مطالبه‌گری برای تولید محتوای دیجیتال در زمینه عفاف و حجاب آغاز شد
کد خبر: 3828859
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
با حضور جمعی از فعالان فضای مجازی در ایکنا؛

مطالبه‌گری برای تولید محتوای دیجیتال در زمینه عفاف و حجاب آغاز شد

گروه فناوری اطلاعات ــ جمعی از فعالان عفاف و حجاب در فضای مجازی امروز، 30 تیرماه، مهمان ایکنا شدند و ضمن بیان نقطه‌نظرات خود درباره اهمیت حجاب، بر ضرورت شبکه‌سازی و توانمندسازی میان این فعالان و مطالبه‌گری از مسئولان برای حمایت و تولید محتوای دیجیتال در زمینه عفاف و حجاب تأکید کردند.

مطالبه‌گری برای تولید محتوای دیجیتال در زمینه عفاف و حجاب آغاز شدبه گزارش ایکنا؛ نشست «بایدها و نبایدهای فعالان حجاب و عفاف در فضای مجازی» امروز، یکشنبه 30 تیرماه، با حضور جمعی از فعالان عفاف و حجاب و کارشناسان فضای مجازی در سالن نشست‌های خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگسازی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست اظهار کرد: بحث عفاف و‌ حجاب و فضای مجازی یکی از موضوعات مهم مغفول در جامعه ماست، شیوه ارتباطات و‌ فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خود یکی از چالش‌های اصلی است. بدین معنا که سؤال می‌شود در این شبکه‌ها اتصالات و ارتباطات را چطور برقرار کنیم که حجاب و عفاف حفظ شود و برای ترویج عفاف و حجاب نیز هم‌افزایی صورت گیرد. البته همه باید توجه کنند که این مقوله تنها مشمول خانم‌ها نیست، عفاف و حجاب آقایان هم حائز اهمیت است.

وی افزود: بخش عظیمی از گفتمان انقلاب و سرمایه فرهنگی ما از طریق زنان تقویت می‌شود، کمااینکه در شکل‌گیری انقلاب نیز زنان و‌ کانون خانواده نقش اصلی را ایفا کردند. امروز بخش بزرگی از ظرفیت‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی در راستای تضعیف عفاف و حجاب است که این مسئله می‌تواند به کانون خانواده، انقلاب و سرمایه‌های فرهنگی ما آسیب وارد کند. در این موضع بحث عفاف و حجاب تنها حفظ ظاهر نیست، یک بحث نماد عفاف و حجاب است اما باطن آن بصیرت و باور درونی است که آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

افراسیابی با بیان اینکه باید بتوانیم مبانی عفاف و حجاب را برای جوان و نوجوان تبیین کنیم، گفت: اینکه با چه زبان و بیانی می‌توان گفتمان عفاف و حجاب را  تقویت کرد، بسیار حائز اهمیت است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. عفاف و حجاب مساوی تقویت خانواده و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی است و در نهایت نیز منشأ اثر در اتفاقات منطقه می‌شود. بنابراین با این رویکرد عفاف و حجاب منشأ اثرات گسترده‌ای در جهان می‌شود. 

معاون فرهنگسازی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال یادآوری کرد: خداوند در آیه 30 سوره مبارکه فصلت، می‌فرماید: «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا ...»؛ یعنی کسانی که به خدا ایمان آوردند و سپس استقامت کردند، نه ترسی دارند و نه نگران هستند؛ در موضوعات کلان هم به همین شکل است، اگر باور داشته باشیم، ارزش‌هایی را که در کشورهای غربی ترویج می‌شود، می‌توان با استقامت و پشتکار تغییر داد.

افراسیابی در پایان با بیان اینکه فضای مجازی به شرط بابرنامه‌ بودن، می‌تواند فرصتی طلایی باشد، گفت: متأسفانه فعالان فضای مجازی در حوزه عفاف و حجاب همکاری شبکه‌ای ندارند و کار منسجمی در این زمینه انجام نشده است. این جلسات فرصت مناسبی برای شبکه‌سازی فعالان این حوزه است. بعد از آن می‌توان به سراغ شبکه‌سازی در سطح ملی رفت.

در ادامه این جلسه، جمعی از فعالان فضای مجازی ضمن بیان نقطه‌نظرات خود درباره اهمیت حجاب از دغدغه‌هایی همچون فقدان مرکزی برای تولید محتوای دیجیتال در زمینه عفاف و حجاب، فقدان حمایت‌های مادی و معنوی از تولیدکنندگان محتوای عفاف و حجاب در فضای مجازی، فقدان آموزش‌ و توانمندسازی فعالان عفاف و حجاب در فضای مجازی، فقدان ادبیات قرآنی و وحدت‌رویه در شیوه‌های اخلاقی ترویج عفاف و حجاب در فضای مجازی سخن گفتند و بر لزوم مطالبه‌گری از مسئولان فرهنگی کشور در این زمینه تأکید کردند.

گزارش تفصیلی نشست «بایدها و نباید‌های فعالان حجاب و عفاف در فضای مجازی» به زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام

captcha