ضرورت توجه به زنگ آموزش قرآن در مدارس
کد خبر: 4092518
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲

ضرورت توجه به زنگ آموزش قرآن در مدارس

قاری ممتاز استان گیلان با بیان اینکه زنگ قرآن باید از اهمیت ویژه‌ای در مدارس برخوردار باشد که هنر معلم می‌تواند در این زمینه برای جذب دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد گفت: بهره‌مندی از ابزارهای کمک‌ آموزشی، پخش آیات به صورت فیلم‌های آموزشی از جمله موارد مؤثر در جذاب کردن زنگ قرآن مدارس هستند.

ابوالفضل زیبایی معلم و قاری برجسته قرآن

ابوالفضل زیبایی، قاری ممتاز گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به هدف از آموزش قرآن در مدارس، اظهار کرد: آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با ساحت مقدس قرآن‌کریم و اهمیت این کتاب آسمانی، روخوانی و گاهاً با توجه به مقطع تحصیلی آشنایی با معنا و مفهوم آیات است.

وی با اشاره به روش‌های جذاب کردن زنگ قرآن برای دانش‌آموزان، افزود: از آنجایی که خود کتاب قرآن افضل همه عبارات، جملات و کتب است؛ لذا زنگ قرآن هم باید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود که هنر یا ذوق معلم می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار بوده و ایجاد جذابیت کند، به عنوان نمونه روی گشاده، چهره متبسم، ارتباط دوستانه و استفاده از عبارات صمیمانه در کلاس می‌تواند باعث جذب دانش‌آموزان شود.

این مدرس قرآن، بهره‌مندی از ابزارهای کمک‌آموزشی، پخش آیات به صورت فیلم‌های آموزشی را از جمله موارد مؤثر در جذاب کردن زنگ قرآن مدارس بیان کرد و در خصوص نگارش کتب قرآنی گفت: نگارش کتب قرآنی تا حدودی توانسته سبب جذب دانش‌‌آموزان شود، با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف و نیاز دانش‌آموزان طراحی کتاب بجا است اما می‌طلبد در چاپ‌های جدید با توجه به شرایط و نیاز روز، در طراحی مطالب تجدیدنظر شود.

زیبایی در خصوص تفاوت آموزش قرآن در سه دوره مقطع تحصیلی مختلف، تصریح کرد: در مقاطع مختلف سطح علمی دانش‌آموزان متغیر است؛ برای نمونه محتواها در مقطع ابتدایی در دوره اول تا سوم با پایه‌های چهارم تا ششم متفاوت است، یعنی برای گروه اول مطالب و پیام‌های قرآنی باید با زبان کودکانه‌تر بیان شود تا مورد فهم و پذیرش این قشر از دانش‌آموزان قرار گیرد ولی برای گروه دوم نیاز است که مطالب کمی از فضا و ادبیات کودکانه فاصله بگیرد و متناسب با سن این گروه آموزشی مطرح شود.

وی ادامه داد: قطعاً نگارش مطالب قرآنی در متوسطه اول باید اشاره به دوران حساس این سن نظیر بلوغ، مسائل اجتماعی و خانوادگی داشته باشد، مفاهیم آموزش قرآن در مقطع متوسطه دوم نیز باید در سطح کلان و عالی بیان شود تا راهگشای واقعی دانش‌آموزان در مسیر زندگی باشد. قرآن، این کتاب الهی آنقدر جامع‌الاطراف است که هر کسی می‌تواند با توجه به استعداد و علاقه‌ای که دارد از آن بهره‌مند شود.

زیبایی در پرسشی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای جذب نسل امروز با وجود سهولت دسترسی به ابزار ارتباطی و فضای مجازی دارید؟ افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه استفاده‌کنندگان از فضای مجازی را افسران جنگ نرم می‌نامند، لذا تولید محتوای جذاب از نظر دیداری و شنیداری در فضای مجازی مؤثر است، این تولید محتواها می‌تواند در قالب نقاشی، خوشنویسی آیات، شعرخوانی و ... باشد.

قاری ممتاز گیلان با تأکید بر اینکه ایجاد انگیزه مهم‌ترین عامل در جذب نوجوانان و جوانان به انجام فعالیت‌های قرآنی است، گفت: اهدای جوایز، برگزاری اردوهای قرآنی دوستانه، استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی از جمله مواردی است که می‌تواند در ایجاد انگیزه مؤثر باشد. برخی ارگان‌ها یکبار در سال مسابقات قرآنی برگزار می‌کنند و تا برگزاری مجدد همان مسابقات در سال بعد، دانش‌آموزان هنوز جوایز خود را دریافت نکرده‌اند.

وی در پایان گفت: همانطور که بزرگسالان در زندگی نیاز به تأیید و تشویق دارند، برای دانش‌آموزان این موضوع بسیار مهم‌تر است که همت مسئولان را می‌طلبد. بنده در کلاس‌های آموزش قرآن برای اهدای جوایز از ظرفیت خیرین استفاده می‌کنم زیرا اگر بخواهیم منتظر اهدای جوایز در سیستم اداری باشیم از تربیت و پرورش نسل قرآنی جا می‌مانیم.

انتهای پیام
captcha