پیشگیری و توانمندسازی؛ دو رسالت اصلی بهزیستی
کد خبر: 3926882
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

پیشگیری و توانمندسازی؛ دو رسالت اصلی بهزیستی

رئیس بهزیستی رفسنجان پیشگیری و توانمندسازی را دو رسالت اصلی بهزیستی دانست و گفت: حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از سوی بهزیستی انجام می‌شود و زنان و دختران آسیب‌دیده و حمایت از سالمندان از دیگر خدمات این نهاد است.

به گزارش ایکنا از کرمان، عباس بلندی، رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان امروز شنبه، 12 مهرماه در نشست خبری با اشاره به تاریخچه تأسیس سازمان بهزیستی در کشور گفت: بهزیستی از پیش از تولد تا پایان عمر یک انسان از خدمات مشاوره ازدواج گرفته تا حمایت‌ از خانواده مددجویان و معلولان خدمات ارائه می‌کند.

وی پیشگیری و توانمندسازی را دو رسالت اصلی بهزیستی دانست و افزود: حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از نوزادی تا 18 سالگی از سوی بهزیستی انجام می‌شود و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده و سالمندان از دیگر خدمات بهزیستی است.

بلندی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های معلولان اشتغال است، گفت: هر کارفرمایی که معلولان را به کار گیرد تا 5 سال بهزیستی حق بیمه آن کارفرما را می‌پردازد، در حال حاضر 120 کارفرما معلولان را به کار گرفته‌اند و بیمه معلولان را بهزیستی می‌پردازد.

رئیس بهزیستی رفسنجان تصریح کرد: 110 معلول هم خودشان مستقل و بیمه خویش‌فرمایی می‌پردازند. معلولان محدودیت دارند اما توانمندی‌هایی دارند که باورکردنی نیست، معلولانی در رفسنجان داریم که تحصیلات دکتری دارند؛ بنابراین باید معلولان را باور کنیم.

بلندی با اشاره به اینکه 450 ناشنوا در شهرستان داریم، اظهارکرد: شایع‌ترین نقص مادرزادی ناشنوایی است که سال گذشته از بین 5 هزار و 576 نوزاد که غربالگری شدند 8 نفر دارای مشکل شنوایی شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

وی درباره آمار سالمندان گفت: 9.2 جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند که طبق آمار سال 95 در استان کرمان 8.1 جمعیت سالمند بودند، در رفسنجان و انار 32 هزار سالمند داریم که 29 هزار نفر از این جمعیت مربوط به رفسنجان است. ایران از سال 2000 وارد مرحله اول سالمندی شده و سال 2020 وارد مرحله دوم و سال 2050 وارد مرحله سوم سالمندی که انفجار سالمندی است، خواهیم شد.

رئیس بهزیستی رفسنجان در ادامه سخنانش بیان کرد: قریب به 500 نابینا و کم‌بینا در شهرستان داریم، سال 98 تعداد 10 هزار و 600 کودک غربالگری بینایی شدند که 573 کودک شناسایی شدند که دارای اختلالات بینایی بودند و 54 کودک تنبلی چشم داشتند که احتمال اینکه نابینا می‌شدند، وجود داشت.

وی با تأکید بر مشارکت مردم و خیران برای کمک به مددجویان و معلولان اظهار کرد: دولت تسهیل‌گر است، ان‌جی‌او‌ها و خیران برای مشارکت اجتماعی همکاری کنند و برای خرید وسایل کمک توانبخشی مانند عصا، ویلچر و همچنین مسکن و جهیزیه دختران مددجویان کمک کنند.

بلندی به وقف یک قطعه زمین پسته در یکی از روستاهای رفسنجان اشاره کرد که به‌عنوان وقف اجتماعی ثبت شده و ادامه داد: هر سال می‌توانیم با استفاده از پول این محصول کارهای خوبی در روستا انجام دهیم.

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان به بحث کودک‌آزاری و همسرآزاری پرداخت و گفت: آمار در این باره نگران‌کننده است.

بلندی تصریح کرد: 5 هزار معلول در شهرستان رفسنجان داریم که یک هزار و 500 نفرشان جسمی حرکتی هستند، 500 نفر معلول بینایی و 450 نفر معلولیت شنوایی دارند همچنین 31 دانشجوی معلول و 300 محصل معلول زیر پوشش بهزیستی هستند.

وی تأکید کرد: از اول سال جاری تاکنون 115 نفر معلول و مددجو برای تسهیلات اشتغال به بانک معرفی شده‌اند و مبلغ وام تا سقف 50 میلیون تومان است.

انتهای پیام
captcha