«دیباچه‌ای بر مردم‌سالاری دینی و توسعه سیاسی» منتشر شد
کد خبر: 3841951
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸

«دیباچه‌ای بر مردم‌سالاری دینی و توسعه سیاسی» منتشر شد

گروه فرهنگی ــ «دیباچه‌ای بر مردم سالاری دینی و توسعه سیاسی» نوشته علی شرخانی از سوی انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان قم منتشر شد.

«دیباچه‌ای بر مردم سالاری دینی و توسعه سیاسی» منتشر شدبه گزارش ایکنا از قم، «دیباچه‌ای بر مردم سالاری دینی و توسعه سیاسی» نوشته علی شرخانی از سوی انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان قم منتشر شد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «امام خمینی تحقق نظام سیاسی مردم‌سالاری در عصر خود را جمهوری اسلامی می‌داند که با شرایط مورد نظر دین و با پشتوانه‌ آرای عمومی، اجرا کننده‌ احکام اسلام است. ایشان معتقدند الگوی حکومتی متبوع ما همانا شیوه‌ حکمرانی پیامبر و امام علی(ع) و متکی به نظر عموم است. شهید صدر نیز در پیش‌نویس خود بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که ان‌ الشریعه ‌الاسلامیه هی مصدر التشریع ... پس محتوا، روح و حقیقت نظام را شریعت اسلامی تشکیل می‌دهد.

در نگاه امام شکل حکومت نیز با مراجعه به آرای همگانی تعیین می‌شود. در نتیجه امام خمینی سعی میکند در نقطه‌ای بین خواست مردم (آرای عمومی) و خواست الهی (شریعت اسلامی) ارتباط برقرار نماید. اينجاست كه ارتباط و پيوستگی دين و مردم‌سالاری در انديشه امام خمينی(ره) نمود عيني به خود مي گيرد؛ لذا می‌فرمايد: «ما هم که حکومت اسلامی میگوییم، میخواهیم یک حکومتی باشد که هم دلخواه ملت باشد و هم حکومتی باشد که خدای تبارک و تعالی نسبت به او گاهی بگوید که اینهایی که باتو بیعت کردند با خدا بیعت کردند.» پس نظریه‌ ولایت در اندیشه‌ امام خمینی و الگوی جمهوری اسلامی، از یک طرف تبلور حاکمیت الهی و از طرف دیگر، بیان کننده حکومت مردمی دراین نظریه است».


انتهای پیام
captcha