تشریح فعالیت‌های قرآنی عتبات مقدسه عراق به روایت داور «محفل» + فیلم
کد خبر: 4201687
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۱

تشریح فعالیت‌های قرآنی عتبات مقدسه عراق به روایت داور «محفل» + فیلم

سیدحسنین الحلو، قاری آستان‌های مقدس حسینی و عباسی و داور عراقی برنامه تلویزیونی «محفل» به تشریح برنامه‌های قرآنی آستان‌های مقدس حسینی و عباسی و همکاری آنها با یکدیگر پرداخت.

تشریح فعالیت‌های قرآنی عتبات مقدسه عراق به روایت داور «محفل»

به گزارش ایکنا، استاد سیدحسنین الحلو، داور عراقی و قاری آستان‌های مقدس حسینی و عباسی(ع) و همچنین داور برنامه تلویزیونی «محفل» که از شبکه 3 تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شده است، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: من برای خبرگزاری ایکنا بسیار ارزش قائل هستم و اخبار آن را که درباره مسائل قرآنی در کشورهای مختلف جهان اسلام است پیگیری می‌کنم.

وی در این گفت‌وگو خود را اینگونه معرفی کرد: من خادم قرآن کریم از عراق و خادم حرم حضرت عباس(ع) هستم. مدیر مرکز پروژه‌های قرآنی مجمع علمی قرآن کریم وابسته به آستان مقدس عباسی هستم و عنوانی که افتخار تشرف آن را دارم، قاری و مؤذن حرمین امام حسین و حضرت عباس(علیهما السلام) است.

این داور عراقی درباره چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، هرسال پیشرفت قابل ملاحظه‌ای می‌کند، چه از لحاظ شرکت‌کنندگان حافظ و قاری و چه از لحاظ تعداد کشورهای شرکت‌کننده که امسال بیش از 100 کشور در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سطح حفاظ و قاریان نیز رشد زیادی داشته است گفت: در چندین سال گذشته شاهد مشارکت ضعیف برخی کشورها بودیم اما در سال‌های اخیر شاهد رشد حضور شرکت‌کنندگان از کشورهای دور حتی کشورهایی بوده‌ایم که زیاد به مسئله تلاوت قرآن اهمیت نمی‌دهند. لذا با مشارکت این کشورها شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای در زمینه قرائت و حفظ قرآن هستیم.

تشریح فعالیت‌های قرآنی عتبات مقدسه عراق به روایت داور «محفل»

الحلو درباره جذابیت مقامات قرآنی در قرائت قرآن تصریح کرد: در زمینه جذابیت مقامات قرآنی، شنونده نسبت به ذوق خود بین مقامات تفاوت قائل است اما من به عنوان مستمع، برای برخی قاریان مقام بیات را ترجیح می‌دهم اما از برخی دیگر از قاریان ترجیح می‌دهم که مقام نهاوند و کُرد و امثال آن را گوش دهم. اما خودم به شخصه در زمان تلاوت، زمانی که در مقام بیات یا صبا قرائت می‌کنم آرام‌ترم هرچند که به حسب خواست مردم یا جایگاه‌ آیه، در مقامات دیگر نیز قرائت می‌کنم. اما با آیاتی که در مقام بیات یا صبا یا نهاوند قرائت می‌شود مأنوس‌ترم.

وی در زمینه تناسب لحن با آیات قرآن نیز ادامه داد: مسئله تناسب لحن با آیات قرآن در گذشته نیز در میان اساتید قرائت قرآن وجود داشته است اما در مسابقات قرآن به دلیل اینکه زمان محدود است و قالب مشخصی برای قاری در نظر گرفته می‌شود، ممکن است معنا و مفهوم آیه با مقامی که قرائت می‌شود تفاوت داشته باشد. اما در سال‌های اخیر در برخی قاریان از جمله جوانان دیده‌ایم که به تصویرسازی آیات اهمیت می‌دهند و مقامی انتخاب می‌کنند که با مفهوم آیه تناسب داشته باشد.

سیدحسنین الحلو درباره فعالیت‌های قرآنی عتبات مقدسه در عراق اظهار کرد: هریک از عتبات مقدسه دارای مجموعه‌های قرآنی کاملی است و هریک از آنها فعالیت‌های مشخص قرآنی در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و امثال آن دارند. در آستان مقدس عباسی نیز سازمانی با عنوان مجمع علمی قرآن کریم وجود دارد که در کنار بخش‌های اداری وابسته، شامل مجموعه‌های حرفه‌ای از جمله آموزشگاه‌های قرآن کریم در استان‌ها است و همچنین مراکزی در سطوح عالی و حرفه‌ای وجود دارد. مثلاً مرکز پروژه‌های قرآنی به قرائت قرآن کریم اهتمام می‌ورزد و مجموعه‌ای از قاریان را گرد آورده است که در مسابقات ملی و بین‌المللی شرکت می‌کنند و همچنین دارای پروژه‌های بسیاری ویژه قرائت قرآن کریم است.

تشریح فعالیت‌های قرآنی عتبات مقدسه عراق به روایت داور «محفل»

مرکزی نیز مخصوص چاپ و نشر قرآن کریم و همچنین مرکزی ویژه علوم و مفاهیم قرآنی وجود دارد. به همین ترتیب هر یک از عتبات دارای سازمان‌هایی در این راستا هستند.

وی در خصوص همکاری فرهنگی میان عتبات مقدسه نیز بیان کرد: برخی فعالیت‌ها در عتبات به صورت مستقل انجام می‌شود اما بسیاری از فعالیت‌ها و پروژه‌ها وجود دارند که عتبات مقدسه با همکاری یکدیگر انجام می‌دهند. مثلا زمانی که محفل قرآنی بزرگی برپا می‌شود از قاریان آستان قدس رضوی و همچنین قاریان عتبات مقدسه در عراق دعوت می‌شود. همچنین مثلاً آستان مقدس عباسی دعوت شبکه 3 تلویزیون ایران را برای شرکت در برنامه «محفل» پذیرفته است. به همین ترتیب همکاری‌های بسیاری میان عتبات مقدسه و مؤسسات قرآنی وابسته به آستان‌های مقدس در ایران و عراق وجود دارد.

الحلو در زمینه برنامه‌های ویژه آستان مقدس عباسی نیز گفت: آستان عباسی برنامه کاملی برای تبلیغ قرآن در خارج عراق دارد و به‌زودی در کشورهای آفریقایی محروم و غیرمحروم و همچنین دیگر کشورها مانند لبنان اجرا می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: دیدارهای کوتاهی که در بین مسابقات انجام می‌شود زمینه مناسبی برای وحدت امت اسلامی و تقویت روابط میان کشورهای مختلف ایجاد می‌کند.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو

ترجمه: فرشته صدیقی

انتهای پیام
captcha