پایبندی به فرایض دینی نباید فدای جاه‌طلبی‌های زندگی مدرن شود + فیلم
کد خبر: 4203231
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸
هنرمند تازه مسلمان استرالیایی در گفت‌وگو با ایکنا:

پایبندی به فرایض دینی نباید فدای جاه‌طلبی‌های زندگی مدرن شود + فیلم

زینب سجاد با بیان اینکه ویژگی‌های اصلی زن مسلمان، حفظ ایمان و عمل به دین و فدا نکردن آن برای اهداف دنیوی است تصریح کرد: تطبیق با مدرنیته تا جایی مطلوب است که ایمان و ارزش‌های دینی مثل حجاب را فدای جاه‌طلبی‌های زندگی مدرن نکنیم.

به گزارش ایکنا، اسلام دومین دین بزرگ در استرالیا است. بر اساس سرشماری سال 2021 در این کشور، مجموع افرادی که در این کشور خود را مسلمان معرفی کردند، 3.2 درصد از کل جمعیت استرالیا را تشکیل می‌دادند. 

جمعیت‌شناسان، روند رشد جامعه مسلمانان  در دوره اخیر را به نرخ نسبتاً بالا و الگوهای مهاجرت نسبت می‌دهند. 

سال گذشته وزارت مهاجرت استرالیا در گزارشی اعلام کرد: دین اسلام بخش اصلی از زندگی سیاسی و اجتماعی مردم این کشور و نسبت مسلمانان در استرالیا از ۱,۷ درصد در سال ۲۰۰۶ به حدود ۳ درصد یعنی ۸۰۰ هزار مسلمان افزایش یافته است.

اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان استرالیا اهل سنت و اقلیت قابل توجهی نیز  شیعه هستند. در سال‌های اخیر و بر اثر تعامل و آشنایی بیشتر مردم استرالیا با مسلمانان، تعداد زیادی از آنها به اسلام گرایش پیدا کرده‌اند. 

زینب سجاد علی حیدر، یکی از تازه مسلمانان استرالیایی است. او در سن 15 سالگی اسلام آورد و در سال 2017 به تشیع گروید. 

 او که تحصیل‌کرده رشته علوم اجتماعی است به هنر نقاشی مشغول است و از سال 2009 کار هنری خود را آغاز کرده است. او از اطلاعات واقعی و تاریخی استفاده می‌کند تا پرتره‌های خود از مضامین دینی را به تصویر بکشد. این نقاشی‌ها زندگی او را به عنوان یک تازه مسلمان بازتاب می‌دهد. زینب از سال 2018 هنر خود را وقف موضوعات دینی کرده است و از آن زمان تاکنون نقاشی‌های خود را در سراسر جهان به فروش رسانده است.

زینب سجاد، بانوی هنرمند و مستبصر استرالیایی در گفت‌وگو با ایکنا از تجربیات خود به عنوان یک تازه‌مسلمان و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو بوده است سخن گفت.

چالش‌های زنان محجبه در استرالیا

زینب سجاد در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک تازه مسلمان که در یک کشور غیراسلامی زندگی می‌کند آیا در ۹ سال گذشته و پس از گرایش به اسلام، برای پوشیدن حجاب با مشکلی مواجه شده است گفت: بله! من در اوج فعالیت داعش مسلمان شدم و در شهری کوچک زندگی می‌کردم که جمعیت مسلمان اندکی داشت، اما تصاویر جنایات داعش همه جا منتشر شده بود. با توجه به اینکه رسانه‌های غربی مسلمانان را به عنوان یک تهدید به تصویر می‌کشیدند، گاهی اوقات نمی‌توانستیم خانه را ترک کنیم و برای کارهای روزمره بیرون برویم.

وی ادامه داد: مسلمانان باید رسانه‌های روز را بررسی می‌کردند تا ببینند آیا آن روز بیرون رفتن برای آن‌ها مشکلی به وجود می‌آورد یا خیر و این امر به‌ویژه در مورد زنان محجبه که مسلمان بودن آنها کاملاً مشخص است و هدف خشونت قرار می‌گرفتند صادق بود.

زینب سجاد افزود: به عنوان یک زن محجبه من دائماً مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتم، فریاد می‌کشیدم، چیزهایی به سمت من پرتاب می‌شد. هنوز هم آزار و اذیت‌ها به وضعیت رسانه‌ها و تصویری که از دشمن به شما نشان می‌دهند بستگی دارد. اگر سال خوبی داشته باشید، کمتر مورد هدف قرار می‌گیرید. در حال حاضر، وضعیت بسیار بد است زیرا حداقل هر هفته هدف آزار و خشونت قرار می‌گیریم که بسیاری از موارد از سوی پیروان فرقه انجیلی است.

تعامل، کلید از بین بردن کلیشه‌های نادرست

وی در مورد اقداماتی که کشورهای غیرمسلمان برای پذیرش فرهنگ حجاب و از بین بردن کلیشه‌های غلط در جوامع خود می‌توانند بکنند گفت: من فکر می‌کنم این بسته به هر کشوری متفاوت است؛ اما مسئله اصلی از بین بردن محدودیت‌ها و تبیین حقایق برای مردم است. مسلمانان یک دشمن ترسناک به نظر می‌رسند زیرا غریبه هستند. به محض اینکه با مردم معاشرت و صحبت کنید و با یکدیگر آشنا شوید، این غریبگی از بین می‌رود و مرزهای ساخته شده در اذهان شکسته می‌شود. مردم می‌گویند اینها هم مانند ما هستند. بنابر این برقراری ارتباط بسیار مهم است.

اهمیت پایبندی به دین در دنیای مدرن

این تازه‌مسلمان استرالیایی در مورد ویژگی اصلی و محوری زنان مسلمان در دنیای امروز گفت: به نظر من ویژگی‌های اصلی زن مسلمان، حفظ ایمان و عمل به دین و فدا نکردن آن برای اهداف دنیوی است. تطبیق با مدرنیته مطلوب است اما نباید ایمان و ارزش‌های دینی مثل حجاب را فدای جاه‌طلبی‌های زندگی مدرن کنید. زن مسلمان می‌تواند سیاستمدار، پزشک یا وکیل باشد و به همه پدیده‌های مدرن دسترسی داشته باشد. به بهداشت، آموزش و اشتغال بپردازد و به همه مسائل دنیوی توجه داشته باشد اما دین خود را فدای دنیا نکند.

حضرت فاطمه(س)، الگوی زنان جهان

زینب سجاد درباره الگو گرفتن از زنان بزرگ اسلام به‌ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: فکر می‌کنم می‌توان از حضرت فاطمه(س) مفهوم حجاب را یاد گرفت و این که چقدر برای او اهمیت داشت. این که او رفت و بحث کرد و در مورد فدک خطبه خواند و همچنان حجاب خود را حفظ می کرد. این مسئله نشان می‌دهد شما می‌توانید همراه با حفظ حجاب، از ارزش‌های دینی دفاع کنید.

وی ادامه داد: همچنین از حضرت زینب(س) می‌توان مقاومت و صبر را آموخت. او  در برابر یزید خطبه معروف خود را خواند و در ملأ عام از حق و اسلام دفاع می‌کرد. ما چیزهای زیادی می‌توانیم از این بزرگان بیاموزیم.

وی در مورد وظیفه زن مسلمان در دنیای امروز گفت: فکر می‌کنم شما باید نقش و وظیفه زن را تعریف کنید. وقتی درباره ظهور امام مهدی(عج) فکر می‌کنید ممکن است به این فکر کنید چند زن در سپاه او خواهند بود و وظیفه آنها چیست. آیا آنها تنها مادر یا پرستار هستند؟

وی ادامه داد: زنان می‌توانند هم به عنوان مادر و هم به عنوان یک فرد شاغل در خارج از خانه فعالیت کنند. اگر انتخاب کنیم، حق داریم کار نکنیم و فقط به تربیت فرزندان بپردازیم و پایه و اساس جامعه اسلامی که نسل آینده است را بسازیم. اما در عین حال، اگر زنی می‌خواهد مجتهد شود یا مثلاً اگر می‌خواهد متخصص سرطان شود، می‌تواند به دنبال اهداف خود برود و این تضادی با تعهد به باورهای دینی ندارد.

در ادامه نمونه‌ای از آثار هنری زینب سجاد با مضامین دینی را مشاهده می‌کنید.

زینب

زینب

گفت‌وگو از محمد علی حق‌شناس

ترجمه از محسن حدادی 

انتهای پیام
captcha