قم متولی اصلی ساماندهی شبکه‌های ملی سبک زندگی کشور
کد خبر: 4191919
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴

قم متولی اصلی ساماندهی شبکه‌های ملی سبک زندگی کشور

مدیرکل ورزش وجوانان استان قم گفت: شبکه سبک زندگی در ۲۶ استان کشور ایجاد و مقرر شده تا متولی اصلی ساماندهی این شبکه‌ها قم باشد.

قم متولی اصلی ساماندهی شبکه‌های ملی سبک زندگی کشوربه گزارش ایکنا از قم، ابراهیم سانی خانی مدیرکل ورزش وجوانان استان قم در نشستی خبری که با حضور معاون ورزش و جوانان، مسئول قرارگاه ازدواج وتعالی خانواده قم و اکرم صادقی نماینده تشکل‌های استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: رویداد بزرگ جامعه‌پرداز در ۲۲ استان درحال شکل‌گیری است و باید در استان قم به صورت ویژه شکل بگیرد لذا مقرر شده چند تشکل زیربنایی این رویداد بزرگ را برپا کنند.

وی افزود: به دلیل وجود حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های متعدد به عنوان پایگاه اجتماعی مردمی و نگاه اسلام به زن و خانواده، برخی رویدادها در قم باید به صورت ویژه برگزار شود، زیرا انقلاب از قم بوده و الگو و سبک زندگی اسلامی هم باید از قم تبیین و اجرا شود.

سانی خانی گفت: ۱۴ شبکه ملی در قم تشکیل شده که مهم‌ترین آن شبکه سبک زندگی است که توسط یکی از تشکل‌های اداره کل ورزش وجوانان دنبال می‌شود. در این راستا رویداد جامعه‌پرداز در قم برپا می‌شود که خدمات مشاوره ازدواج، سبک زندگی و تسهیلگری امر ازدواج را در قم دنبال می‌کند و در این رویداد اگر تشکلی مشکل یا ضعفی داشته باشد می‌تواند از گروه‌های قوی کمک بگیرد و می‌توان ظرفیت‌ها را به گروه‌های کوچک تسری داد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم گفت: در رویداد جامعه‌پرداز همه تشکل‌های مردمی فعال در سه حوزه خانواده، جمعیت و هویت زن حاضر و برنامه‌های خود را عرضه و از آن دفاع می‌کنند و هم‌افزایی در تشکل‌ها رخ می‌دهد. طرح‌های برگزیده هم در مساجد و پایگاه‌های بسیج هیئت‌های مذهبی و.. اجرا می‌شود و گروه‌های خدمات‌رسان اجتماعی از این ایده‌ها استفاده می‌کنند.

برگزاری ۷۰۰ کارگاه ازدواج در قم

وی ادامه داد: ۷۰۰ کارگاه ازدواج در قم برگزار شده که نشان می‌دهد خیز خوبی برداشته شده و در این راستا متخصصان، دانشگاهیان و مشاوران می‌توانند با ما همکاری داشته باشند. برای رفع نیازهای خانواده و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در حوزه تسهیل ازدواج با مسئولان حوزه‌های علمیه، پایگاه‌های بسیج، بهزیستی، نیروی انتظامی، جهاددانشگاهی، کمیته‌امداد، مراکز مشاوره، نیکوکاری، مؤسسه و خیریه رایزنی شده تا بتوان از خدمات آن‌ها در این حوزه استفاده کرد.

 قم رتبه هفت پرداخت وام ازدواج در کشور را دارد

روح‌الله مقدم معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم نیز در این نشست با بیان اینکه قم رتبه هفت پرداخت وام ازدواج در کشور را دارد، اظهار کرد: با حمایت استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان و مدیران شعب بانک‌های استان، ۱۲ هزار درخواست وام ازدواج در قم به ثبت رسیده که ۸۹۵۰ وام (معادل ۷۵ درصد جمعیت ثبت نام کننده) پرداخت شده و بقیه در نوبت دریافت هستند.

وی افزود: پرداخت وام ازدواج در قم به صورت میانگین سه ماه و نیم به طول می‌انجامد زیرا مردم بیشتر بانک‌های ملی، ملت و تجارت را برای دریافت وام انتخاب می‌کنند و تجمیع وام‌ها سبب طولانی شدن روند پرداخت می‌شود. ضامن هم یکی از مشکلات زوج ها است و امید داریم شرط ضامن را بردارند و اقساط از یارانه افراد کسر شود.

مقدم گفت: بیش از ۴۰۰ گروه جهادی در قم وجود دارد و می‌طلبید این گروه‌ها به صورت قرارگاهی وارد عمل شوند، لذا قرارگاه ازدواج و تعالی خانواده در قم شکل گرفت. هم‌چنین ۸۰ سمن فعال در استان قم به ثبت رسیده که ۱۷ سمن آن در حوزه خانواده است و جوانان به منظور توسعه مشارکت‌های مردمی در رویداد جامعه‌پرداز ثبت‌نام کنند و فعالیت‌های اجتماعی را گسترش دهند.

وی به خدمات قرارگاه ازدواج و تعالی خانواده قم اشاره کرد و گفت: هر ساعت مشاوره ۲۴۰ هزار تومان است اما این مرکز، سه جلسه مشاوره فردی و مشاوره‌های گروهی را رایگان برگزار می‌کند و مشاورانی که با این مرکز قرارداد دارند دارای رتبه‌های برتر کشوری هستند. به علاوه ۲۵ مرکز تخصصی مشاوره در شهر قم و یک مرکز در شهر کهک فعال است.

رویداد ملی جامعه پرداز درحوزه خانواده، جمعیت و هویت زن درقم برگزار می‌شود

در ادامه علی اصغر رحیمی مسئول قرارگاه ازدواج و تعالی خانواده قم هم در این نشست اظهار کرد: رویداد جامعه‌پرداز در سه حوزه خانواده، جمعیت و هویت زن، ۲۱ و ۲۲ دیماه سال جاری با هدف هم‌افزایی و شناسایی گروه‌های مردمی و جهادی، مؤسسات و گروه‌های تبلیغی فعال در این سه حوزه در قم برگزار می‌شود.

وی افزود: در این رویداد کنشگران سه حوزه گردهم می‌آیند و با پایشی که از یک ماه پیش آغاز شده فعالان این حوزه به رویداد دعوت شدند که هم‌افزایی داشته باشند و عملیات مشترک را تمرین ‌کنند تا بتوان فعالیت‌های متمرکز و جامعی را در بحث ازدواج و تعالی خانواده به مردم ارائه داد.

رحیمی گفت: رویداد جامعه‌پرداز فرصتی برای تجمع و شناخت، هم‌افزایی و تعامل‌افزایی گروه‌های مردمی و کنشگران در سه محور هویت زن، مسائل خانواده و ازدواج(پیشگیری از طلاق)، جمعیت و فرزندآوری است. جامعه‌پرداز رویدادی برای احصاء نظام مسائل زنان، خانواده و جمعیت در استان و تعریف عملیات‌های مشترک جهت برون‌ رفت از مشکلات موجود و چگونگی رسیدن به وضعیت مطلوب در محیطی گروهی است.

مدیر موسسه مردم نهاد حس خوب زندگی اظهار کرد: رویداد جامعه‌پرداز به صورت ملی با همکاری وزارت ورزش و جوانان و بنیاد ملی خانواده با محوریت اداره کل ورزش وجوانان استان قم برپا می‌شود. مهلت ثبت‌نام در رویداد ملی جامعه پرداز هم 6 تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ است و علاقمندان از طریق لینک و یا تماس با شماره‌های ۰۹۳۹۱۸۱۹۲۳۰ و ۰۹۱۲۶۵۱۰۹۳۶ می‌توانند ثبت‌‌نام خود را انجام دهند. مرکز ازدواج و خانواده جامعه پرداز استان قم به آدرس https://eitaa.com/qomjamepardaz در پیام‌رسان ایتا فعال است.

قرارگاه ازدواج و تعالی خانواده، تسهیلگر ازدواج آسان

وی عنوان کرد: در راستای دستور رئیس جمهور که مراکز دولتی باید تسهیلگری امر ازدواج را برعهده گیرند، قرارگاه ازدواج و تعالی خانواده، در قم تشکیل شده که ظرفیت‌های مجموعه‌های دولتی را شناسایی و تبیین و در اختیار مردم قرار می‌دهد.

وی افزود: در راستای تسهیلگری امر ازدواج، اتاق عقد رایگان در این مرکز راه‌اندازی شده و مشاوره پیش، حین و پس از ازدواج به صورت رایگان ارائه می‌شود و با تالارهای پذیرایی، آتلیه، مزون‌های لباس عروس و داماد و آرایشگاه‌ها وارد مذاکره شدیم و برخی وعده تا سقف ۵۰ درصد کاهش هزینه‌ها را به ما داده‌اند و برخی تالارهای پذیرایی ورودی را حذف کرده‌اند.

رحیمی گفت: از سوی این قرارگاه تور یک روزه با محوریت مشاوره و خانواده و سفر رایگان سه روزه برای زوج‌هایی که در اعیاد رجب و شعبان ۱۴۰۲ دراین مرکز خطبه عقد را جاری کنند درنظر گرفته شده است.

یادآور می‌شود قرارگاه ازدواج و تعالی خانواده در بلوار محتشم کاشانی ورزشگاه پیامبر اعظم واقع شده است.

انتهای پیام
captcha