برگزاری اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم در مشهد
کد خبر: 4136771
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲

برگزاری اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم در مشهد

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی از برگزاری ششمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم در مشهد خبر داد.

محمدرضا دیمه‌کار، رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا دیمه‌کار، رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی، امروز 6 اردیبهشت در نشست خبری ششمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت معلم که در محل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن گرامیداشت مقام معلم، بیان کرد: سابقه مراکز تربیت معلم در ایران بیش از 100 سال است که تکامل این مراکز در سال 92 با تشکیل دانشگاه فرهنگیان همراه شد و همه مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام دادند.

وی با اشاره به بیانات متعدد رهبری در خصوص دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: رهبری فرمودند که دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت نظام اسلامی در کشور است. اوج بیانات رهبری در سال 97 داریم که با حضور در دانشگاه فرهنگیان سخنرانی ایراد کردند که از دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز معلم پرور یاد کردند.

دیمه‌کار اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در راستای تکوین گفتمان ملی تربیت معلم در کشور و با این اعتقاد که حیطه تربیت معلم نیاز به پشتوانه علمی قوی از سوی جامعه دانشگاهی دارد از سال 94 اقدام به برگزاری سالانه سلسله همایش‌های ملی تربیت معلم کرده است.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی اضافه کرد: برگزاری ششمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت معلم با رویکرد معلم آینده و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد نشان‌دهنده عزم راسخ دانشگاه فرهنگیان برای تعامل با مهمترین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور برای تحقق اهداف مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری ششمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت معلم از شهریور ماه 1400 آغاز شده و تاکنون شورای سیاستگذاری همایش جلسات متعددی را با اعضا برگزار نموده ضمن اینکه رویکرد محورهای اصلی، زمان برگزاری و مهلت ارسال مقالات مشخص شده است.

دیمه‌کار با اشاره به برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان در برگزاری همایش، اضافه کرد: برنامه‌های متعددی در هفته معلم داریم که مهمترین آن برگزاری اولین همایش بین‌المللی و ششمین همایش ملی تربیت معلم است.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی گفت: این همایش 14 اردیبهشت در پردیس دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری بخش‌های آموزشی کشور به ویژه دو دانشگاه فردوسی و فرهنگیان مشهد برگزار می‌شود که وظیفه اجرای این همایش به استان ما محول شده است.

وی ادامه داد: پیشرفت جامعه به معلم و مدرسه وابسته است. امروز شاهد پیشرفت جوامعی هستیم که از سال‌های دور به تربیت معلم و مدرسه اهمیت می‌دادند، لذا امروز اگر در کشور با چالش‌هایی در بخش‌های مختلف را شاهد هستیم، باید از تربیت معلم و مدرسه آغاز کنیم، چرا که آینده کشور ما وابسته به تربیت معلمانی است که آینده را ببینند.

دیمه‌کار اظهار کرد: در دوران کرونا تجارب بسیار خوبی کسب کردیم، لذا باید رویکرد خود را در زمینه تربیت معلم تغییر دهیم. با تکنولوژی جدید در عرصه آموزش واردار شدیم تا این مقوله را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی ادامه داد: کمیته علمی محورهای اصلی همایش را در 9 محور تشریح کرده که اولین محور شامل الگوهای شایستگی معلمان در عصر دیجیتال است.

دیمه‌کار مسئله کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم الگوهای جهانی را دومین محور اصلی همایش برشمرد و افزود: با توجه به مطالبات و انتظارات جدید دانش‌آموزان و دانشجویان باید نگرش تربیت معلم را تغییر دهیم.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی با بیان اینکه رویکرد انتقال اطلاعات باید به پژوهش محوری تغییر یابد، اضافه کرد: نوآوری در تربیت معلم و تجارب بین‌المللی، ساختارهای مدرسه و آموزش در عصر دیجیتال، فناوری‌های نوین و تحول در تربیت معلم از جمله محورهای اصلی این همایش است.

وی تصریح کرد: اعتباربخشی برنامه‌ها و سیاست‌های تربیت معلم، آینده‌پژوهی تربیت معلم، آینده‌پژوهی مدارس آینده در سایه فناوری‌های نوین و تعلیم و تربیت پس از همه‌گیری ویروس کرونا از دیگر محورهای ششمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم است.

دیمه‌کار ادامه داد: اگر این اتفاقات رقم بخورد در آموزش و پرورش تحولات چشمگیری را شاهد خواهیم بود، برنامه‌های تحولی بسیار زیادی در راستای ایجاد تحول در آموزش و پرورش است که البته در استان برخی از این برنامه ها اجرا شده است.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود، باید مردان تحول‌گرا وارد عرصه شوند، ضمن اینکه دانشگاه فرهنگیان در استان خراسان رضوی تلاش دارد، با ایجاد فضای همدلی اقدامات موثری در این خصوص انجام دهد.

حسین کارشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی همایش در خصوص بررسی کم و کیف این همایش، ادامه داد: تعلیم و تربیت یک پدیده پیچیده و تأثیر گذاری است.

وی افزود: امروز دانش‌آموزان ما دانش‌آموزان سابق نیستند و سازگار شدن دانش‌آموزان با ساختار سابق سخت شده است، در گذشته اگر کسی کتابی می‌خواند، می‌توانست در روز بعد تدریس کند، اما امروز با پیچیدگی که اتفاق افتاده تنها آموزش فیزیک و ریاضی کار معلم نیست، بلکه هنر تدریس حائز اهمیت است، چرا که با کودکان و نوجوانانی مواجه هستیم که در معرض اختلالات مختلف روانشناختی هستند.

کارشکی اظهار کرد: بر این اساس است که معلم ما باید خود را با این شرایط سازگار کند بر این اساس سازوکارهای علمی زیادی برای معلمان پیش‌بینی شده است که از مهمترین تحولات ایجاد دانشسراهای تربیت معلم و دانشگاه‌های فرهنگیان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: برگزاری همایش تربیت معلم که در سال جاری ششمین دوره آن را پیش رو داریم در دانشگاه‌های شیراز، خوارزمی، فرهنگیان و... از دیگر اقدامات در این خصوص بوده است.

ارسال 242 مقاله به دبیرخانه همایش تربیت معلم

دبیر علمی ششمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم، تصریح کرد: از دیگر اقدامات گزینش معلمان و چگونگی کارورزی و کارآموزی آنان است که در موضوعات مختلف از جمله آموزش شهروندی و سایر موضوعات با تمهیدات لازم صورت گرفته است.

وی از ارسال 242 مقاله به دبیرخانه ششمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد 48 مقاله به صورت شفاهی در سه سالن ارائه خواهد شد.

کارشکی اضافه کرد: تعداد 6 مقاله خارجی به همایش رسیده که 4 مقاله از ایرانیان در کشورهای ژاپن و کانادا است و دو مقاله از خارج به صورت مجازی ارائه خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: مقالات به صورت کتابچه الکترونیکی نمایه شده و در راستای ارزیابی به کتاب فیزیکی تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha