اثر «لوح مبین» با محوریت کربلایی کاظم رونمایی می‌شود
کد خبر: 4209293
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
مدیرکل حوزه هنری استان مرکزی:

اثر «لوح مبین» با محوریت کربلایی کاظم رونمایی می‌شود

سالار جیریایی از رونمایی «لوح مبین» با محوریت کربلایی کاظم ساروقی در هفته هنر انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: در اجرای این کار هنرمندان برجسته استان در رشته‌های خوشنویسی، گرافیک، صنایع دستی و... حضور داشتند.

سالار جیریایی، مدیر کل حوزه هنری مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سالار جیریایی، مدیرکل حوزه هنری استان مرکزی، امروز، نوزدهم فروردین در نشست مطبوعاتی که به مناسبت گرامیداشت هفته «هنر انقلاب اسلامی» برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت مرتضی آوینی و آغاز این هفته، اعلام کرد: اجرای برنامه‌های این این هفته از 20 فروردین آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد. 

وی با بیان اینکه هفته یاد شده به منظور پاسداشت هنر متعهد و انقلابی و تجلیل از هنرمندانی که در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای تبیین و ترویج هنر متعهد و انقلابی است و در کنار گرامیداشت این هفته از هنرمندان فعال در این عرصه نیز تجلیل می‌شود.

جیریایی همگرایی و همدلی بین نهادهای فرهنگی و هنرمندان را یکی از دستاوردهای گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: بر همین اساس برنامه‌های مشترکی در دستور کار قرار گرفته که می‌تواند سرچشمه‌های اتفاقات بسیار خوب و ماندگار در استان باشد.

این مقام مسئول به تدوین سند زیست‌بوم و نقشه حوزه هنری استان اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده محور اصلی فعالیت‌های این مجموعه در سال جاری روایت مفاخر هویت‌ساز استان است و واحدهای مختلف در این راستا تحقق این مهم حرکت خواهند کرد.

وی از تصویب ساخت 2 مستند با موضوع زندگی شهیدان محمدحسین ساعدی و علیرضا شاملو در زمینه هنرهای تصویری خبر داد و گفت: مراحل پیش تولید آن از سوی دو هنرمند مستندساز بومی استان آغاز شده است. 

جیریایی همچنین به تشریح فعالیت‌ها در زمینه «آفرینش ادبی» اشاره کرد و افزود: هدف اولیه از انجام این کار روشن نگه داشتن چراغ شعر، داستان، تربیت شاعران و نویسندگان تازه نفس است. در مرحله بعدی برگزاری نشست‌های تخصصی و جشنواره‌های ادبی با محوریت مفاخر ادبی استان مدنظر است. هنرهای نمایشی نیز از دیگر اولویت‌های این مجموعه است که سال گذشته با هدف معرفی مفاخر هویت‌ساز سال برنامه‌های «قصه‌های خوب، برای بچه‌های خوب» در مدارس اجرا و مورد استقبال قرار گرفت. این برنامه امسال در قالبی کامل‌تر ادامه دارد.

وی تولید نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی را از دیگر ویژه‌برنامه‌های در دستور کار دانست . در تشریح برنامه در حوزه هنرهای تجسمی گفت: بنا بر فعالیت متعادل در زیرشاخه‌هایی مانند خوشنویسی، گرافیک، نقاشی، عکس و ... با محور هنرهای متعهد است. در این رابطه کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای تولید آثار هنری و نمایشگاه‌ها نیز ساماندهی شده‌اند.

جیریایی رونمایی از «لوح مبین» با محوریت کربلایی کاظم ساروقی را از دیگر ویژه‌برنامه‌های این هفته در استان دانست و اظهار کرد: در اجرای این کار هنرمندان برجسته استان در رشته‌های خوشنویسی، گرافیک، صنایع دستی حضور داشتند.

وی با بیان این مطلب که در حوزه ادبیات «پایداری» راه‌اندازی مرکز «روایت» استان که ادبیات مقاومت و پیشرفت را شامل می‌شود در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: هزار و 700 سوژه مرتبط با این مجموعه در استان شناسایی و مورد رصد قرار گرفته است. 

جیریایی از اجرای بیش‌ از 30 ویژه‌برنامه در هفته هنر انقلاب اسلامی استان خبر داد و گفت: تجلیل از هنرمندان متعهد یکی از ویژه‌برنامه‌های شاخص این هفته است که امسال با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج هنرمندان و صدا‌و‌سیما برگزار می‌شود. ملاک برای انتخاب این هنرمندان تولید مستمر و تأثیرگذار هنری، فعالیت تربیتی، برگزیدگان جشنواره‌های استانی و ملی، انجام اقدامات عام‌المنفعه و جهادی در عرصه هنر است.

مدیرکل حوزه هنری استان با اشاره به رونمایی دو کتاب «می‌آیی پیش ما» و «دکل‌های سر به فلک کشیده» در سال گذشته، اضافه کرد: امسال چاپ چهار کتاب با عناوین «کمین 5»، «دوربرگردان آخر»، «دریاچه ماهی» و جلد چهارم «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی استان» در دست اقدام است. کتاب «دریاچه ماهی» در هفته آینده رونمایی خواهد شد.

جیریایی در پایان تولید در زمینه آسیب‌های اجتماعی، فعالیت دفتر هنر مردمی در مناطق حاشیه‌نشین و محروم، برگزاری جلسات تخصصی نقد آثار و رویدادهای هنری استان، پاتوق فیلم، برگزاری دوره‌های استعدادیابی ویژه دانش‌آموزان را از دیگر برنامه‌های این مجموعه در سال جاری بیان کرد و گفت: به موازات برنامه‌های مهم در مرکز استان، از شهرستان‌ها غافل نبوده و کارگاه‌های مختلف و متنوعی در این مناطق برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha