توسعه‌یافتگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی متوازن است
کد خبر: 3829150
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

توسعه‌یافتگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی متوازن است

گروه اجتماعی ــ معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با بیان اینکه توسعه‌یافتگی واحد آذربایجان غربی متوازن است، گفت: پژوهش‌های واحدها باید با برنامه‌ریزی مدون و شناخت بازار هدف پس از یک بازه سه ساله منتهی به تولید یک محصول و خدمت کاربردی شود و منجر به تولید صرف مقالات و تحقیقات کتابخانه‌ای نشود.

توسعه‌یافتگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی متوازن است

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، صبح امروز، ۳۱ تیر ماه، در نشست با اعضای گروه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی که با حضور رئیس و معاونان واحد درمجتمع پژوهش و فناوری واحد برگزار شد، اظهار کرد: واحد آذربایجان غربی در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتعال کارهای خوبی کرده است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در زمینه شیمی، کشاورزی و فناوری فعالیت‌های مناسبی داشته است، ادامه داد: پژوهش‌های واحدها باید با برنامه‌ریزی مدون و شناخت بازار هدف پس از یک بازه سه ساله منتهی به تولید یک محصول و خدمت کاربردی شود و منجر به تولید صرف مقالات و تحقیقات کتابخانه‌ای نشود.

پورعابدی با بیان اینکه برای ایجاد یک پژوهشکده در این واحد باید محوری مشخص تعریف شود تا همه بخش‌ها و گروه‌های پژوهشی حول این محور تلاش و فعالیت کنند، تصریح کرد: محور تعریف شده باید منطبق بر مزیت‌های بومی استان بوده و کلیه فعالیت‌های پژوهشکده نیز متمرکز در حل مسائل و مشکلات موجود در استان باشد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها فضای خوب کاری برای جهاددانشگاهی و خود‌اتکایی ایجاد کرده است، گفت: تحریم‌ها با وجود تبعات منفی باعث شد تا جهاددانشگاهی به‌واسطه دانش و نیروهای متخصصی که دارد بیش از پیش پای‌کار بیاید و مشکلات و کمبودهای موجود را شناسایی و در راستای حل آنها تلاش کند.

پورعابدی با تأکید بر لزوم حرکت به‌سمت تخصصی، حرفه‌ای بودن و کار تیمی در جهاددانشگاهی افزود: باید قبل از ورود به کار، بازار عرضه محصول را شناسایی کرد و سپس اقدام به پژوهش و تولید کرد.

وی پژوهش و فناوری را نماد و مشخصه اصلی و متمایز کننده جهاددانشگاهی از سایر نهادها و مراکز علمی بیان کرد و گفت: جهاددانشگاهی باید در حوزه پژوهش و فناوری مسیر خود را به‌صورت کیفی ادامه دهد و با حرکت به‌سمت توانمندسازی به‌دنبال راه‌های جدیدی برای رفع مشکلات کشور باشد.

ارتقا درآمدهای فناورانه واحد

امین رستم‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی نیز با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه پژوهش واحد اظهار کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه معتمد اداره‌کل استاندارد آزمایشگاه جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از فروردین ۹۸، خرید و تجهیز ستون اسیدهای چرب جهت افزایش دامنه برای آنالیز اسیدهای چرب مواد غذایی برای اخذ مجوز ISO از اداره کل استاندارد و معاونت غذا و دارو، واگذاری طرح طاهای اداره‌کل استاندارد آذربایجان غربی به تعداد ۱۰۷ نمونه به آزمایشگاه جهاد‌دانشگاهی و اختتام طرح داخلی استخراج روغن زیتون به روش پرس سرد و مقایسه خلوص آن با روغن‌های زیتون صنعتی تولیدشده با استفاده از مقدار اسیدهای چرب از جمله اقدامات معاونت پژوهشی در سال جدید می‌باشد.

وی افزود: اخذ موافقت اصولی برای گروه متابولیت‌های ثانویه و برنامه‌ریزی برای تصویب شبکه برنامه گروه کروموتوگرافی گازی و ارسال کاربرگ‌ها و مستندات برای اخذ مجوز قطعی گروه مدیریت کسب و کار از فعالیت‌های سه ماهه گذشته این واحد در معاونت پژوهشی می‌باشد.

وی ارتقا درآمدهای فناورانه واحد و عمق دادن به حوزه فعالیت‌های گروه و ایجاد بست برای راه‌اندازی پژوهشکده واحد را از دیگر برنامه‌های این معاونت ذکر کرد.

تأثیر مثبت حمایت‌های دفتر مرکزی از معاونت پژوهشی

ولی‌زاده، معاون پژوهشی واحد نیز با تشریح گزارش عملکرد این معاونت بیان کرد: حمایت‌های دفتر مرکزی از معاونت پژوهشی واحد در تجهیز آزمایشگاه‌ها در تخصصی‌تر شدن خدمات و توسعه عمق فعالیت‌های پژوهشی واحد بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به طرح سوپرجاذب زیست‌تخریب‌پذیر گفت: حمایت از این طرح ارزشمند در تولید نیمه‌صنعتی برای جهاد دانشگاهی و این واحد بسیار مهم و ارزشمند است و نیازمند حمایت از این طرح می‌باشد.

یادآوری می‌شود که در این نشست صمیمی مشکلات و نیازهای واحد آذربایجان غربی توسط مدیران و پژوهشگران گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی استان بیان شد.
انتهای پیام

captcha