مازندران ۱۲۰۰ شهید ورزشکار تقدیم انقلاب کرده است
کد خبر: 4211387
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰

مازندران ۱۲۰۰ شهید ورزشکار تقدیم انقلاب کرده است

معاون پشتیبانی ورزش و امور جوانان مازندران با گرامیداشت روز شهدای ورزشکار گفت: استان مازندران بیش از یک هزار و ۲۰۰ ورزشکار را تقدیم انقلاب کرده است.

شهید ورزشکار حسن فقیهحجت‌الله یوسفی، معاون پشتیبانی ورزش و امور جوانان مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران با گرامیداشت روز شهدای ورزشکار اظهار کرد: امروز روز شهدای ورزشکار است و استان مازندران بیش از یک هزار و ۲۰۰ ورزشکار را تقدیم انقلاب کرده است؛ شهدایی که یاد و خاطره‌شان همیشه در اذهان ما زنده است و روزی در عرصه ورزش و روزی هم در میدان ایثار و شهادت گوی سبقت را از دیگران ربودند.


وی تصریح کرد: جنگ در سال ۱۳۵۹ شروع شد و بسیاری از این ورزشکاران سن زیادی نداشتند ولی از ظرفیت بالایی برخوردار بودند اگر این قوه تشخیص در آنها نبود که باید برای دفاع از کشور به جبهه اعزام شوند، بی‌تردید از قهرمانان بی‌بدیل نامدار روزگار خود بودند، اما آنها راه دفاع از کشور و راه بهتر را انتخاب کردند.

معاون پشتیبانی ورزش و امور جوانان مازندران شهید حسن فقیه را یک الگو برای ورزشکاران دانست، افزود: این شهید اهل جویبار بود و در سال ۱۴۰۰ شهید شاخص ورزش کشور انتخاب شد، وی سالیان زیادی در ورزش کشتی فعالیت داشت و سومین شهید خانواده‌اش بود. وی دو برادر شهید داشت یکی شهید علی فقیه که خلبان بود و در سال ۱۳۵۹ به شهادت رسید و شهید محمد فقیه که ۱۶ سال سن داشت و در سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید و شهید حسن فقیه هم در سال ۱۳۶۲ در دهلران در عملیات والفجر ۲ به شهادت رسید.

یوسفی تصریح کرد: شهید از نوجوانی در عرصه کشتی فعال بود و زمانی قهرمان استان شد، وی بعد‌ها به رقابت‌های کشوری اعزام و بعد از اتمام دوران کشتی خیلی زود به دنبال مربیگری رفت. اوج فعالیت این شهید در دوران مربیگری بود، وی در این زمان همچون خیّر عمل می‌کرد و برای نوجوانان علاقه‌مند به کشی دوبند کشتی تهیه می‌کرد. 

معاون پشتیبانی ورزش و امور جوانان مازندران اظهار کرد: شهید حسن فقیه شغل مصالح ساختمانی داشت و اغلب افرادی که نیازمند بود مصالح بودن به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌داد که این مهم پس از شهادتشان مشخص شد.

وی افزود: زمانی که تیم کشتی را به خارج کشور برده بودند و مقام آورده بودند دیداری با امام(ره) در قم در سال ۱۳۶۰ داشتند و برخی از خاطرات این شهید در کتاب «سرو سوم» که با تیراژ بالا نیز چاپ شده، آمده است. 

یوسفی گفت: از این دست شهدای ورزشکار، زیاد داشتیم شهید اسدپور گلوگاهی یکی از ورزشکارانی بودند که مقام آسیایی داشتند و خیلی از شهدای مدافع حرم مثل شهید مشتاقی هم رزمی‌کار بودند. 

وی بیان کرد: امروز روز شهدای ورزشکار است درود می‌فرستیم به روح ورزشکارانی شهیدی که روزی در میدان ورزشی و زمانی هم در نبرد با دشمن برای کشورشان افتخار کسب کردند و با ایثار و شهادت یاد و خاطرشان زنده است.

انتهای پیام
captcha