صبر و شکیبایی در قرآن به چه معناست
کد خبر: 4212106
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
امام جمعه قزوین تبیین کرد

صبر و شکیبایی در قرآن به چه معناست

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین با شرح کلمه صبر و شکیبایی در قرآن گفت: خدای متعال در سوره عصر از صبر صحبت می‌کند، چون اگر کسی محکم پای حق بایستد آن‌قدر قضایا برای او پیش خواهد آمد که اگر صبر در کارش نباشد شکست خواهد خورد، وقتی کسی در راه خدا آمد، باید استقامت داشته باشد و مرد میدان باشد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن در شرح سوره انسان گفت: خدای متعال در آیه ۲۳ سوره انسان خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: ما قرآن را به‌صورت آیه‌ آیه بر تو نازل کردیم، خداوند در این آیه از کلمه «نَزَّلْنَا» استفاده می‌کند، در آیات دیگری هم از کلمه «اَنزَلنا» استفاده می‌کند، مفسران بزرگ مخصوصاً علامه طباطبایی نظرشان این است که در قرآن هر کجا اَنزَل و اَنزَلنا گفته شده، منظور نزول دفعی است و هرجا که خداوند می‌خواهد بفرماید به مرور و با شأن نزول، آیات نازل شده‌اند از کلمه «نَزَّلْنَا» استفاده می‌کند.

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۲۴ سوره انسان می‌فرماید در برابر فرمان خدا شکیبا باش، حال ببینیم ارتباط بین آیه ۲۳ و ۲۴ چیست؟ وقتی خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید ما قرآن را به صورت آیه‌ آیه نازل کردیم و در موضوعات مختلف زندگی انسان‌ها حکم صادر کردیم، در ادامه می‌فرماید حالا که باید این قرآن را در میان مردم نشر بدهی و قرآن تبدیل به فرهنگ جامعه شود، باید صبر و شکیبایی داشته باشی.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید یهودیان و مشرکان بدترین دشمنان مسلمانان هستند، خداوند در ادامه به پیامبر(ص) می‌فرماید تو مأمور می‌شوی با این ظلم و استکبار بستیزی، مأمور می‌شوی با نفاق در بیفتی و با فساد مبارزه کنی، این‌ها همه دستورات قرآنی است.

وی ادامه داد: خدای متعال در آیه ۱۶ سوره اسراء می‌فرماید: اگر خدا بخواهد جامعه‌ای را نابود کند، زیاده‌خواران آن جامعه را وامی‌دارد که فسق و فجور، ظلم و غارت کنند، خدا می‌گوید اگر شما در این شرایط تماشاچی بودید موعد تهدیدی که خدا کرده فرامی‌رسد، خدا آن جامعه را بلند کرده و با صورت بر زمین می‌کوبد.  

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: وقتی خدای متعال این آیه را بیان می‌کند، معنایش این است که اگر فسادی صورت گرفت و مردم تماشاچی بودند همه جنگل آتش می‌گیرد و تر و خشک با هم می‌سوزند و ممکن است این آتش خشم خدا دامن مؤمنین را هم بگیرد، یعنی فاسدان را به خاطر فسادشان و مؤمنان را به خاطر سکوتشان بسوزاند.

وی بیان کرد: بنابراین خدای متعال در آیه ۲۴ سوره انسان خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: اگر قرار باشد دین خدا را اعمال کنی و به قرآنی که به تدریج بر تو نازل شده عمل کنی، سختی‌ها و گرفتاری‌هایی برای تو ایجاد می‌شود، پس باید صبور باشی تا احکام الهی را به اجرا در آوری. خدای متعال در ادامه آیه ۲۴ سوره انسان خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: یک عده از مؤمنان و مسلمانان به‌خاطر گناهانی که کرده‌اند انتظار دارند قرآن و حق دیده نشود و تو به وظیفه دینی خود عمل نکنی، پس تو باید صبر کنی و در مقابل آنان صبور باشی و مطیع آن‌ها نشوی و به فرمان خدا عمل کنی.

این مفسر قرآن اظهار کرد: فرمان خدا کجاست؟ فرمان خدا منشور قرآن است، تمامی فرامین خدا در متن قرآن و بیانات نورانی رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) هستند، زندگی انسان‌ها باید قرآنی و بر اساس احکام قرآن باشد، هر کجا از احکام قرآن تخطی شد باید صبوری و استقامت بورزی. خدای متعال در آیه ۲۴ سوره دهر خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید نه مطیع مسلمانان گنهکار باش نه مطیع کسانی باش که براساس کفر زندگی می‌کنند و دین در زندگی‌شان مطرح نیست، فقط محکم پای احکام قرآن باش.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۲۶ سوره اعراف می‌فرماید علت انتقام از ائمه(ع) و پیامبران چیست؟ اینکه فرق امیرالمؤمنین(ع) را ‌شکافتند، امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) را به شهادت رساندند، علت چیست؟ این‌ها می‌توانند بگویند علت این است که ما پای آیات الهی صبوری کردیم و ایستادیم، به آیات خدا اعتقاد داشتیم و نخواستیم آیات خدا مهجور بماند یا خلاف آن عمل شود، خدای متعال در این آیه یک دعا را می‌فرماید که خدایا صبوری و شکیبایی لازم را به ما عنایت کن و کاری کن ما مسلم از این دنیا برویم، یعنی از راه درست عقب‌نشینی نکرده و خلاف مرتکب نشویم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال در آیه ۲۵۰ سوره بقره می‌فرماید وقتی طالوت و همراهانش در مقابل لشکریان جالوت قرار گرفتند گفتند خدایا به ما صبر و شکیبایی بده، ما را مستحکم نگه دار تا عقب‌نشینی نکنیم و نشکنیم، اکنون مردم مقاوم غزه نیز در مقابل صهیونیست‌ها با همین آیات کارشان را پیش می‌برند.

وی ادامه داد: خدای متعال در آیات ۱۲۶ تا ۱۲۸ سوره نحل می‌فرماید ای رسول ما و ای مؤمنینی که می‌خواهید تأسی به سیره رسول اکرم(ص) داشته باشید، شکیبا باشید، کم نیاورید، محکم بایستید، صبرتان فقط برای رضای خدا باشد، نسبت به بی‌مهری‌ها، ناجوانمردی‌ها و خلاف واقعیت‌ها محزون نشوید و دلتان نگیرد، طرف مقابل شما خداست.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۲۸ سوره کهف می‌فرماید خودت را نگه دار، با کسانی همراه شو و یارانی پیدا کن از میان کسانی که صبح و شام با خدا ارتباط دارند، اهل ذکر و یاد خدا هستند، آن‌هایی که دائم می‌خواهند همه چیزشان خدایی باشد، مبادا چشم از آن‌ها برداری، یک لحظه از آن‌ها غافل نشو، مبادا دنیا تو را فریب بدهد و تابع کسانی باشی که به دنبال هواهای نفسانی هستند.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه فرمود گاهی دین در دست اشرار به اسارت در می‌آید، یعنی برخی‌ها از دین سوءاستفاده می‌کنند، حضرت می‌فرماید این‌ها هواهای نفسانی خود را با دین دنبال می‌کنند، یعنی هواهای نفسانی و دنیاخواهی‌شان را می‌خواهند با دین به جایی برسانند. خدای متعال در آیه ۱۱۵ سوره هود بشارت و دلگرمی می‌دهد و می‌فرماید اگر شما نیکومنش باشید و با خدا همراه باشید، خدا اجرتان را ضایع نمی‌کند؛ اگر همین یک کلمه را در جانمان بنشانیم هر سختی و گرفتاری در راه خدا آسان می‌شود.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خدای متعال در این آیه به داود(ع) می‌فرماید ما تو را خلیفه در زمین قرار دادیم تا در میان مردم به حق قضاوت کنی، پیرو هواهای نفسانی نباش که اگر پیرو هوای نفسانی شدی، این هوای نفسانی تو را از راه خدا به بیراهه خواهد کشاند و از خدا دور می‌کند، بنابراین احکام را باید از دین گرفت نه اینکه بخواهیم احکام را از هواهای نفسانی دیگران یا هواهای نفسانی خودمان بگیریم یا تسلیم فضاهای اجتماعی شویم.

پای حق ایستادن صبوری می‌خواهد

وی گفت: خدای متعال در آیه ۲۴ سوره انسان می‌فرماید حالا که قرار است احکام الهی را به زندگی مردم بیاوری تا براساس قرآن زندگی کنند، بدان که تو را راحت نمی‌گذارم و باید صبر داشته باشی، خدای متعال در سوره عصر هم از صبر صحبت می‌کند، چون اگر کسی محکم پای حق بایستد آن‌قدر قضایا برای او پیش خواهد آمد که اگر صبر در کارش نباشد شکست خواهد خورد، وقتی کسی در راه خدا آمد، باید استقامت داشته باشد و مرد میدان باشد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین ادامه داد: خدای متعال در آیه ۲۵ سوره دهر می‌فرماید «وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِيلًا»، یعنی و نام پروردگارت را بامدادان و شامگاهان ياد كن، اگر آستین بالا زدید و در میدان کار برای خدا آمدید، باید صبوری کنید، اگر یک نفر مثل امام(ره) در مدرسه فیضیه علی‌رغم میل شاه، آمریکا و انگلیس از کرامت انسانی دفاع کرد و علیه کاپیتولاسیون فریاد بلند کرد باید صبور باشد.

وی اظهار کرد: چنین کسی دیگر نمی‌تواند به یک نماز بیحال تکیه کند، باید نمازش حقیقی باشد، باید علاوه بر نماز واجب، از فرصت نماز شب هم استفاده کند، باید علاوه بر نماز شب، مدام قرآن تلاوت کند تا قرآن به او روحیه بدهد، اگر کسی پای کار خدا آمد باید به وسیله انواع عبادت‌ها نیرو و قوت بگیرد تا صاحب تقوا شود. محصول همه عبادات، نورانیت درونی و تقوای الهی است، کسی که تقوا داشته باشد قوی است، کسی که تقوا داشته باشد داناست، کسی که تقوا داشته باشد فرقان و قدرت تشخیص دارد، عقلش مسلح به دانایی و اراده‌اش مسلح به توانایی است، آدمی که عقل دانا و اراده توانا دارد شکست نمی‌خورد، مأیوس نمی‌خورد و خرد و پشیمان نمی‌شود.

این مفسر قرآن بیان کرد: برخی مفسرین گفته‌اند منظور از «بُكْرَةً» در آیه ۲۵ سوره دهر، نماز صبح و منظور از «َأَصِيلًا» نماز ظهر و عصر است، برخی هم گفته‌اند منظور نماز شب است، برخی هم گفته‌اند هر کدام از این‌ها درست و از روی مصداق است، در حالت کلی منظور به هر شکلی یاد خدا و در پناه خدا بودن است. اگر کسی در میدان باشد باید دائم در پناه خدا باشد، خدا می‌فرماید وقتی می‌خواهید قرآن قرائت کنید از شیطان به خدا پناه ببرید.

وی گفت: اگر کسی خودش را در پناه خدا قرار ندهد جرأت نمی‌کند حرف بزند اما اگر کسی بخواهد با این آیه به میدان بیاید و با فتنه‌گران مقابله کند، این میسر نمی‌شود مگر اینکه در پناه خدا قرار بگیرد، اگر کسی بخواهد به آیات الهی عمل کند و در مقابل کفر، ظلم، مستکبران، منافقان و همه کسانی که عاصم و کفور هستند بایستد، باید خودش را در پناه خدا قرار بدهد، چنین کسی اگر یک لحظه خودش را از خدا دور کند سرشار از پشیمانی، شکست، ضعف روحیه و عقب‌نشینی خواهد شد.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۲۶ سوره دهر می‌فرماید شب هم خدا را سجده کن، در میان اجزای نماز، خدا سجده را برجسته کرده است، شریف‌ترین عضو بدن یعنی پیشانی در سجده بر روی خاک قرار می‌گیرد، بهترین حالت عبادت در همین حال است، خداوند در این آیه می‌فرماید شب که می‌شود سجده کن و طولانی مدت خدا را تسبیح کن تا این سجده‌ها و تسبیح تو را در مقابل شرارت‌ها و بدی‌ها در امان قرار بدهد.

انتهای پیام
captcha