جهاددانشگاهی؛ تفکر و اندیشه‌ای برای رشد و توسعه کشور
کد خبر: 3989299
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹

جهاددانشگاهی؛ تفکر و اندیشه‌ای برای رشد و توسعه کشور

رئیس جهاددانشگاهی کردستان گفت: جهاددانشگاهی به دلیل بار ارزشی و دینی در ساختار اداری نمی‌گنجد، چراکه جهاد یک تفکر و اندیشه است و اگر این تفکر و اندیشه در جامعه بسط و گسترش یابد، کشور را در مسیر رشد و توسعه قرار می‌دهد.

به گزارش ایکنا از کردستان، اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان امروز، 17 مردادماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از نهادهای مولود نظام مقدس انقلاب اسلامی بوده که در سال 1359 زیر نظر ستاد انقلاب فرهنگی فعالیت خود را در سطح دانشگاه‌ها آغاز کرده است.

وی افزود: هدف اصلی از تشکیل جهاددانشگاهی، بسط و گسترش آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه‌ها بوده و مأموریت خاص تعریف شده برای جهاددانشگاهی در آن دوران فعالیت‌های فرهنگی بوده، چراکه باید زمینه و بستر مناسبی در دانشگاه‌ها به وجود می‌آمد تا فرهیختگان و نخبگان کشور بتوانند در فضای مناسبی فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را انجام دهند.

رئیس جهاددانشگاهی به مأموریت جدید این نهاد انقلابی در پایان دهه ۷۰ اشاره و بیان کرد: براساس این مأموریت، جهاددانشگاهی می‌بایستی حلقه اتصال بین جامعه و دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت تا فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها به صورت کاربردی در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار گیرد و مردم بتوانند حلاوت و شیرینی فعالیت‌های علمی را بچشند.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی با این مأموریت در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی ورود پیدا کرده و در طول چهار دهه از تأسیس خود فعالیت‌های ‌اثرگذار و ذی قیمتی را در سطح کشور و استان ارائه داده است. 

اسدی بهترین معیار و شاخصه ارزیابی فعالیت‌های جهاددانشگاهی را بیانات مقام معظم رهبری در مورد این نهاد دانست و گفت: جهاددانشگاهی به دلیل بار ارزشی و روحیه جهادی خود در قالب ساختار اداری نمی‌گنجد، چراکه جهاد یک تفکر و اندیشه است و اگر این تفکر و اندیشه در سطح جامعه بسط و گسترش یابد، مطمئنا کشور در مسیر رشد و توسعه قرار می‌گیرد.

وی به تحریم‌های ظالمانه دشمنان اشاره و بیان کرد: در این شرایط سخت، اگر بتوانیم تفکر جهادی را در جامعه حاکم کنیم، کشور با خود‌اتکایی و خودباوری در مسیر رشد و توسعه قرار می‌گیرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان بیان کرد: این نهاد انقلابی در استان علیرغم تأخر زمانی، همسو با سایر واحد‌های جهاددانشگاهی کشور مشغول فعالیت بوده و خدمات تخصصی را در سطح استان ارائه داده است، اما نیاز به حمایت هرچه بیشتر مسئولان استانی برای ادامه پرشتاب راه خود دارد.

وی افزود: مردم عزیز کردستان و مسئولان استان، مردمانی نجیب، اصیل، صادق و پرتلاشی هستند که امیدواریم با حمایت بیشتر زمینه برای رشد و پیشرفت این نهاد انقلابی و ارائه خدمات بهتر به این مردم فهیم، از سوی جهاددانشگاهی کردستان فراهم شود.

اسدی در ادامه به فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان اشاره و بیان کرد: خبرگزاری ایسنا یکی از زیر مجموعه‌های حوزه فرهنگی در سال گذشته 3 هزار خبر را با رویکرد معرفی پتانسیل‌های استان و ایجاد شور و شعف و امیدآفرینی در جامعه انعکاس داده است و خبرگزاری ایکنا نیز دو هزار و 763 خبر را در سطح استان با مضامین دینی، قرآنی و ارزشی را پوشش داده است.

وی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) را یکی دیگر از زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی دانست و افزود: این مرکز طرح‌های نظرسنجی خود را با کمترین درصد خطا در سطح استان و کشور به انجام رسانده است که از آن جمله می‌توان به طرح نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: مرکز گردشگری به منظور معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی به دانشجویان و تقویت خودباوری و خوداتکایی در دانشجویان راه‌اندازی شده است.

وی به فعالیت حوزه معاونت پژوهش جهاددانشگاهی کردستان اشاره و بیان کرد: در حوزه پژوهش فعالیت‌های خوب و متناسبی با نیازهای استان انجام شده است که از جمله می‌توان به طرح کشت بافت توت فرنگی با هدف تولید نشای عاری از ویروس اشاره کرد که در این راستا آزمایشگاه‌های کشت بافت را مجهز کرده و در کنار آن با ایجاد گلخانه برای پرورش نشای عاری از ویروس در این گلخانه اقدام کرده است که امیدواریم با اجرای این طرح گام اساسی در راستای ارتقای تولید محصول توت فرنگی در استان کردستان برداریم.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان به فعالیت مرکز خدمات تخصصی جی آی اس معاونت پژوهشی این واحد اشاره و بیان کرد: طی دو سال گذشته طرح تهیه سامانه جامع اطلاعات مکانی جهاددانشگاهی کشور و نقشه‌برداری کل املاک جهاددانشگاهی کشور به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ و کلان در این مرکز اجرا شده است.

وی طرح نقشه‌برداری کل موقوفات استان کردستان، جی آی اس مساجد کردستان، تهیه نقشه جامع کیفیت آب استان کرمانشاه، تهیه نقشه شبکه گاز شهر سنندج، طرح تهیه نقشه کلیه بیماری‌های موجود در استان کردستان، اطلس جغرافیایی جرم استان با استفاده جی آی اس، پهنه‌بندی حوادث جاده‌ای کردستان، ایجاد بستر گردشگری قابل ارائه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مسیر محور گردشگری، مکان‌یابی بهینه محل‌های اسکان موقت آسیب‌دیدگان ناشی از بلایای طبیعی را از جمله طرح‌های اجرایی در مرکز جی‌آی اس جهاددانشگاهی کردستان عنوان کرد.

اسدی به فعالیت گروه پژوهشی سنجش از راه دور جهاددانشگاهی کردستان اشاره و بیان کرد: بررسی اثرات تغییر اقلیم جهانی بر بارش در استان کرمانشاه و بررسی و تحلیل علل مشارکت ضعیف بهره‌برداران در سرمایه‌گذاری، تشکیل تعاونی‌ها و تصمیم گیری در مراحل مختلف طرح‌های تأمین و انتقال آب استان از جمله طرح‌های اجرایی در مرکز سنجش از راه دور جهاددانشگاهی کردستان است.

وی به طرح‌های در دست اقدام معاونت پژوهش جهاددانشگاهی کردستان اشاره و بیان کرد: ایجاد درمانگاه عمومی در شهرستان بیجار با فضای ۲۵۸ مترمربع از طرح‌های در دست اقدام جهاددانشگاهی بوده که با رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم هرچه زودتر مقدمات تجهیز این مرکز فراهم شود و مردم این شهرستان از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان به انجام مذاکرات اولیه جهت راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی در حوزه بهداشت و درمان در شهرستان قروه اشاره و بیان کرد: در این راستا با مسئولان و خیرین قروه نشست‌ها و تعاملاتی صورت گرفته است که در صورت نتیجه‌‌بخش بودن این امر و راه‌اندازی این مرکز می‌توان فعالیت‌های اثربخش و تأثیرگذاری را در سایه روحیه جهادی جهادگران استان کردستان به انجام رساند.

اسدی افزود: برگزاری آزمون‌های استخدامی ادارات و ارگان‌های مختلفی یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه آموزش جهاددانشگاهی کردستان بوده است که آزمون استخدامی شرکت بیمه، آزمون آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی، مدرسان طرح امین و معلمان قرآنی، آزمون مکاتبه‌ای، آزمون سه گانه(شرکت شیر، نهضت سوادآموزی و ثبت اسناد) از فعالیت‌های حوزه آموزش جهاددانشگاهی طی یکسال گذشته بوده است.

وی افزود: مرکز آموزش علمی - کاربردی جهاددانشگاهی سنندج نیز در ۳۳ رشته کاردانی و کارشناسی از سال ۸۹ شروع به فعالیت کرده است که در حال حاضر ۲۷۰ نفر دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: جهاددانشگاهی با توجه به گستردگی فعالیت و رسالت اصلی خود در جهت ارتباط دانشگاه با بدنه جامعه همواره ‌با دستگاه‌ها، ادارات، سازمان‌ها و نهادها و بخش‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده است تا با پشتوانه دانشگاه بتواند در جهت رفع موانع و مشکلات آنان اقدام کند.

وی به فعالیت حوزه معاونت آموزش جهاددانشگاهی کردستان اشاره کرد و یادآور شد: طی یکسال گذشته با برگزاری دوره‌های مختلف برای فراگیران آزاد شش هزار و ۴۹۸ نفر از بسته‌های آموزشی این حوزه بهره‌مند شدند.

 

انتهای پیام
captcha