دولت‌ها دیپلماسی تقدیس قرآن را در پیش بگیرند
کد خبر: 4166359
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
آیت الله مبلغی در همایش پاکستان:

دولت‌ها دیپلماسی تقدیس قرآن را در پیش بگیرند

آیت‌الله احمد مبلغی در همایش تکریم قرآن پاکستان تأکید کرد: دولت‌ها و در مقدمه آن ایران و پاکستان در کنار هم باید یک دیپلماسی متمرکز بر فرهنگ تقدیس قرآن را آغاز کنند و دولت‌های دیگر نیز به آن ملحق شوند.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: همایش تکریم قرآن کریم به همت رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد، مرکز گفت‌‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشارکت حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در اسلام‌آباد برگزار و جمع زیادی از رهبران مذاهب اسلامی و شخصیت‌های متعلق به ادیان آسمانی در آن حضور یافتند.
آیت‌الله احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنران ویژه؛ رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان؛ احسان خزاعی، رایزن فرهنگی سفارت ایران، سفیر سوریه در پاکستان، جمعی از دیپلمات‌های سفارت ایران در اسلام آباد، مسئولان حزب مجلس وحدت مسلمین و برخی از چهره‌های طراز اول اهل تسنن در این همایش شرکت کردند.
 سخنرانان این برنامه هرگونه هتک حرمت به مقدسات مذهبی در جهان به ویژه اعمال شیطانی اخیر افراط‌گرایان در اروپا در بی‌حرمتی پی در پی به کتاب آسمانی مسلمانان قرآن کریم را به شدت محکوم کردند.
 آیت‌الله مبلغی با قدردانی از حضور شخصیت‌های برجسته مذاهب اسلامی و نمایندگان ادیان آسمانی پاکستان در این همایش بر نقش منفرد و تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در مقابله با پدیده اسلام‌هراسی به‌ویژه جنایت توهین به مقدسات اسلامی تأکید کرد.
 وی گفت: مقدسات مبنا و زیرساخت روابط سالم اجتماعی است چه در اسلام‌ و چه در ادیان دیگر الهی. پایمالی مقدسات یعنی پایمالی بنیه‌های روابط جهانی و آسمانی پس آیا جنایتی بزرگتر از این وجود دارد. ما باید جهان را با تمرکز و تلاش‌های بسیار گسترده خود به سمت احترام به مقدسات ادیانی همگرا سازیم.
 نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در دانشگاه‌های ما باید رشته‌ای با عنوان «فلسفه تقدیس» شکل بگیرد تا همه بدانیم که بدون مقدسات جامعه امروزی فاقد لنگرگاه خواهد شد و طوفان‌ها آن را از بین می‌برد. تقدیس مقدسات حقیت و پدیده‌ای است که تأثیر عمیقی بر روابط اجتماعی داشته و نقش اساسی در سازماندهی و بهبود روابط جوامع دینی و حتی انسانی دارد لذا بشریت امروز باید به سمت به رسمیت شناختن مقدسات حرکت کند و هر آنچه که به عنوان وظیفه حقوق بشری است را برجسته تر ارائه کند.
 وی گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همواره در برابر اهانت به قرآن و مقدسات در صف اول ابراز حساسیت و احساس مسئولیت قرار داشته‌اند. این احساس مسئولیت این دو ملت و ملت‌های دیگر نباید محدود به زمان رخ دادن حوادث توهین شود بلکه باید تبدیل به یک حرکت جهانی با یک خمیر مایه پر از فعالیت به سمت مجامع بین‌المللی دیپلماسی و فرهنگ سازی شود.
آیت‌الله مبلغی تأکید کرد: دولت‌ها و در مقدمه آن ایران و پاکستان در کنار هم باید یک دیپلماسی متمرکز بر فرهنگ تقدیس قرآن را آغاز کنند و دولت‌های دیگر نیز به آن ملحق شوند چرا که قرآن کتاب عظیم مشترک هویت بخش همه ماست.

انتهای پیام
captcha