ائمه جماعات تحت سلطه هیئت امنای مساجد قرار گرفته‌اند
کد خبر: 3836480
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

ائمه جماعات تحت سلطه هیئت امنای مساجد قرار گرفته‌اند

گروه اجتماعی ــ مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان قم گفت: در اختلافات اخیر، ائمه جماعات تحت سلطه هیئت امنای مساجد قرار گرفته‌اند و متأسفانه هیچ سازمان یا نهادی برای حل اختلافات مساجد در استان قم وجود ندارد.

امام جماعات تحت سطله هیئت امنای مساجد قرار گرفتند/ ضرورت تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد در قمحجت‌الاسلام سعید روحانی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و جذابیت‌های موجود در جامعه هرگاه نتوانیم مطابق با این جذابیت‌ها، برنامه‌ای تدارک ببینیم در این عرصه رقابت را واگذار می‌کنیم.

وی افزود: اگر برنامه‌های معنوی و عبادی را که شاید برای همه اقشار جامعه در نگاه اول جذابیت چندانی نداشته‌ باشد، به درستی تبیین کنیم تا همانند فضای مجازی و ماهواره برای جوانان جذابیت بصری داشته‌ باشد، گوی رقابت را خواهیم برد.

روحانی تأکید کرد: به جذابیت‌های موجود در جامعه باید به چشم یک فرصت نگاه کنیم و از آن‌ها برای جذاب‌سازی برنامه‌های مساجد بهره‌مند شویم اما در سال‌های اخیر نتوانستیم این اقدام را انجام دهیم و بنابراین امروز شاهد کاهش حضور مردم در جامعه هستیم و بیشتر افراد مسن که شاید فعالیتی به جز پرداختن به عبادت و معنویت ندارند، در مساجد حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: البته این روند هیچ‌وقت ثابت باقی نمی‌ماند و در سال‌های اخیر با توجه به اینکه موضوع خلوت‌تر شدن مساجد به میان آمده‌ است به سمت افزایش جاذبه‌های مساجد در حال حرکت هستیم و از این‌رو با برگزاری مسابقات در مساجد شاهد حضور پرشور جوانان و نوجوانان خواهیم بود.

‌روحانی بیان کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی‌ ـ هنری در مساجد بر‌عهده کانون‌های مساجد است اما معضل همیشگی نهادهایی مانند کانون‌های مساجد کمبود بودجه است البته با وجود همه مشکلات به کار خود ادامه دادیم.

قرآن محدود به مساجد نباشد

وی با اشاره به راه‌اندازی تشکیلات در مساجد که از اقدامات فرهنگی ستاد کانون‌های مساجد به‌شمار می‌رود، افزود: برگزاری اردوهای مختلف درون‌شهری و برون‌شهری برای جوانان از جمله این تشکیلات است چرا که قرآن را نباید به مساجد محدود کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه با وجود ایجاد جذابیت‌های بصری برای حضور جوانان، شأن و منزلت مساجد را متذکر خواهیم بود و رها نمی‌کنیم، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تلاش کردیم تا آموزش قرآن کریم در مساجد محدود، آموزشِ صرف نباشد و در قالب مسابقات مختلف جوانان را با قرآن مأنوس کنیم، علاوه بر برنامه‌های معنوی در مساجد، اقدامات علمی از جمله آموزش رباتیک و چرتکه به جوانان را نیز برگزار کردیم.

نظارت‌ بر طرح پیوند آسمانی ‌

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان از طرح پیوند آسمانی که در سال‌های اخیر با هدف ترویج سنت حسنه ازدواج در مساجد راه‌اندازی شده‌ است، اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: این طرح از سوی ستاد کانون‌های مساجد برگزار نمی‌شود و بنابراین از نقاط ضعف و قوت آن آگاهی ندارم اما اگر با رویکرد ازدواج و در شاکله‌ای درست انجام شود، مورد تحسین است.

وی با تأکید بر اینکه مساجد زمانی پویا می‌شوند که برون‌داد اجتماعی داشته‌ باشد، افزود: مردم باید فعال شدن مساجد را در امور زندگی و مسائل کارآمد خودشان حس کنند تا جذب آن شوند، زمانی که مساجد در همه امور زندگی مردم اعلام حضور کند، بدون شک مردم به مسجد خواهند آمد.

روحانی یادآور شد: در سنن قدیمی، ازدواج جوانان معمولاً در مساجد شکل می‌گرفت و بنابراین امروزه با وجود این‌گونه طرح‌های خیرخواهانه باید در مساجد رواج پیدا کند، و به طور کلی باید خدماتی در مساجد ارائه شود که مردم شاهد اقدامات اجتماعی مساجد باشند اما متأسفانه برای انجام بسیاری از امور در مساجد غفلت کردیم.

بی‌طرفی ستاد کانون‌های مساجد ‌

وی در ارتباط با اختلاف بین ائمه جماعات با هیئت امنای مساجد که اخیراً شدیدتر هم شده‌ است، گفت: مسئول امور ائمه جماعات به عهده سازمان تبلیغات اسلامی و هیئت امنای مسجد به عهده اوقاف و امور خیریه است و این‌گونه مسائل به ستاد کانون‌های مساجد ارتباطی ندارد و در آن مداخله نمی‌کند.

روحانی افزود: این‌گونه اختلافات که اخیراً در مساجد دامن زده‌ شده و در ذیل اختلافات ائمه جماعات تحت سلطه هیئت امنا قرار گرفتند و متأسفانه هیچ سازمان یا نهادی برای حل اختلافات مساجد در استان قم وجود ندارد.

وی تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان قم را امری ضروری دانست و بیان کرد: در بسیاری از استان‌ها مرکز رسیدگی به امور مساجد برای حل اختلافات تأسیس شده‌است اما در قم این نهاد وجود ندارد و بنابراین آتش اختلافات به وجود آمده در مساجد شعله‌ور می‌شود.

انتهای پیام

captcha