فرآیند یاددهی و یادگیری بدون تقویت عنصر خلاقیت و عقلانیت متحول نمی‌شود
کد خبر: 3862893
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
حجت‌الاسلام ذوعلم تصریح کرد؛

فرآیند یاددهی و یادگیری بدون تقویت عنصر خلاقیت و عقلانیت متحول نمی‌شود

گروه جامعه ــ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش معتقد است بدون تقویت عنصر خلاقیت و عقلانیت در لایه‌های مختلف، فرآیند یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش به تحولی که می‌خواهیم منجر نمی‌شود.

فرآیند یاددهی و یادگیری بدون تقویت عنصر خلاقیت و عقلانیت متحول نمی‌شودبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به منظور تشریح برنامه‌های هفته پژوهش، با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم، امروز ۱۸ آذرماه، در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

ذوعلم در این نشست با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست، گفت:‌ هفته پژوهش در آموزش و پرورش دارای چند جنبه است. نخست باید تلاش‌های پژوهشگران، معلمان و دانش‌آموزان در عرصه پژوهش اطلاع‌رسانی شود. جنبه دیگر اینکه، باید نگاه کلان به جایگاه و مقوله پژوهش در آموزش و پرورش، کاستی‌ها و بایستگی‌ها داشت.

وی شعار امسال هفته پژوهش در آموزش و پرورش را «پژوهش، خلاقیت و زندگی» اعلام کرد و ادامه داد: بدون تقویت عنصر خلاقیت و عقلانیت در لایه‌های مختلف، فرآیند یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش به تحولی که می‌خواهیم منجر نمی‌شود. متأسفانه عنصر خلاقیت در برنامه درسی، تعاملات بین معلمان و دانش‌آموزان و در سطح مدرسه و کل آموزش و پرورش به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته است که این مسئله از ضعف‌های ما محسوب می‌شود.

ذوعلم در ادامه با بیان اینکه پژوهش به رشد خلاقیت کمک می‌کند، افزود: باید بررسی شود برنامه درسی فعلی و کتاب‌های درسی تا چه میزان با نیاز‌های واقعی دانش‌آموزان در زندگی پیوند برقرار کرده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کمبود‌های ما زیرساخت ساختاری و تشکیلاتی است، گفت: اصلاحاتی در سازمان پژوهش در حال انجام است و آن اینکه بتوانیم مقوله پژوهش و استانداردسازی را از مقوله تولید بسته‌های یادگیری جدا کنیم. باید تولید بسته‌های یادگیری در نگاهی مشارکتی به جامعه عرضه شود و از آن طرف نقد و بررسی و پاسخگویی برنامه درسی، به صورت شفاف‌تر دنبال شود.
 
به پژوهش‌هایی نیاز داریم که مشکلات مدرسه را شناسایی کند
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اعضای هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش محدود هستند، اظهار کرد: دچار نقص فرهنگ پژوهشی هستیم که موجب می‌شود غالباً پژوهش‌های ما آکادمیک، کلیشه‌ای و ویترینی باشد. اقدام مطلوب این است که پژوهش‌ها مدرسه‌محور باشد. به پژوهش‌هایی نیاز داریم که مشکلات مدرسه را شناسایی و راهکار‌های واقع‌بینانه ارائه دهد.

رئیس ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش به کمبود اعتبارات پژوهشی اشاره کرد و گفت: در فصل بودجه‌بندی سال ۱۳۹۹ درخواست افزایش اعتبارات کرده‌ایم. تقویت اعتبارات پژوهشی آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری برای آینده است.

حجت‌الاسلام ذوعلم با بیان اینکه برای انجام پژوهش در استان‌ها، رقمی حدود ۸۰۰ میلیون تومان کمک کردیم،  تصریح کرد: این رقم قابل توجهی نیست. همچنین همکاران ما در هفته پژوهش به استان‌ها سفر می‌کنند و کارگاه‌های آموزشی برای محققان و معلمان برگزار می‌کنند. بازطراحی ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، اقدام دیگری است که حمایت می‌کنیم تا انجام شود.
 
بسیاری از پژوهش‌ها براساس نگاه‌ها و مبانی غربی است
وی افزود: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی فاقد اعتبار هستند و باید بر روی آن کار شود. به مسائل پژوهشی فقط نباید در هفته پژوهش پرداخت. باید مسئولان و دولت دغدغه پژوهش داشته باشند. البته برخی از مسئولان و دانشگاه‌ها این دغدغه را دارند.  پژوهش‌ها باید براساس اسناد تحولی باشد. بسیاری از پژوهش‌ها براساس نگاه‌ها و مبانی غربی و سکولاریست است و این مسئله، چالش جدی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره انحصارزدایی از زبان انگلیسی در مدارس، گفت: چند حوزه تربیت و یادگیری در مدارس تأسیس می‌شوند که سه حوزه به تربیت و یادگیری زبان‌های خارجه، حوزه‌ای به تربیت و یادگیری زبان فارسی و حوزه‌ای به قرآن، عربی و معارف اسلامی با زبان مرتبط اختصاص دارد.

ذوعلم با بیان اینکه متناسب‌سازی محتوای برنامه درسی با نیاز و ظرفیت‌های دانش‌آموزی را پیگیری می‌کنیم، افزود: پیشنهاد اضافه شدن دو زبان چینی و عربی به فهرست زبان‌های مجاز برای آموزش را داده‌ایم. این پیشنهاد را وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی این وزارتخانه جهت بررسی ارجاع داده است.
انتهای پیام
captcha