وقتی مهره سوخته از پدرخوانده رکب می‌خورد
کد خبر: 3853038
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
نگاهی به عملیات هلاکت ابوبکر البغدادی/

وقتی مهره سوخته از پدرخوانده رکب می‌خورد

کانون خبرنگاران نبأ ــ‌ استکبار جهانی در خلق گروه‌های تروریستی ید طولایی دارد، چراکه از این مولودهای نامشروع سود می‎برد و درست در لحظه‎ای که ببیند به اهداف خود رسیده، مهره سوخته را از بازی خارج می‌کند؛ ابوبکر البغدادی اولین و آخرین قربانی این بازی شوم نیست.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ پنج سال پیش بود که «ابومحمد العدنانی»، سخنگوی رسمی گروه تروریستی داعش، با صدور بیانیه‌ای «عبدالله ابراهیم» ملقب به ابوبکر البغدادی را به عنوان سرکرده این گروه معرفی کرد. از کنیه او که برگرفته از ابوبکر، از خلفای راشدین و نیز لقبش که برگرفته از پایتخت عراق است مشخص بود که تشکیل خلافت خودخوانده و اعلام آن از مسجد «النور» موصل برنامه‌ای از پیش تدارک دیده شده برای اجرای سناریوهای پدرخوانده است.

وقتی مهره سوخته از پدرخوانده رکب می‌خورد
خلیفه خودخوانده داعش که دیروز به ادعای واشینگتن کشته شد، در زمان اشغال کشور عراق، به مدت چهار سال در زندان بوکا محبوس آمریکایی‌ها بود؛ جایی که با بسیاری از سرکرده‌های تروریستی یعنی سران القاعده عقد اخوت به امضا رساند و از سوی سرویس‌های جاسوسی آمریکا(سیا) تربیت شد و درس گرفت.
خبر هلاکت البغدادی پس از پنج سال اختفاء در مکانی نامعلوم، درحالی از رسانه‌های آمریکا مخابره شد که دونالد ترامپ پیش‌خبر آن را شامگاه شنبه، 4 آبان‌ماه اینگونه توئیت کرده بود «اتفاقی بزرگ به وقوع پیوست»؛ خبری که در حال حاضر ترند ۱ آمریکا است!

وقتی مهره سوخته از پدرخوانده رکب می‌خورد
رئیس‌جمهور آمریکا خبر مهمی را که وعده داده بود با شور و حرارت بسیار همراه با اضطرابی که وجودش را فراگرفته بود،‌ اعلام و تأکید کرد «ما قهرمانیم» ترامپ در حالی هلاکت البغدادی را افتخار مهمی برای آمریکا می‌داند که در جریان تبلیغات انتخابات در سال ۲۰۱۶، با افشای ایمیل‌های هیلاری کلینتون برای ضربه زدن به رقیب سرسخت این کارزار، دولتمردان وقت آمریکا را بنیان‌گذاران گروه تروریستی داعش خوانده و به صراحت بیان کرده بود که «ما داعش را به وجود آورده‌ایم».
این پدرخوانده که طی هشت سال با تجهیز مالی و انسانی داعش که میلیاردها دلار سود تسلیحاتی برای آمریکا داشته است، بدترین جنایت‌ها را به کمک ایادی خود از جمله عربستان و امارات در خاورمیانه مرتکب شد؛‌ براساس گزارش پایگاه اینترنتی آمریکایی «دیفنس نیوز»، از حیث صادرات تسلیحات نظامی، آمریکا جایگاه اول را در میان کشورهای جهان احراز می‌کند، به‌گونه‌ای که سلاح‌های آن به حدود یک صد کشور مختلف جهان صادر می‌شود و در این اواخر عربستان سعودی با کنار زدن هند، به مهمترین بازار این سلاح‌ها و خریدار آنها از آمریکا تبدیل شده است تا پس از آن و در رتبه دوم کشور امارات متحده عربی قرار گیرد.

وقتی مهره سوخته از پدرخوانده رکب می‌خورد
کشته شدن البغدادی عملیات ترور بن‌لادن، رهبر القاعده در سال ۲۰۱۱ را هم یادآوری می‌کند. هر دو رهبر تروریست از سوی پدرخوانده و خالق مشترک خود با سرنوشتی یکسان در حالی از بازی حذف شدند که مهره سوخته آمریکایی‌ها در خاورمیانه شدند. آمریکا برای تأمین و پیشبرد منافع، لشکرکشی‌های جدید، ابرقدرت‌سازی پوشالی و شوآف رسانه‌ای خود باید تیر خلاص را شلیک می‌کرد. سناریویی نخ‌نما از سوی تمام دولتمردان آمریکایی؛ در سال 2003 درست یک سال قبل انتخابات و نامزدی جرج بوش برای دور دوم، در اقدامی ناگهانی صدام دستگیر و اعدام می‌شود،‌ در سال 2011 و یک‌سال قبل انتخابات ریاست جمهوری باراک اوباما برای دور دوم، بن‌لادن کشته می‌شود و حالا در سال 2019 و درست یک سال مانده به انتخابات ترامپ برای پیروزی در دور دوم، ترامپ عملیات کشتن البغدادی را برگی قوی و برنده علیه مخالفان خود در واشینگتن می‌داند، تا شاید پشتوانه اجتماعی و حزبی‌ خود را تقویت و استیضاح‌طلبان را از شور این مطالبه بیندازد و پیروزی خود را در انتخابات ۲۰۲۰ تضمین کند.

وقتی مهره سوخته از پدرخوانده رکب می‌خورد

تصویری از محل عملیات کشته‌شدن البغدادی در سوریه

به گفته کارشناسان،‌ خبر کشته شدن البغدادی در شرایطی اتفاق افتاده که اخیراً اعلام شد شماری از نیروهای آمریکایی از مرز سوریه و عراق عقب‌‌نشینی خواهند کرد. این تصمیم ترامپ با انتقادهای زیادی به‌خصوص از سوی کُردها روبه‌رو شد و حتی شماری از جمهوری‌خواهان بیان کردند که این اقدام یعنی خالی کردن پشت متحدان آمریکا.
کارشناسان معتقدند دستگیری یا کشته شدن رهبر داعش به تقویت موقعیت ترامپ منجر خواهد شد. خبرگزاری رویترز در این باره می‌‌نویسد «در صورت درست بودن خبر کشته شدن البغدادی، ترامپ می‌تواند بخشی از انتقادها علیه خود را خنثی کند و از نگرانی‌هایی که در پی عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه ایجاد شده بکاهد.»
دونالد ترامپ در سخنرانی نمایشی خود تلاش کرد تا عملیات قتل بغدادی و تعقیب تروریست‌ها را تضمینی برای نابودی و از ریشه برکندن گروه‌های تروریستی اعلام و بدین‌سان خروج خود از منطقه خاورمیانه را توجیه و آبرومندانه توصیف کند.

وقتی مهره سوخته از پدرخوانده رکب می‌خورد

استکبار جهانی در خلق گروه‌های تروریستی ید طولایی دارد، چراکه از این مولودهای نامشروع سود می‎برد و درست در لحظه‎ای که ببیند به اهداف خود رسیده مهره سوخته را از بازی خارج می‌کند. البغدادی اولین و آخرین قربانی این بازی استکبار نیست. تا زمانی که غرب و آمریکا روحیه استعمارطلبی، جهان‌‌خواری و غارت و چپاول ثروت‌های بادآورده را در سر داشته باشد؛ سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» قربانی می‌گیرد و در اسرع وقت نیز جعبه‌ سیاه خود را قبل از آنکه به دست رقیبان بیفتد، منهدم می‌کند؛‌ جعبه سیاهی که تبدیل به چهره‌ای شد که ایالات متحده برای تحویل او ده میلیون دلار جایزه درنظر گرفت و بعدها این مبلغ به ۲۵ میلیون دلار افزایش یافت.

چه اینکه سرکرده داعش اردیبهشت ماه سال جاری پس از ۵ سال ویدئویی از خود منتشر و از اهدافی پرده‌برداری کرد که او را تبدیل به مهره سوخته آمریکا نمود؛ تصاویری که خبر از سناریوهای دیکته شده آمریکا برای این گروه تروریستی می‌داد و نام کشورهایی در این پرونده‌ها افشا شد که هم‌اکنون در آشوب و ناامنی به‌ سر می‌برند: لبنان، عراق، مصر، الجزایر، لیبی و مراکش.

وقتی مهره سوخته از پدرخوانده رکب می‌خورد
البته نباید فراموش کرد تفکر داعش امروز از خاورمیانه تا استرالیا، اروپا و قاره آمریکا مرزها را در نوردیده و هیولای خودساخته آمریکایی‌ها الان دیگر افعی چند سری شده که جنگجویانی را از اقصی نقاط جهان جذب مکتب خود کرده است. ریشه‌های خشک و منجمد داعشیسم در حال حاضر پایگاه‎های مقتدری در افغانستان، یمن، مصر و لیبی دارد و هر آن باید منتظر بود تا هم‌پیمانان خلیفه حتی از اروپا برای تلافی دست به انتقام بزنند.
در همین راستا، خبرگزاری رویترز به نقل از نامه‌ای که وزارت کشور فرانسه به پلیس این کشور ارسال کرده اعلام کرد که نیروهای امنیتی فرانسه در سطح هشدار بالا قرار گرفته‌اند. فرانسه بیم دارد که طرفداران گروه تروریستی داعش به تلافی کشته شدن سرکرده این گروه تروریستی، عملیاتی را انجام دهند.
جای تردیدی نیست که داعش اکنون با معرفی سرکرده جدید خود اگرچه از هلاکت البغدادی در اغماست اما برای تدارک عملیات‌های جدید در حال برنامه‌ریزی بوده و دست بسته نخواهد ماند همانطور که شاهد بودیم فروپاشی گروه القاعده هم به ایجاد دو گروه مهلک و سفاک داعش و النصره منجر شد، لذا دور از ذهن نیست که چنین وضعیتی در آینده تکرار شود چراکه خاورمیانه همچنان آبستن آشوب و ناآرامی‌ها در عراق، سوریه، یمن و افغانستان است. همچنانکه می‌بینیم بن‌لادن مرده اما نبض القاعده همچنان می‌زند، پس مرگ البغدادی دستاورد چندان مهمی نیست؛ بلکه پاک کردن تفکر داعشی‌ها از سرتاسر جهان حائز اهمیت است.

گزارش از اشرف بصیری

انتهای پیام
captcha