قرآن محور فعالیت‌های پرورشی در مدارس باشد
کد خبر: 4098000
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

قرآن محور فعالیت‌های پرورشی در مدارس باشد

امام جمعه ابهر گفت: قرآن محور فعالیت‌های پرورشی در مدارس باشد و این نکته مدنظر همه مسئولان امر قرار گیرد.

فعالیت‌های قرآنی و پرورشی در مدارس

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سعید مرادپور، امام جمعه ابهر شامگاه دیروز ۱۶ آبان‌ماه در جلسه تبیین برنامه‌های پرورشی آموزش‌وپرورش شهرستان ابهر با بیان اینکه اسلام برای همه نیازها و مشکلات امروز جوانان و نوجوانان راهکار مشخص کرده است، مشکل اصلی اینجاست که ما به درستی به اسلام و توصیه‌های آن عمل نمی‌کنیم، اظهار کرد: قرآن به عنوان کتاب مقدس ما مسلمانان همه راه‌های رسیدن به سعادت واقعی انسان را مشخص کرده است.

وی با یادآوری اینکه در جهان هستی هیچ چیزی وجود ندارد که در قرآن برای آن برنامه‌ای وجود نداشته باشد، افزود: یادمان باشد که در مراسم صبحگاهی و ظهرگاهی فقط به تلاوت قرآن اکتفا نکنیم بلکه به معنی و مفهوم آیات نیز توجه کرده و آنها را به دانش‌آموزان بازگو کنیم.

امام جمعه ابهر ادامه داد: معلم به عنوان مربی در تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان نقش مهمی را ایفا می‌کند و با رفتار و کردار خود می‌تواند الگوی رفتاری با ارزشی را به دانش‌آموزان نشان دهد.

وی تاثیرگذاری کلام و محبوبیت یک مربی را در گرو ارتباط با خدا دانست و تصریح کرد: انسان بدون اخلاص و ارتباط با خدا نمی‌تواند بین مردم عزیز و محترم باشد و در نتیجه  تاثیر‌گذاری کلام وی در دل‌ها از بین خواهد رفت.

حجت‌الاسلام مرادپور با اشاره به نقش محوری قرآن در امورات مربوط به حوزه پرورشی دانش‌آموزان، اضافه کرد: از مربیان پرورشی درخواست می‌شود در بیان نکات تربیتی از احادیث و روایات استفاده کنند.

مجید مرادی مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر نیز در این جلسه، گفت: نقش مدیر آموزشگاه، کاربردی‌ترین و تعیین کننده‌ترین نقش در مدرسه است و خواستار هماهنگی و هم‌سویی همه عوامل اجرایی آموزشگاه‌ها در اجرای درست و به موقع برنامه‌ها و طرح‌ها در مدارس شد.

وی با اشاره به حدیث من نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فلیَبدأ بتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ از امام علی (ع) بر ضرورت خودسازى رهبران و مدیران مدارس تاکید کرد و افزود: با ارزش‌ترین مسئولیت‌ها بر عهده معلمان گذاشته شده و در مقایسه با سایر مشاغل شریف که همه ارزشمند هستند کار معلمان متفاوت است چون با انسان‌ها و تربیت آن‌ها مواجه هستند و از این بابت همه ما باید شکرگزار این فرصت طلایی باشیم.

وی با اشاره به نقش محبت در تعلیم و تربیت، عنوان کرد: پیوند ناشی از محبت، پیوندی است که به سادگی گسسته نمی‌شود. هر چه پیوند عاطفی بین معلم و دانش‌آموزان محکم‌تر باشد صداقت و یک‌رنگی و صفای بیشتری بین آنها رواج خواهد یافت و ناراستی و نادرستی و تقلب کمتری در بین آنها مشاهده خواهد شد.

مرادی تصریح کرد: معلم واقعی کسی است که محبت فراگیران رابه صورت عمیق در دل داشته باشد و آنان را همچون فرزندان خود دوست بدارد.

فرمانده سپاه ناحیه ابهر نیز در این جلسه با بیان اینکه سه تشکل دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، بسیج دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی همراه با برنامه‌های آموزش و پرورش فعالیت دارند، عنوان کرد: آمادگی لازم را برای اجرای با جدیت و همکاری مناسب با آموزش‌وپرورش شهرستان در اجرای برنامه‌های پرورشی و فرهنگی را داریم.

محسن احمدی‌تبار فرمانده سپاه ناحیه ابهر رسالت مشترک بسیج و آموزش‌و‌پرورش را انجام کار تربیتی دانست و افزود: بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان مطابق سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش به دنبال تربیت افرادی انقلابی، پرهیزکار و شجاع است تا برای نوجوانان و جوانان دیگر نقش الگویی داشته باشند.

وی با اشاره به مسائل تربیتی و اهمیت توجه به پرورش در سلامت جامعه از مربیان و معاونین حوزه فرهنگ و تربیت خواست تا با جدیت و اهتمام در مسائل تربیتی اقدام کنند.

احمدی‌تبار با بیان این که همکاری‌ها و اقدامات مشترک بسیار زیادی بین آموزش‌وپرورش و سپاه و بسیج وجود دارد، اظهار کرد: باید در برنامه‌ریزی‌ها و مواجهه با دانش‌آموزان در موضوعات مختلف که همکاری بین این دو بخش وجود دارد دقت نظر بسیار زیادی داشت.

فرمانده سپاه ناحیه ابهر با بیان ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در مقایسه با قبل از انقلاب برای دانش‌آموزان در مدارس، عنوان کرد: در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... می‌توان بعد از انقلاب و قبل از انقلاب را مقایسه کرد و با توجه به آمار، شواهد و اسناد رسمی و غیرقابل انکار، دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف افزایش چشم‌گیری نسبت به قبل از انقلاب داشته است.

انتهای پیام
captcha