احکام اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی گیلان صادر شد
کد خبر: 4124444
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱

احکام اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی گیلان صادر شد

احکام نائب رئیس، دبیر، رؤسای کارگروه‌ها، رئیس و اعضای کمیته پایش و نظارت بر اجرای سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان گیلان صادر و اهدا شد.

اهدای احکام اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گیلان که با محوریت شورای راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی با حضور اعضا امروز، 6 اسفندماه در سالن جلسات دفتر نماینده ولی‌فقیه استان برگزار شد؛ احکام نائب رئیس، دبیر، رؤسای کارگروه‌ها و رئیس و اعضای کمیته پایش و نظارت بر اجرای سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان با امضای آیت‌الله فلاحتی رئیس شورای فرهنگ عمومی گیلان صادر و اهدا شد.

استاندار گیلان به عنوان نائب رئیس شورای توسعه فرهنگی، مدیرکل ارشاد استان به عنوان دبیر شورا، مدیرکل آموزش و پرورش استان به عنوان رئیس کارگروه آموزش عمومی قرآن، رئیس دانشگاه گیلان به به‌عنوان رئیس کارگروه پژوهش و آموزش عالی قرآن منصوب شدند و همچنین کارگروه تبلیغ و ترویج قرآن از کارگروه‌های متناظر کمیسیون‌های ملی به مسئولیت وزرای مربوطه هستند.

محمدمهدی نیازمند مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به عنوان رئیس کمیته پایش و نظارت بر حسن اجرای سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی منصوب شد؛ حجت‌الاسلام متقی، مسئول فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه و امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و شراره کاووسی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان و محمود لطفی‌نیا به عنوان صاحب نظر قرآنی و مصطفی شریعتی صاحب نظر فرهنگی از سوی رئیس شورا منصوب شدند.

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در این جلسه با اشاره به برگزاری دوره آموزشی «شهر من نماز» در شهرهای استان، اظهار کرد: این کارگاه آموزشی با هدف آموزش اصولی نماز به سنین کودکی و خردسالی برگزار شد و دو هزار کتاب برای این دوره چاپ شده که در صفحه اول این کتاب آمده اولین نمازی که کودک به تنهایی بخواند هدیه به میرزا کوچک‌خان شود.

وی با بیان اینکه محافل قرآنی برکت شهرها هستند که باید تقویت شوند، افزود: برگزاری محافل 10گانه قرآنی از دیگر اقدامات اداره‌کل ارشاد استان در راستای تقویت محافل قرآنی و ترویج معارف این کتاب الهی است که همزمان با اعیاد شعبانیه 10 محفل قرآنی در 10 شب با حضور 10 قاری بین‌المللی و قرای ممتاز استان طبق برنامه‌ریزی در حال برگزاری است.

مدیرکل ارشاد استان گیلان گفت: هر فصل یک‌بار یکی از دو موضوع شورای فرهنگ عمومی استان، به شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان اختصاص می‌یابد.

فرید نجفی، رئیس دانشگاه گیلان و رئیس کارگروه رئیس کارگروه پژوهش و آموزش عالی قرآن هم بیان کرد: تدوین سند راهبردی توسعه پژوهش‌های قرآنی از سال 1399 در دانشگاه گیلان آغاز شده، تدوین این سند براساس چشم‌انداز 1404 طراحی شده است.

وی افزود: خودکفایی پژوهش‌های قرآنی گیلانیان، گسترش فرهنگ قرآنی استان، تقویت و پیشبرد دانش قرآنی، ارتقای توانمندی پژوهش‌های قرآنی در دو عرصه آموزش و ترویج، تحقق سبک زندگی قرآنی از جمله اهداف مهم تدوین سند راهبردی توسعه پژوهش‌های قرآنی استان است. استقرار نظام و ارتقای نظام شناسایی و منابع نهادی فعال در بحث پژوهش‌های قرآنی از راهبردهای این سند هستند.

محمد فائزی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان و رئیس کارگروه آموزش عمومی قرآن در این جلسه گفت: مربیان قرآنی نقش تسهیل‌کننده دارند، باید پل مستحکمی بزنیم تا آموزش‌های قرآنی به صورت مستمر پیگیری شود و در این راستا نیازمند تقویت بنیادهای آموزشی خودمان هستم.

وی افزود: نمی‌توان گفت که همه مربیان قرآنی دارای دانش قرآنی هستند، لذا ارتقای سواد قرآنی مدرسین بخش اصلی کار ماست. همچنین باید بخش مربوط به دانشگاه فرهنگیان را در حوزه آموزش‌های قرآنی تقویت کنیم زیرا تقویت این حوزه پشتوانه مناسبی برای آینده نظام آموزش و پرورش است.

فائزی با اشاره به اینکه تقویت سواد پایه قرآنی شامل درک و خواندن آیات قرآن مهم‌ترین هدف ماست، بیان کرد: برخورداری حداقل 50 درصد کودکان و نوجوانان استان از سواد قرآنی پایه برای سال آتی درنظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: توانمندسازی مدرسین عمومی برای آموزش در مناطق محروم، توسعه برنامه آموزش عمومی قرآن، بازآموزش و ارتقای سطح عملی و صلاحیت حرفه‌ای مدرسین قرآن، ایجاد نظام یکپارچه و اجرا در نظام غیر رسمی، شناسایی و شکوفایی سطح قرآنی از جمله برنامه‌های کارگروه آموزش عمومی قرآن است.  

انتهای پیام
captcha