رشته «کلام وحدت» و«فقه وحدت» در حوزه راه‌اندازی شود
کد خبر: 3843984
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
عضو مجلس خبرگان رهبری:

رشته «کلام وحدت» و«فقه وحدت» در حوزه راه‌اندازی شود

گروه معارف ــ‌ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما باید بدانیم که وحدت و قواعد فقهی آن در کشورهای مختلف مثل پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و .... به دلیل وجود شرایط بومی هر کشور و منطقه، نیازمند به تطبیق‌های متناسب با شرایط ویژه آن کشور است از این رو باید فقه و کلام وحدت در حوزه به رشته تبدیل شود.

قواعد فقهی وحدت، نیازمند تطبیق‌های متناسب با شرایط ویژه هر کشور و منطقه استبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله احمد مبلغی در نشست علمی «مبانی فقه وحدت اسلامی» در جمع طلاب پاکستانی مقیم قم با اشاره به تفاوت دو رشته «کلام وحدت» و «فقه وحدت» گفت: کلام وحدت به اعتقادهای پایه‌ای که به وضعیت‌های جعل شده از سوی خداوند برای امت نظر دارد، می‌پردازد؛ مانند جعل وسطيت كه از قرآن «جعلناكم امه وسطا» که در آن، صریحاً سخن از جعل به میان آمده، استفاده می‌شود و جعل واحده بودن برای امت که از آیه شریفه «ان هذه امتكم امة واحدة» استفاده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد: این در حالی است که فقه وحدت ناظر به رفتارها، فعالیت‌‎ها و وظایفی است که افراد، مجموعه‌ها و اتباع مذاهب باید در قبال وحدت در پیش بگیرند.

وی گفت: نصوصی همچون «واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا» یا روایاتی که سخن از حرمت خون، آبرو و مال مسلمان به میان آورده است و یا آیه نهی کننده از سوء ظن یا غیبت..... در ذیل عنوان منبع برای فقه وحدت جای می‌گیرند.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به آیه شریفه «انما المؤمنون اخوة»، اظهار کرد: به نظر می‌آید این آیه شریفه در زمره کلام وحدت جای می‌گیرد و ناظر به جعل اخوّت از سوی خداوند بین افراد و اعضاء امت است.

وی در اثبات مدعای خود مبنی بر جعل شدن اخوت، یادآوری کرد: به این دلیل که آیه شریفه بعد از طرح اخوت بلافاصله سخن از اصلاح بین برادران در صورت اختلاف به میان آورده و روشن است که بقاء اخوت حتی در شرایط اختلاف حاکی از این است که اخوت یک امر مجعول است که در هر دو حال اختلاف و عدم اختلاف به حال خود باقی می‌ماند.

آیت‌الله مبلغی گفت: این در حالی است که اگر اخوت یک وظیفه فقهی بود، معنا نداشت در صورت اختلاف، از وجود و تحقق خارجی آن سخن به میان آورده شود.

وی وی با اشاره به اینکه کلامیات وحدت به مثابه زیرساخت‌هایی برای فقه وحدت است تا بر روی آن بنا گردد، گفت: اگر بگوییم که اخوت برای اعضای امت از سوی خداوند جعل شده است باید بپذیریم، وظیفه فقهی مبتنی بر این عقیده، لزوم داشتن عمل برادرانه با یکدیگر (یعنی: تآخی) است.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی یکی از پروژه‌های بزرگ جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است ، گفت: ما باید بدانیم که وحدت و قواعد فقهی آن در کشورهای مختلف مثل پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و .... به دلیل وجود شرایط بومی هر کشور و منطقه، نیازمند به تطبیق‌های متناسب با شرایط ویژه آن کشور است.

وی افزود: فضلا و فرهیختگان هر کشور باید شرایط ویژه آن کشور را از حیث مناسبات و روابط بررسی و بعد از آن با رجوع به اصول وحدت، نسخه‌های متناسب را برای کشور خود شناسایی و طراحی کنند.

انتهای پیام

captcha