نشست علمی «سکوت قرآن پس از سال ۶۵۰ میلادی» برگزار می‌شود
کد خبر: 4205209
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

نشست علمی «سکوت قرآن پس از سال ۶۵۰ میلادی» برگزار می‌شود

نشست علمی ««سکوت قرآن پس از سال ۶۵۰ میلادی» نقد شواهد درون‌متنیِ استیون شومیکر در اثبات تاریخی دیرتر از مصحف عثمانی برای رسمی‌سازیِ قرآن از سوی انجمن‌ مباحثات‌ قرآنی برگزار می‌شود.

ارسال/ نشست علمی«سکوت قرآن پس از سال ۶۵۰ میلادی (۲۹ ه.ق)» برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، نودوپنجمین‌ نشست علمی انجمن مباحثات قرآنی با موضوع «سکوت قرآن پس از سال ۶۵۰ میلادی (۲۹ ه.ق)» نقد شواهد درون‌متنیِ استیون شومیکر در اثبات تاریخی دیرتر از مصحف عثمانی برای رسمی‌سازیِ قرآن» برگزار می‌شود. 

این نشست امروز چهارشنبه 23 اسفندماه از ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد و علی سلطانی به عنوان پژوهشگر به ارائه مطلب می‌پردازد؛ این نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. 

چکیده بحث

پیشاروی تعیین تاریخ رسمی‌سازی قرآن روش‌های مختلفی قرار دارد. در میان روش‌های جاری نقد درون‌متنی و بازسازی بافت تاریخی بر مبنای آن شواهد یکی از راه‌های درخور اعتناست. در مطالعات تاریخی‌انتقادی جاری قرآن در دانشگاه‌های امروز دنیا، بیش از همه به روش بررسی منابع برون‌متنی اعتنا شده است و عمده ارزیابی‌ها و مدعاها بر پایه آن است همچنان‌که سقف داوری بسیاری از پژوهشگران تجدیدنظرطلب در این زمینه استوار بر بنیاد منابع برون‌متنی و خاصه منابع غیراسلامی است.

با توجه به تأخر تاریخیِ منابع اسلامی و ماهیت‌های بعضا غیرتاریخی آنها و نیز، ماهیت جدلی و یا بعضا دفاعیه و اعتراضیِ منابع غیراسلامیِ متقدم‌تر، روش‌‌های دیگر و از جمله نقد درون‌متنی مهم‌تر از قبل خواهد شد. در این مقاله که مبتنی بر نقد درون‌متنی در تعیین تاریخ‌رسمی‌سازی است، شواهد درون‌متنی و تحلیل‌های قرآنی استیون شومیکر و برخی از هم‌فکران او بررسی و نقد شده است.

شواهدی که به نظر او و آنان، دال بر بافت تاریخی پس از سال ۶۵۱ م (۳۰ ه.ق) است و نشان می‌دهد که قرآن در فرآیند مشهور به «مصحف عثمانی» (۶۴۶-۶۵۱م) بسته و نهایی نشده بوده است. در نقطه مقابل این دیدگاه، مقاله پیش‌رو مدعی است که نقد درون‌متنی قرآن حاکی از آن است که آیات مصحف در بازتاب یا واکنش به رویدادهای پس از سال ۶۵۱ میلادی سکوت کرده است و این شاهدی بر قوت بیشتر نظریه رسمی‌سازی «مصحف عثمانی» (نظریه کلاسیک سنت اسلامی) و پیش‌تر از آن، حدفاصل بین این تاریخ و رحلت پیامبر اسلام، است.

انتهای پیام
captcha