قدم‌های کوچک و کارهای بزرگ + عکس
کد خبر: 4153367
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
گزارش ایکنا از مؤسسه حضرت خدیجه(ع) قم

قدم‌های کوچک و کارهای بزرگ + عکس

مؤسسه فرهنگی و هنری حضرت خدیجه(س) برای ترویج نام و مرام مادرمان حضرت خدیجه(س) و احیای سنن فراموش‌شده فعالیت می‌کند و با قدم‌های کوچک، کارهای بزرگی را رقم می‌زند.

مؤسسه حضرت خدیجه

اینجا خانه‌ای از جنس محبت و مهربانی است. مادر بودن در اینجا حال و هوای دیگری دارد. خیرین و نیکوکارانی که در این خانه، در قامت مادرانی عاشق و دلسوز همواره خدمت خالصانه توأم با عطوفت و مهربانی بی‌قید و شرط و فراتر از اساسنامه و چارچوب‌های اداری و رسمی ارائه می‌دهند.
 
عشق‌ورزی مادرانه، احترام و حفظ کرامت انسانی، امانتداری و صداقت و حمایت‌های بی‌‌قید و شرط و باکیفیت، از ارزش‌های یک مؤسسه خیریه در قم و مزین به نام مادر امت، حضرت خدیجه(س) است.

مؤسسه فرهنگی و هنری حضرت خدیجه(س) با عنوان توسعه فرهنگ زیارت اهل بیت(ع)، ترویج نام و مرام مادران و همسران اهل بیت(ع) به‌ویژه حضرت خدیجه(س) و احیای سنن فراموش‌شده (برگزاری مناسبت‌ها و سنن فراموش شده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته مثل قربانی، اطعام غدیر، وفات حضرت خدیجه(س) و دیگر موارد) فعالیتش را آغاز کرد.

مأموریت مشخص این کانون همان‌گونه که از نامش برداشت می‌شود، ساماندهی امور زائران با کمک و مشارکت مردم و ایجاد روحیه در انجام امور خیریه حتی با ارقام محدود است. با توجه به وجود دستگاه‌ها و مراکز مختلف در امر خدمت‌رسانی به زائران و نیاز به هماهنگی و انسجام لازم در این رابطه، جلوگیری از پراکندگی و سرگردانی ایشان و ارائه خدمات مطلوب و در خور شأن و منزلت زائران و افزایش سطح کیفی و کمی خدمات به‌ویژه تأمین امنیت و آسایش و آرامش‌شان لازم بود برای خدمت‌رسانی به این عزیزان برنامه‌ریزی شود تا ضمن برخورداری از خدمات مطلوب از سرگردانی و اتلاف وقت ایشان جلوگیری شود.

تنها دل بزرگ داشتن کافیست

زیارت عتبات عالیات یکی از برنامه‌های مؤسسه حضرت خدیجه(س) است که تاکنون 12 هزار زائر تشرف پیدا کردند، زائرانی که هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کردند از دورترین و محروم‌ترین مناطق کشور بتوانند به زیارت عتبات بروند، اما این زائران با همت خیرین و مردم به کربلای معلی رسیدند؛ برای خیربودن لازم نیست که سرمایه‌دار باشیم بلکه تنها دل بزرگ داشتن کافی است همچنان که در مجموعه حضرت خدیجه(س)، شاهد حضور فرد کارخانه‌دار و با به هر نحوی پولدار نیستیم و خیرین مردمی هستند که با عددهای کوچک، قدم‌های بزرگ برداشتند، خیرین اینجا حال خوب نصیب دیگران می‌کنند و خادمان مؤسسه به یاد آنان زیارت نیابتی انجام می‌دهند.

اجرای «طرح قربانی» در مؤسسه حضرت خدیجه(س) چهارمین سال عمرش را پشت سر می‌‌گذارد. توزیع گوشت درب منازل به نام حضرت خدیجه(س) و از طرف مادر هدیه‌ای است که اول هر ماه لبخند بر لبان 25 تا 40 هزار خانوار عزتمند ‌می‌نشاند.

پس از توزیع گوشت قربانی همراه با مستندات به خیرین اطلاع داده می‌شود که گوشت‌های قربانی به دست چه کسانی رسیده است، در این مؤسسه خیر می‌تواند از ابتدا تا انتهای نذورات خود را کنترل و مشاهد کند. خودروهای توزیع گوشت قربانی هر دفعه از کنار مکان مقدسی حرکت می‌کنند و توزیع از طریق شبکه مساجد انجام می‌شود.

 این مؤسسه فرصت خدمت را در حفره‌ها و خلأهای اجتماعی جامعه غنیمت می‌شمارد و گامی برمی‌دارد، 900 هزار خانواده در طی چهار سال از این گوشت‌های قربانی بهره بردند. این قربانی‌ها در بسته‌بندی‌هایی متبرک به نمک آستان مقدس رضوی است که بر روی آن «هدیه‌ای از طرف مادرت حضرت خدیجه(س)» حک شده است.

به‌ یاد می‌آوریم که عموماً نوشته «سهمیه محرومین» بر روی بسیاری از بسته‌بندی‌های قربانی حک می‌شود و چه زیباتر است اگر «هدیه‌ای از طرف مادرت حضرت خدیجه(س)» به دستان خانوار نیازمند برسد و عزتمندی آنان را با این نگاشته حفظ کنیم.

نقاشی کودکان

پشتوانه فناوری حضرت معصومه(س) در میان مجموعه‌های فعال اجتماعی منحصر به‌فرد است، قریب 22 هزار نماینده یا عضو فعال شبکه حضرت خدیجه(س) در سراسر کشور حضور دارند و عزتمندان باید از طریق ستاد عالی کانون‌های مساجد معرفی شوند و پس از ثبت اطلاعات و تحقیقات میدانی، سهم آنان اعطا شود.

خانواده‌هایی که قصد انجام عقیقه برای فرزندان‌شان دارند، مؤسسه حضرت خدیجه(س) این کار را انجام می‌دهد، پس از انجام عقیقه، دو کارت هدیه و تربت حرم امام حسین(ع) برای خانواده ارسال می‌شود که کارت مزین به جملاتی زیبا است: «فرزند دلبندم سلام پاهای کوچکت را که به دنیای بزرگ ما گذاشتی باور کردیم خداوند هنوز دنبال بهانه‌ای است برای باز کردن درهای رحمتش به رسم دین و نذر سلامت یمن قدم‌هایت که قاصد خوش خبر تداوم نگاه مهربان حضرت خالق شدی ای برما، در روز هفتم تولدت عقیقه انجام شد و سفره‌های نیازمندان رنگین کرد راهت روشن و عاقبتت به‌خیر باشد.»

این تو، این ماجرای عشق من

«یکی بود دیگر! مگر قرار بود چندتا باشد؟ همه قصه همین است. در خانه اگر کس است یک حرف بس است. یک حرف حساب که مدت‌ها منتظر بودم یک نفر بیاید آن را توی گوش این مردم بی‌حساب فرو کند. یک نفر که رو به آن «یکی» بایستد، نماز بگذارد و من به او اقتدا کنم.

می‌دانی! دنیای به این بزرگی بازی یک قل دو قل نیست که با چند تکه سنگ سر و تهش هم بیاید. خنده‌ام می‌گرفت از کسانی که نام خود را گذاشته بودند «مرد» و با «لات» و «هبل» یک قل دو قل بازی می‌کردند و اسمش را می‌گذاشتند «عبادت»!

چقدر منتظر بودم یک روز می‌گفتم مردی بیاید و به این بچه‌بازی‌های احمقانه پایان بدهد. اگر منجی بیاید، دار و ندارم را به پایش می‌ریزم و زندگی‌ام را وقفش می‌کنم.

دلم الکی خوش نبود. دلم گواهی می‌داد. دیگران هم گواهی می‌دادند. همین ورقه بن نوفل، عمویم، که از علمای بزرگ بود، بر گواه دلم صحه گذاشت و گفت: به‌زودی آن منجی ظهور می‌کند. بعد همین‌طور که زیرچشمی به من اشاره می‌کرد، ادامه داد: و با محترم‌ترین زن قریش ازدواج می‌کند»؛ این بریده‌‌ای از کتاب «این تو، این ماجرای عشق من» با قلم انسیه‌سادات هاشمی و زمزمه‌های مادرانه این مؤسسه برای کودکان و نوجوانان است.

این کتاب به همت مؤسسه فرهنگی هنری حضرت خدیجه(س) در راستای معرفی ایشان به کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است و گواه این مطلب است که فعالیت‌های این مؤسسه تنها به امور خیریه محدود نمی‌شود و به پیشوند «فرهنگی» خود هم جامه عمل می‌پوشاند. قصه این کتاب از دیالوگ یک نوجوان با حضرت خدیجه(ع) آغاز می‌شود و ابعاد دیگری از شخصیت ایشان در این پرسش و پاسخ عیان می‌شود. معمولاً افراد زیادی در جامعه، شناختی از حضرت خدیجه(س) ندارند جز پولداری ایشان و اینکه اسلام با پول ایشان حفظ شد، اما در این پرسش و پاسخ میان نوجوان و حضرت خدیجه(س)، عاشقانه‌های ایشان با پیامبر(ص) روایت می‌شود.

این مؤسسه مسابقه‌ای ویژه مخاطبان کودک این کتاب برگزار کرده است و در آن کودکانی که این کتاب را خواندند قرار بر این شد تا کاردستی بسازند، قریب به شش هزار کاردستی‌های کودکانه و زیبا دریافت شد، برخی کارت عروسی با این محتوا درست کرده بودند که «جناب عبدالمطلب و خانواده، امشب شب عروسی ماه و خورشید است، آسمان جلوی قدم‌هایشان دامن می‌گسترد. نسیم دیوارهای کوچه را غرق بوسه می‌کند و ندای زیبای تکبیر موسیقی شادترین عروسی هستی می‌شود؛ چه مبارک شبی است امشب.»

مؤسسه حضرت خدیجه(س) تاکنون در حوزه رسانه نیز قریب به 200 دقیقه کار برای حضرت خدیجه(س) تولید کرده و در سالروز ازدواج حضرت خدیجه(س) و پیامبر(ص) جشن‌هایی برگزار می‌کند تا این عشق ابدی هیچ‌گاه در جامعه فراموش نشود.

فرزندان غدیر؛ جایی که دیگر حسرت نیست

اینجا همان‌ جایی است که «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد»؛ زوجینی می‌آیند که احساس می‌کنند دیگر هيچ وقت صاحب بچه نخواهند شد و هيچ وقت طعم پدری و مادری کردن برای کودکی را نخواهند چشيد. سؤال‌های ناتمام اطرافيان و نگاه‌های پر از ترحم دنيای زن را عوض کرده بود و لبخندش را کمرنگ و مرد را نگران آینده کرده است.

اما اینجا در مؤسسه حضرت خدیجه برای این زنان و مردان عزیز و شیعیان و محبان اهل بیت(ع) قدم‌های بزرگی برداشته‌اند و یکی از کارهای پر خیر و برکتی که قریب به دو سال از آغاز آن می‌گذرد طرح «فرزندان غدیر» با هدف حمایت از زوج‌های نابارور با اعطای وام قرض‌الحسنه است که هم‌اکنون نیز در حال ثبت‌نام است.

«فرزندان غدیر» منظم‌ترین فعالیت اجتماعی طرح فرزندان غدیر است و  هیچ ساعتی از شبانه‌روز هیچ پیامکی بی‌جواب نمی‌ماند؛ سال سومی است که طرح روزگارش را می‌گذراند و یکی از هدف‌های مجموعه حضرت خدیجه(س) این است در راستای کارهایی که کمتر دیده شده یا به آن پرداخته نشده در حد توانش قدم بردارد.

زوجین این طرح باید توسط پزشک طرح و ماما غربالگری شده و فرزندی نداشته باشند و ناباروری اولیه تحت پوشش قرار می‌گیرد، دسترسی برخی افراد به مراکز استان‌ها اسکان و هزینه رفت و برگشت نگرانی زیادی برای آن‌ها ایجاد کرده بود و به همین دلیل درمان را رها می‌کنند که مؤسسه برای اسکان زوجین نابارور در استان‌هایی که کلینیک تخصصی دارند، قدم برداشته و این مؤسسه همیشه شنونده درد و دل‌های این زوجین بوده است.

هم‌اکنون ماهانه ثبت‌نام با حضور 8نفر انجام می‌شود و 50 درصد ضمانت وام زوجین نابارور را خود مجموعه انجام می‌دهد؛ افرادی که وضعیت بانکی سیاه دارند، از آنان سفته دریافت می‌شود یا خادمان مجموعه حضرت خدیجه(س) ضامن آنان می‌شوند؛ در این طرح هدیه تربت امام حسین(ع) و کتاب دوران بارداری برای فرزندان ارسال می‌شود، مؤسسه در شرایط سخت بارداری و تأمین مالی فرزندان افراد نابارور محروم نیز کنار آنان می‌ماند.

فرزندان غدیر

800 تا 900 فرزند غدیر به دنیا آمدند که برخی هم پس از درمان و تولد فرزندان‌شان با مجموعه حضرت خدیجه(س) ارتباط نداشتند و به همین خاطر مؤسسه متوجه به دنیا آمدن فرزندان آنان نشد؛ در این مؤسسه زوجین نابارور تقاضا دارند انتخاب مرکز درمانی به عهده خودشان باشد و مجموعه نیز به دلیل آرامش روانی آنان اصراری بر انتخاب مرکز درمانی خاصی ندارد؛ به‌زودی مشاور پزشکی در طرح فرزندان غدیر راه‌اندازی می‌شود، چراکه این افراد به‌دلیل عدم آگاهی دستخوش نامهربانی در برخی کلینیک‌‌ها می‌شوند.

در کوی حضرت خدیجه(س) هرچه چشم کار می‌کند سراسر مهربانی است و عشق. نامهربانی بیراهه‌ای است که در قاموس مادران این کوی و برزن نمی‌گنجد. مادرانی عاشق که پا را از مهر ورزیدن به اقربای نسبی خویش فراتر گذاشته و سایه مهر آنان بر تمام جویندگان مهر گستردانیده شده است؛ مؤسسه فرهنگی و هنری حضرت خدیجه(س) خانه امن و عاشقانه آنان است که به مدد الهی و با توسل به ام‌المؤمنین، خدیجه(س) قدم در راه بی‌پایان خدمت خالصانه به نیازمندان و دستگیری از خانوار عزتمند گذاشتند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

برای هم‌مسیر شدن با آنان می‌توانیم به نشانی https://khadije.ir/payment مراجعه و از قسمت روش‌های پرداخت، نذورات خود را پرداخت کنیم.

گزارش از مژگان فرهنگیان

انتهای پیام
captcha