مراقب نشر اکاذیب در انتخابات باشیم
کد خبر: 4200441
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
کاندیدای اصلح از دیدگاه قرآن/ 1

مراقب نشر اکاذیب در انتخابات باشیم

با توجه به نشر اکاذیب و انتشار آمار و اطلاعات غیرواقعی از سوی افراد مشکوک و رسانه‌های غیرمطمئن در صورت عدم احراز اعتماد به منشأ ارسال اطلاعات، ضرورت دارد مردم تحقیق لازم در مورد اطلاعات ارسالی انجام دهند تا افراد ناشایسته وارد مناصب سرنوشت‌ساز کشور نشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریمحجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم طی یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده است، نوشت: از اساسی‌ترین ویژگی قرآن هدایتگری اوست که خداوند بار‌ها در قرآن به این ویژگی اشاره کرده است آنجا که فرمود: «بی‌تردید این قرآن به استوارترین آیین هدایت می‌کند» و در جای دیگر آمده است: «این کتاب بدون شک هدایتگر متقین است»؛ و در آیه‌ای دیگر فرموده است: «اى مردم، اندرزى از سوى پروردگارتان براى شما آمده، و درمان آنچه در سینه‌‏هاست، و هدایت و رحمت براى مؤمنان.»

پیامبر خدا(ص) نیز درباره هدایتگری قرآن فرموده است: «قرآن، در گمراهى‌ها، راهنماست و دل‌هاى کور را بینا مى‌کند و از لغزش‌ها جلوگیرى مى‌کند و روشنایى‌بخش تاریکى‌هاست و در پیشامدها، پرتوافشانى مى‌کند و از نابودى، نگه مى‌دارد و از کج‌روى، به راه مى‌آورد و در فتنه‌ها، راه‌گشاست و از دنیا به آخرت(سعادت) مى‌رساند.»

با توجه به این ویژگی قرآن کریم چه زیباست که در مسئله انتخاب مدیران و نمایندگان مجلس در نظام اسلامی به قرآن مراجعه و ببینیم خداوند در این باره چه راه‌هایی را به سوی ما گشاده است تا با عمل به توصیه‌های قرآن، رسالت خویش را به بهترین وجه در مورد انتخاب مدیران و نمایندگان نظامی اسلامی انجام دهیم. از همین رو تلاش شده است تا در این یادداشت با بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن به چند پرسش مرتبط با انتخابات پاسخ داده شود.

رأی دادن در انتخابات چه فایده‌ای دارد؟

جواب: «اِنَّ اللهَ لا یُغیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهم؛ خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشت‌شان را تغییر دهند.» (رعد/ ۱۱)

از ارکان بسیار مهم در پیشرفت کشور وجود رهبری مقتدر و آگاه و عادل است که راهبری نظام را انجام می‌دهد و نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین سرنوشت کشور دارد از همین رو، چون نمایندگان خبرگان رهبری مسئولیت انتخاب چنین رهبری را بر عهده دارند. امت باید در انتخاب این نمایندگان، با بصیرت کامل شرکت کنند و همچنین با عنایت به اینکه یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در تغییر و اصلاح سرنوشت و دستیابی به توسعه در عرصه‌های گوناگون، تدوین قانون متناسب با نیاز‌های کشور و نظارت دقیق بر اجرای آن است که این رسالت در کشور بر عهده نمایندگان مجلس است.

شرکت در انتخاب نمایندگان صالح و حقوقدان ضرورتی انکارناپذیر است. بنابراین، اگر امت اسلام به دنبال دست‌یابی به آرمان‌های مقدس نظام و تعیین سرنوشت خویش و تحقق یک نظامی قدرتمند و پیشرفته است باید با قوت و بصیرت کامل در انتخابات شرکت کند.

وقتی که اطلاعات کافی درباره افراد منتخب ندارم وظیفه من چیست؟

پاسخ: «فَاسئَلوا اَهلَ الذِّکر اِن کُنتم لا تَعلَمُون؛ از اهلش بپرسید اگر نمی‌دانید.» (نحل/ ۴۳)

برای دستیابی به اطلاعات مربوط به نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی جهت معرفی افراد شایسته‌تر ضرورت دارد تا به اهل اطلاع مراجعه کرد تا پس از احراز شایستگی لازم آن‌ها را معرفی و به آن‌ها رأی داد و در صورت بی‌توجهی به این امر زمینه ورود افراد ضعیف‌تر به مجلس فراهم می‌شود که این امر می‌تواند در عدم پیشرفت کشور و بر طرف نشدن مشکلات نظام و مردم نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اطلاعاتی می‌دهد و تحلیلی می‌کند آن وقت چه کنم؟

پاسخ: «نگاه کن به شخصی که خبر می‌دهد که آیا عادل است یا فاسق» 

قرآن در آیه ششم سوره حجرات می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ؛ ﺍی ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﮔﺮ ﻓﺎسقی ﺧﺒﺮی ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭسی ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭی ﻧﺎﺁﮔﺎهی، ﮔﺮﻭهی ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ.»

با توجه به نشر اکاذیب و انتشار آمار و اطلاعات غیرواقعی از سوی افراد مشکوک و رسانه‌های غیرمطمئن در صورت عدم احراز اعتماد به منشأ ارسال اطلاعات، ضرورت دارد مردم تحقیق لازم در مورد اطلاعات ارسالی انجام دهند تا خدای ناکرده افراد ناشایسته وارد مناصب سرنوشت‌ساز کشور نشوند.

اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟

پاسخ: «و لا تَتَّبعانِ سَبیلَ الذین لا یَعلَمُون؛ راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن.» (یونس/ ۸)

گاهی اوقات در جامعه مشاهده می‌شود که عده‌ای از افراد غیرشایسته و سودجو برای دستیابی به مناصب حساس در بخش‌های مختلف نظام به‌ویژه در مجلس شورای اسلامی از طریق هزینه کردن، به‌وسیله طرفداران خویش موجی راه‌اندازی می‌کنند تا مردم فکر کنند این فرد چقدر طرفدار زیادی دارد و از اقبال خوب اجتماعی برخوردار است. در این‌گونه موارد براساس توصیه خداوند در قرآن باید دقت کرد و بدون تحقیق از این موج کاذب پیروی نکرد.

انتهای پیام
captcha