خانه کتاب در اندیشه انتشار مجدد «کتاب ماه» است
کد خبر: 4201468
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
علی رمضانی در گفت‌وگو با ایکنا:

خانه کتاب در اندیشه انتشار مجدد «کتاب ماه» است

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از تلاش این مرکز برای چاپ مجدد نشریات کاغذی و موضوعی کتاب ماه با رویکرد نقد خبر داد.

خانه کتاب در اندیشه انتشار مجدد «کتاب ماه» استعلی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگو با ایکنا درباره نشریات سابق این مجموعه مانند، کتاب هفته یا کتاب ماه‌های موضوعی که این خانه در طول سال‌ها فعالیت خود منتشر می‌کرد و اکنون دیگر منتشر نمی‌شود، گفت: مجلاتی که وجهه خبری داشتند دیگر ضرورت نشر وجود ندارد و کسی دنبال خبر در نشریات مکتوب نمی‌گردد. پس دنبال این هستیم که روش بهینه‌ای بیابیم تا برخی از این نشریات را احیا کنیم و به ویژه به حوزه نقد نگاه ویژه‌ای داریم. با تعطیلی کتاب ماه‌ها خلأ مطالبی که در آن‌ها منتشر می‌شد، احساس می‌شود و رسانه دیگری جایگزین آن نشد.

وی ادامه داد: همین روزها گفت‌وگوهایی با برخی صاحبنظران داشته‌ایم که باید برای جریان نقد کتاب کشور یک سازماندهی جدید صورت گیرد و بسترهای انتشار فراهم شود. یکی از این بسترهای آزمون پس‌داده مجلات سابق خانه کتاب هستند که امیدوارم با نظم خوب و قالب و پرداخت مناسبی بتواند مجدد منتشر و این خلأ را پر کند.

رمضانی با اشاره به نمایشگاه رسانه که پس از شش سال تعطیلی در هفته جاری برگزار شد، گفت: همواره این رسانه است که به سمت پوشش رویدادها می‌رود اما در نمایشگاه رسانه، ‌این مردم و مسئولان هستند که برای دیدن رسانه‌ها و فعالیت‌های آن‌ها به بازدید می‌روند تا ظرفیت‌ها و توان و کیفیت آن‌ها را بسنجند. فضای عمومی با محصول نهایی روبروست اما در نمایشگاه فرایند هم دیده می‌شود و یک حرکت معکوس ضروری برای سنجش شرایط خود رسانه‌ها با هم است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: در فطرت بین نمایشگاه قبل تا این نمایشگاه تغییرات زیادی در فضای مرجعیت رسانه‌ای دیده می‌شود. بعضی رسانه‌ها مهجورتر و برخی مثل شبکه‌های رسانه‌ای و انسان‌رسانه‌ها پرکاربردتر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه‌های قبلی حضور مجلات را فعال‌تر از این دوره شاهد بودیم، گفت: در همین دوره‌ای که ما از کاهش نشریات مکتوب صحبت می‌کنیم شاهد تولد نشریات دیگری در حوزه‌های دیگر با شمارگان بالاتری هستیم. با توجه به وجود آمدن رسانه‌های جدید نشریاتی که کارکردشان را به رسانه‌های جدید داده‌اند بیشتر در معرض خطرند. نسخه کاغذی هیچ‌وقت برای مطالعه عمیق و مجلات مربوط به تولید علم یا نقد از بین نمی‌رود.

رمضانی در پایان با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی با یک روند طبیعی جایگزینی روبرو هستیم درباره این پرسش که وضعیت نشریات مکتوب چاپی را چگونه پیش‌بینی می‌کند، پاسخ داد: هیچ‌وقت نمی‌توانیم بگوییم فرم بر محتوا دارد غالب می‌شود اما تغییرات به وجود می‌آید. اکنون هم در شبکه‌های اجتماعی خواندن متون طولانی را نداریم. آنجا فضای اختصاصی خود را برای اطلاع‌رسانی و کوتاه‌خوانی دارد و مطالعه عمیق نیز معنا ندارد.

انتهای پیام
captcha