نگاهی به کتاب «قرآن و علوم طبیعت»
کد خبر: 4200517
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

نگاهی به کتاب «قرآن و علوم طبیعت»

نویسنده آگاه به آیات قرآنی و مضامین بلند آن بسیار کوشیده از مجموع تحقیقات و پژوهش‌هایی که گاه در سمینارهای مختلف ارائه کرده این کتاب را گردآوری کند و به اصول پایداری‌تری ‌بپردازد از جمله اینکه از آیات باید به سرچشمه آیات رسید.

سیده حلیمه موسوی؛ پژوهشگر حوزه  قرآن، در یادداشتی که برای ایکنا ارسال کرده به بررسی کتاب «قرآن و علوم طبیعت»، اثر مهدی گلشنی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

استاد مهدی گلشنی؛ بنیانگذار فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف، عضو پیوسته فرهنگستان علوم و نویسنده کتاب «قرآن و علوم طبیعت» است.

درک، فهم و تلاش انسان از پی بردن به عظمت و شکوه قرآن کریم عاجز بوده و کل هستی سر تعظیم بر قداست و حقایق این کتاب مقدس الهی و این منبع وحی فرو می‌آورد چرا که کلامی مافوق این ساحت است و طبق فرموده خود قرآن صاحبان دل و خرد [آیه 7 سوره آل عمران] به بخشی از حقایق آن دست می‌یابند و گاه دامنه را گسترده‌تر می‌نگرد و علم را در کنار معرفت به عنوان «راسخون‌ فی‌ العلم» می‌افزاید که اهل علم و اندیشه اینگونه‌اند.

دکتر مهدی گلشنی نویسنده این اثر از  این دسته‌ اندیشمندان است که در دایره حقیقت این امر بزرگ اگرچه به پردازش نظریه‌های متعدد علمی می‌پرداخت اما بارزتر از آن، بررسی نکات حکمی و علمی قرآن کریم از دیدگاه‌های مختلف از اهداف عالی وی بوده که کتاب حاضر گویای این همت و اهداف بزرگ می‌باشد. تا جایی که این اثر گراسنگ به زبان‌های مختلف منتشر شده و فقط در اندونزی 17 بار تجدید چاپ شده و شرح و تقریظی توسط یکی از دانشمندان مصری بر این کتاب نوشته شده است.

نویسنده در واقع به بررسی اندیشه‌های دیگر از عمق و دل طبیعت پرداخته که این موضوع فقط یک نمونه از دریای فضل قرآن است. وی در بخشی از این کتاب به مفاهیم علم و ضرورت آن در هستی و فرآیندهای طبیعت، فیزیک و ماده، تحولات و محور چرخش هستی بر یک نظام پایدار و منظم که دارای خالقی مدبر و موثر است، اشاره کرده است.

تفکر نویسنده که خود عرصه‌هایی از اثبات نظریه‌های فیزیکی، بررسی برخی اندیشه‌های صاحب نظران در علوم طبیعت و فیزیک در سطح جهان را پیموده، محوریت در بازگویی مسائل و حل آنها از منظر آیات قرآن کریم و حتی فراتر از آن یعنی تکمیل یک نظریه ناقص و ناتمام یا وجود یک قدرت ماورایی الهی را به خط تحریر درآورده است.

حقیقت پنهان این هستی در اسرار طبیعت آن آشکار می‌شود و این کشفیات بشر که خود هم دارای آفرینشی تحت قدرت خالق بی‌همتاست مستلزم پذیرش بندگی‌ است تا از رتبه غرور به دستاورد علم یعنی پیشرفت اندیشه و تفکر صحیح و یا به قول خود قرآن به هدایت برسد.

در فصل بندی‌های کتاب و جمع‌بندی آن می‌بینیم مولف از مسائل جهان پیرامون آن، طبیعت، علوم پنهان و ناشناخته، پرداختن و حتی انحرافات در زمینه فکری دانشمندان، پاسخ به ابهامات و حتی بستن راه‌های شک و تردید اشخاص صاحب‌نظر، بوسیله آیات قرآن کریم به هدایت فکری کمک نموده است که توسط ذهن‌های خاموش در عرصه علم و طبیعت حتی آنان که نظریات علمی را دریافته و ارائه دادند ولی به لحاظ نقص در اعتقاد و ایمان الهی یا نداشتن آن دچار سرگردانی شدند و لازم دانسته به کسانیکه در راه پیشروی علم و کشف عجایب خلقت می‌کوشند گوشزد می‌‌کند که حکیمانه‌ترین و عالمانه‌ترین کتاب مرجع که منبع زمینی نداشته و ریشه در وحی الهی دارد؛ اشتباهات را اصلاح می‌کند تدبر و اندیشه را به تکامل می‌رساند، نقاط تاریک و پنهان را روشن می‌کند و مهمتر با انحرافات عقیدتی مبارزه می‌کند و ابهامات اذهان را منصفانه رفع کرده و به نیاز اندیشمندان، عقلی و نقلی جواب درست می‌دهد. 

در نگرش نویسنده، علم زاویه‌ای از تکامل فکری است و از نگاه قرآن اندیشه همراه با تدبر ارتقا داده می‌شود. پیچیدگی‌های هستی اگر چه در اذهان بشر هنوز نامعلوم و گاه مسائل بی‌پاسخ فراوان است این کشفیات را قرآن کریم به عالی‌ترین رتبه شرح می‌دهد که مسلمانان و حتی غیر مسلمانانی که واقف برآن هستند آئین مقدس دین اسلام را اختیار و تسلیم آموزه‌های علمی عمیق قرآن کریم گشته‌اند.

در کل نویسنده آگاه به آیات قرآنی و مضامین بلند آن بسیار کوشیده از مجموع تحقیقات و پژوهش‌هایی که گاه در سمینارهای مختلف ارائه کرده، این کتاب را گردآوری کند و به اصول پایداری‌تری ‌بپردازد از جمله اینکه از آیات به سرچشمه آیات باید رسید.

 

انتهای پیام
captcha