توانخواهان قرآنی که کمترین امکانات آموزشی را ندارند
کد خبر: 4001387
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
به بهانه روز جهانی ناشنوایان؛

توانخواهان قرآنی که کمترین امکانات آموزشی را ندارند

مدير مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالامين خراسان‌جنوبی گفت: تهیه کتب قرآنی برای معلولان، برای سازمان‌ها و نهادها چندان سخت نیست و آنان می‌توانند با هزینه‌کرد کم کتاب‌های مخصوص معلولان را تهیه کنند؛ حتی مدرسه‌ای با این عنوان و معلمان قرآنی که مخصوص آموزش به ناشنوایان باشند، وجود ندارد و بسیاری از ناشنوایان و معلولان در خانه مشغول آموزش هستند و این یک درد است.

گلایه از نبود مدرسه تخصصی قرآنی برای معلولان / باید به گفتمانی مشترک رسیدمحمدحسن دلاكه، مدير مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالامين خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: چندین سال است که در حوزه قرآنی فعالیت دارم و مشکلات بسیاری را دیده‌ و لمس کرده‌ام.

وی با بیان اینکه قرآن‌آموزان معلول تنها به یک امر نیاز دارند و آن حمایت است، افزود: قرآن آموختن با معلولیت کار سختی است که هیچ فردی قادر به درک آن نیست چراکه قرآن حفظ کردن نه به صورت ظاهری بلکه به صورت عمیق با سلامت بدن کار آسانی نیست چه برسد به اینکه فرد نقصی نیز داشته باشد.

مدير مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالامين خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اکنون مهم‌ترین مشکل معلولان قرآن‌آموز این است که حتی کتابی برای خواندن و آموزش قرآن و ادعیه ندارند و این اکر نیاز به فکر باز دستگاه‌ها دارد.

دلاكه ادامه داد: این کار برای سازمان‌ها و نهادها چندان سخت نیست و آنان می‌توانند با هزینه‌کرد کم کتاب‌های مخصوص معلولان را تهیه کنند؛ حتی مدرسه‌ای با این عنوان و معلمان قرآنی که مخصوص آموزش به ناشنوایان باشند، وجود ندارد و بسیاری از ناشنوایان و معلولان در خانه مشغول آموزش هستند و این یک درد است.

مدير مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالامين خراسان‌جنوبی بیان کرد: این امر که حتی کتابی مخصوص معلولان وجود ندارد و یا معلمان مخصوصی که گفتاردرمانی را انجام دهند، یک ضعف بزرگ است که در این سال‌ها نیز به آن توجه نشده است.

دلاكه ادامه داد: ایجاد یک گفتمان مشترک و جلسه هم‌اندیشی برای حل مشکلات معلولان قرآن‌آموز نیاز امروز جامعه است و باید از ظرفیت سازمان‌ها بهره برد؛ در حالی که با کمی تفکر مشترک می‌توان می‌توان کتاب‌ها و وسایل را فراهم کرد.

وی بیان کرد: حتی گاهی مسئولان قرآنی از هم فکری معلولان بهره نمی‌برند تا ببینند مشکلاتشان چیست و این امری است که معلولان قرآن‌آموز را آزار می‌دهد چرا که پس از سال‌ها گذشتن از انقلاب باید به مشکلات کمی فکر و کاری کرد.

انتهای پیام
captcha