اسلام منابع علمی و متقن برای پاسخگویی به شبهات دارد
کد خبر: 4134212
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
پژوهش‌های قرآنی/ ۳

اسلام منابع علمی و متقن برای پاسخگویی به شبهات دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و مؤلف کتاب «اساطیر الاولین» با تأکید بر اینکه هدف دشمنان این است که از نظر اعتقادی جوانان و جامعه ما را به چالش بکشند و طرح شبهه یکی از این راه‌هاست، گفت: این در حالی است که اسلام دارای منابع علمی و متقن برای پاسخ به شبهات است.

کتاب اساطیرالاولین

حمید قربان‌پور، عضو هیئت علمی گروه الهیات دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به تألیف کتاب «اساطیر الاولین» اظهار کرد: تألیف این کتاب دو جلدی در پاسخ به یکی از کتاب‌های ضاله پیرامون شبهاتی در خصوص قرآن بوده که در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

مؤلف کتاب اساطیر الاولین در خصوص نامگذاری این کتاب، افزود: دلیل انتخاب عنوان اساطیر الاولین که یک کلید واژه قرآنی است این بوده که معتقدم شبهاتی از این دست که به وسیله دگراندیشان مسلمان یا غیرمسلمان مطرح می‌شود دارای بن مایه علمی نبوده بلکه بیشتر ایرادهای بی‌پایه و اساس علیه قرآن هستند. غالب کتاب‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود و در کانال‌ها و گروه‌های مختلف تحت عنوان کتاب‌های ممنوعه و ضاله به اشتراک گذاشته می‌شوند از این صنف هستند.

قربانپور گفت: با توجه به اینکه ادعای مشرکین و کفار عصر پیامبر اکرم(ص) که به قرآن کریم اتهام می‌زدند و یکی از شبهات آنها این بود «قرآن اسطوره‌های پیشینیان است» لذا این کلیدواژه به عنوان نام این تألیف دو جلدی انتخاب شد. معتقد هستیم غالب این کتاب‌ها دربردارنده شبهاتی است که تازگی ندارند و در واقع همان شبهات تکراری و کهنه‌ای است که از زمان نزول قرآن کریم ایراد شده ولی در هر دوره و زمان فقط شکل آن عوض شده است؛ انتخاب این عنوان ناظر بر این است که این شبهات بن مایه علمی ندارد همچنین چیزی بیش از تکرار و واگویه همان شبهات معاصرین پیامبر اکرم(ص) نیست و فقط با عبارت و بیان امروزی ادا می‌شود.

وی تأکید کرد: شبهه‌ای که می‌گوید قرآن کلام خدا نیست و سخن پیامبر است ناشی از یک نگاه ساده و نازل بوده البته نگاه دیگری از این عنوان وجود دارد و عده‌ای با یک رنگ و بوی فلسفی و مدرن‌تر و جدیدتر همان شبهه را که قرآن کلام خدا نیست را مطرح کرده‌اند.

این محقق و پژوهشگر دینی در پاسخ به ضرورت نشر چنین کتاب‌هایی تصریح کرد: ما یک جامعه اسلامی هستیم و باورمان مبتنی بر دلایل متقن عقلی و نقلی است که جریان هدایتگری توسط خدای متعال طولانی و ادامه‌دار است که از ابتدای خلقت، باری‌تعالی جریان هدایت را با انتخاب نخستین انسان به عنوان پیامبر آغاز کرده و تا زمان پیغمبر خاتم ارسال رسولان و انزال کتاب‌های آسمانی ادامه داشته و این جریان در قالب قرآن کریم و بعثت پیامبر به کمال رسیده است.

قربانپور تأکید کرد: بهترین راه برای هدایت انسان‌ها قرآن کریم و اسلام است و بر همین اساس دشمنان دین و جبهه حق و توحید از گذشته و دیرباز به تقابل با انبیا و قرآن کریم پرداختند؛ در دوران معاصر این دشمنی‌ها بیشتر شده زیرا در قالب ساختار حاکمیت و حکومت تبلیغ این جریان قوی‌تر و پر شورتر می‌تواند ادامه پیدا کند یعنی اگر تا قبل از انقلاب، اسلام دینی بود که عده‌ای به آن پایبند بودند ولی بعد از انقلاب یک ساختار حکومتی پیدا کرده و این خطر دشمنان حق و توحید بیشتر کرده لذا شبهات بیش از پیش درباره قرآن و مفاهیم مرتبط با قرآن در فضای مجازی ساخته و پرداخته می‌شود.

این محقق و پژوهشگر دینی گفت: هدف دشمنان این است که از نظر اعتقادی جوانان و جامعه ما را به چالش بکشند زیرا می‌دانند عامل اصلی شکست آنها به طور خاص در وقوع انقلاب اسلامی و بعد در جریان دفاع مقدس و اعتقادات بوده و تا به امروز اصلی‌ترین عامل توفیقات مردم ما و ناکامی و شکست دشمنان مسئله اعتقاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: این اعتقاد است که می‌تواند انسان‌ها را در مقابل ظلم و ستم و مشکلات و سختی‌ها نگه دارد و در واقع پاشنه آشیل ملت ایران است و یکی از زیر بناهای این اعتقاد قرآن است لذا هدف دشمن زیر سؤال بردن قداست و ارزش این کتاب الهی در ذهن و جان جوانان و مردم این سرزمین است.

قربانپور با بیان اينکه هدف از پاسخ به شبهات و به‌ویژه تألیف این کتاب حفظ و حراست از سلامت معنوی جامعه به طور خاص با تمرکز بر پاشنه آشیل این سلامت معنوی یعنی قرآن کریم است، گفت: همانطور که سیره بزرگانی از جمله شهید مطهری، آیت‌الله مصباح و علامه جعفری پاسخ به سؤالات و شبهات با دلایل علمی و عقلی بود لذا سرپوش گذاشتن بر سؤالات و نفی آن یا برخورد سلبی نمی‌تواند راه درستی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: هم اکنون در فضای آکادمیک و دانشگاهی تألیفات خوبی در این زمینه به رشته تحریر در آمده و به طور خاص پژوهش‌های قرآنی انجام شده زیرا حفظ، حراست و صیانت از سلامت فکری و معنوی اعتقادی جامعه با تمرکز بر اصل و پایه این سلامت معنوی که قرآن کریم است ضروری است.

وی افزود: باور صحیح و اعتقاد قلبی از درک صحیح آیا نورانی وحی در قرآن کریم به دست می‌آید لذا اگر قرآن مورد هجمه قرار گیرد خللی به قرآن وارد نمی‌شود بلکه ما هستیم که دست‌مان از این منبع نور کوتاه می‌شود و عده‌ای برای تأمین نیازهای فکری، اعتقادی و معنوی خود به دنبال جریان‌های نوظهور که ساخته و پرداخته جریان‌های استعمار و استثمار است، بروند.

این پژوهشگر قرآنی با تأکید بر اینکه باید شبهه را بپذیریم و اگر واقعاً شبهه باشد باید به آن جواب داد، گفت: مگر جایی که آن فرد به دنبال پاسخ نباشد و هدفش آزار و اذیت و القای شبهات به قصد مزاحمت و ایجاد تفرقه باشد که در این صورت باید برخورد مناسب و سلبی انجام شود. ولی تا جایی که سؤال و شبهه است و مطرح کننده آن دغدغه حقیقت دارد شرایط پاسخگویی فراهم است و منابع علمی و متقن برای جواب به شبهات وجود دارد زیرا قرآن نور است و نکته تاریک و مبهمی در آن وجود ندارد.

گفتنی است، جلد اول کتاب اساطیر الاولین در سال 1400 و جلد دوم آن سال 1401 توسط انتشارات زرنوشت تهران چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha