زائران اربعین متوجه پیام عاشورا باشند
کد خبر: 4165921
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
استوارمیمندی:

زائران اربعین متوجه پیام عاشورا باشند

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه زائران باید متوجه حقیقت اربعین، پیام عاشورا و نهضت حسینی باشند، گفت: حقیقت نهضت امام حسین(ع) آزادی‌خواهی در مسیر دیانت، معنویت و آموزه‌های قرآن و عترت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه پیشوایان دینی یکی از مستحبات روز اربعین را زیارت امام حسین(ع) توصیه کردند، گفت: امام حسن عسکری(ع) در روایتی فرمودند که «عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، و زیارةُ الأربعینَ، و التَّخَتُّم بِالییمینِ، و تَعفیرُ الجَبینِِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ. نشانه‌های مؤمن پنج چیز است که نخستین آن نماز پنجاه و یک رکعت واجب و نافله در طول شبانه‌روز بوده و دوم زیارت اربعین حضرت سیدالشهد(ع)، سوم انگشتر در دست راست نمودن و چهارم پیشانی بر خاک گذاردن و پنجم نمازهای سرّیه است.

استوار میمندی این پنج علامت‌ معرفی شده از سوی امام یازدهم شیعیان را نماد‌هایی مذهبی و تشیع دانست و سپس افزود: پیاده‌روی اربعین از صد‌ها سال قبل رسم شد و در قرن معاصر رنگ و بوی بیشتری گرفت همچنین بعد از سقوط صدام، استقرار دولت اسلامی در عراق زیارت اربعین برای مردم بازگشایی و احیا شد از این رو امروز زیارت اربعین حسینی به رزمایش قدرت مردمی و نماد معرفی شیعه اهل بیت(ع) تبدیل شده است.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه امروز اربعین یک حرکت نمادین و تجلی شکوه محبان اهل بیت(ع) عصمت و طهارت است، تصریح کرد: اربعین حسینی کاملاً مردمی بوده و مردم خود این مراسم را میزبانی و اداره می‌کنند البته نقش دولت هم صفر نیست، اما نقش دولت بسیار کمتر از توده‌های مردمی است.

وی افزود: اربعین متعلق به هیچ قوم، طایفه، قبیله، حزب و جناح خاصی نیست بلکه اربعین متعلق به همه مردم جهان است و مردم در زیارت اربعین که از مسیر‌های مختلف منتهی به کربلا شکل می‌گیرد باید به عنوان مهمانان کشور عراق آداب مهمانی را به جا آورند همچنین از مردم شریف عراق تشکر کنند و سعی کنند در نظافت و مهرورزی هم‌وطنان ایثار و همدلی خودشان را نمایش دهند.

استوار میمندی با بیان اینکه زائران باید متوجه حقیقت اربعین، پیام عاشورا و نهضت حسینی باشند، تاکید کرد: حقیقت نهضت امام حسین(ع) آزاده خواهی در مسیر دیانت، معنویت و آموزه‌های قرآن و عترت، استکبارستیزی و امر به معروف و نهی از منکر است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ما امروز در عصر انتظار به سر می‌بریم و حقیقت قیام امام حسین(ع) را باید دریافت کنیم، تصریح کرد: باید وظایف و رسالت‌هایی که خود در زمینه سازی قیام امام زمان(عج) داریم را بشناسیم و خود را برای ظهور آماده کنیم.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه اضافه کرد: معنویتی که در این زیارت به وجود می‌آید را باید در طول سال حفظ کرد لذا در این زمانه‌ای که دشمن مشغول به شبهه آفرینی است باید خود را در مسیر تبیین حق قرار داده و در این مسیر قدم برداریم.

وی در پایان فعالیت موکب‌های مردمی در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی قرار دارند را مورد توجه قرار داد و افزود: مواکبی که در مسیر زیارت اربعین حسینی قرار گرفتند در واقع در حال تمرین برای خدمت رسانی به مردم هستند و این تمرین در طول سال در ایران در بحران‌ها و سختی‌ها که مردم دارند می‌تواند ظرفیت‌های بسیار خوبی را فعال کند.

انتهای پیام
captcha