انقلاب اسلامی مرهون فقه و نظام اجتهادی است
کد خبر: 3855941
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

انقلاب اسلامی مرهون فقه و نظام اجتهادی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه با بیان اینکه انقلاب اسلامی مرهون فقه و نظام اجتهادی است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقه انفعالی به یک فقه فعال تبدیل شد و سوالاتی پیش روی نظام فقهی و فقها قرار گرفت و آنان را با چالش‌های جدیدی مواجه کرد، برخی از این چالش‌ها با تفکیک قواعد عامه پاسخ داده شد اما برخی از پرسش‌ها و نیاز مردم موجب شد تا برخی از مبانی مغفول بازگو شود.

انقلاب اسلامی مرهون فقه و نظام اجتهادی استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید جزائری رئیس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه، امروز 19 آبان ماه در نشست علمی «توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی، ارزیابی، بایسته‌ها و نقشه راه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، بیان کرد: در طول تاریخ  با وجود محدودیت‌هایی که فقها و علما داشتند فرآیند حرکت رو به رشد بوده، بدون تردید یکی از فقهای شاخص تاثیرگذار در روند رو به رشد فقه و تحول ساز فقه مرحوم امام(ره) و انقلاب است.

وی در خصوص خدمات متقابل فقه و انقلاب اسلامی افزود: از یک سو انقلاب اسلامی مرهون فقه و نظام اجتهادی فقیه است و از یک سمت پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجال و عرصه جدیدی برای فقه و فقها فراهم شد که پیش از آن به این گستردگی نبود اما حال اینکه حوزه‌های علمیه یا فقها توانستند از این فرصت استفاده کنند جای بحث و گفتمان است.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقه انفعالی به یک فقه فعال تبدیل شد و سوالاتی پیش روی نظام فقهی و فقها از جمله در در زمنیه‌های حضور زنان در جامعه، آزادی، مطبوعات و نقش دولت و مالکیت دولت بر منابع و.. قرار گرفت و آنان را با چالش‌های جدیدی مواجه کرد، برخی از این چالش‌ها با تفکیک قواعد عامه پاسخ داده شد اما برخی از پرسش‌ها و نیاز مردم موجب شد تا برخی از مبانی مغفول بازگو شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین تاثیرات انقلاب اسلامی بر پویایی فقه، این بود که مفاهیمی مانند اختیارات دولت اسلامی، مصلحت اجتماعی و تقدم آن بر مصالح افراد  و..مبانی فقه حکومتی، اصل و اساس حاکمیت قرار بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: کاربرد فقه از نظر فقیه مشغول به کار متفاوت است و عده‌ای مانند امام(ره) تصور می‌کنند حکومت جنبه عملی فقه است و اگر دیدگاه امام(ره) پذیرفته شود، واضح و مبرهن است که ما با نقطه مطلوب فاصله بسیار طولانی داریم.

انتهای پیام
captcha