«وعده صادق» نمایش قدرت ایران در برابر تجاوزگری بود
کد خبر: 4210379
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

«وعده صادق» نمایش قدرت ایران در برابر تجاوزگری بود

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: عملیات «وعده صادق» این پیام روشن را به اسرائیل و جامعه بین‌المللی مخابره کرد که جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوزگری دیگران دست روی دست نمی‌گذارد و سکوت نمی‌کند.

علی امیدی عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهانعلی امیدی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره عملیات «وعده صادق» از منظر حقوق بین‌الملل اظهار کرد: ماده 51 منشور ملل متحد به حق دفاع کشورها مشروعیت داده است؛ یعنی کشوری که در معرض حمله قرار می‌گیرد، حق دارد به‌ همان اندازه‌ای که به آن حمله شده، به کشور مهاجم پاسخ دهد.

وی افزود: البته این مسئله شرایط و مراحلی دارد که باید طی شود؛ برای مثال به شورای امنیت مراجعه شود و اگر این شورا اقدامی انجام نداد، کشوری که مورد حمله قرار گرفته است، این حق را دارد که واکنش نشان دهد، ولی در این زمینه باید تناسب رعایت شود. درواقع دفاع مشروع حق ذاتی همه کشورهاست و جمهوری اسلامی ایران نیز در عملیات «وعده صادق»، ماده 51 منشور ملل متحد را سند حقوقی خود در نظر گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در خصوص بازتاب‌ها و تأثیرات عملیات «وعده صادق» تصریح کرد: اسرائیل رژیمی متجاوز است و از ابتدا با نسل‌کشی و کودک‌کشی شکل گرفت و تدام یافت؛ سپس نازپرورده غرب به‌ویژه آمریکا شد، به‌طوری که از هر عمل این رژیم حمایت می‌‍‌کردند و تا پیش از هفتم اکتبر 2023 نیز مشت محکمی نخورده بود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره سعی داشت تا از طریق نیروهای جبهه مقاومت به تجاوزات اسرائیل در سوریه و لبنان، ترور دانشمندان هسته‌ای و عملیات‌ خرابکارانه این رژیم پاسخ دهد و هیچ‌گاه از خاک خودش علیه اسرائیل اقدامی انجام نداده بود؛ از همین‌رو تا پیش از عملیات «وعده صادق» این برداشت ایجاد شده بود که قدرت بازدارندگی ایران در برابر اسرائیل کاهش یافته است؛ بنابراین لازم بود برای نمایش قدرت این عملیات انجام شود تا هم اسرائیل و متحدان آن و هم کشورهایی که بالقوه متجاوز هستند، متوجه شوند که صبر استراتژیک ایران حد و اندازه‌ای دارد و حد آن که بگذرد، اقدام خواهد کرد.

امیدی تأکید کرد: اگر اسرائیل و هم‌پیمانانش حماقت نکنند و طی روزهای آینده عملیات نظامی علیه ایران انجام ندهند، به‌ نظر می‌رسد که تا اینجا بحران مدیریت شده باشد و هدفی که جمهوری اسلامی ایران از انجام عملیات در نظر داشت، تا حد زیادی محقق شده است.

وی با بیان اینکه سلاح‌های جنگی در میدان عمل کارایی خود را نشان می‌دهند، ادامه داد: عملیات «وعده صادق» کمک کرد تا دریابیم تجهیزات نظامی که به تولید آنها پرداخته‌‌ایم، چه نقاط قوت و ضعفی داشته‌اند تا در موقعیت‌های دیگر به تقویت و رفع آنها بپردازیم. ما توانستیم این پیام روشن را به اسرائیل و جامعه بین‌المللی مخابره کنیم که در برابر تجاوزگری دیگران دست روی دست نمی‌گذاریم و سکوت نمی‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پاسخ به اینکه اگر رژیم اشغالگر قدس به عملیات نظامی تلافی‌جویانه دست بزند، چه پیامدی خواهد داشت، بیان کرد: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس‌جمهور اعلام کردند که اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد، قطعاً با واکنش شدید و جدی ایران مواجه خواهد شد. چنانچه اسرائیل اقدام نظامی مستقیم حتی به‌صورت محدود علیه خاک ایران و مراکز نظامی، اقتصادی یا جمعیتی انجام دهد، قطعاً این بار واکنش جمهوری اسلامی ایران جدی‌تر خواهد بود و قدرت بازدارندگی آن در مقابل دشمنان بالقوه مشخص شده است.

وی گفت: آمریکا که حامی اصلی اسرائیل است، به این درک رسیده که نباید اقدام جدیدی علیه ایران انجام شود و در تماسی که بایدن با نتانیاهو داشت، به این نتیجه رسیدند که اگر این بحران بیش از پیش ادامه پیدا کند، به ضرر همگان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران نیز رسماً اعلام کرد که عملیات واکنشی آن نسبت به اسرائیل تمام‌شده تلقی می‌شود. تا اینجای کار می‌توان گفت ماجرا بدون انجام عملیات جدید از سوی اسرائیل به پایان رسیده است.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha