همگام با سند تحول بنیادین؛ استقلال تعلیم قرآن کریم در کتاب و سنت
کد خبر: 3828800
تعداد نظرات: ۸۰ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

همگام با سند تحول بنیادین؛ استقلال تعلیم قرآن کریم در کتاب و سنت

هرگونه انحراف از اسناد ملی به جای آنکه «تحول بنیادین» باشند، «تحول بنیانکن» خواهند بود و باعث بروز مسائل عدیده‌ای خواهد بود. لذا از سازمان پژوهش انتظار می‌رود به جای «خلق قانون و جعل قانون»، خود را امانتدار و مجری تمام قد قوانین مصوب بداند و كوچك‌ترین تغییر را منوط به مصوبه شورای عالی بداند.

به گزارش ایکنا؛ پایگاه ‌اطلاع‌رسانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش مطلب رضا نباتی؛ مؤلف كتاب‌های درسی قرآن را منتشر کرد: 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

همگام با سند تحول بنیادین

«استقلال تعلیم قرآن كریم» در كتاب و سنّت

اشاره

ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش را مكلف به اجرای سند تحول بنیادین كرده است:

«الف - دولت مكلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد: 1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی كه كلیه اقدامات وزارت آموزش و پرورش بر اساس این سند انجام شود و اقدامی مغایر با قانون و سند صورت نگیرد.»

آنچه باعث نوشتن این مقاله شد، تصمیمات اخیر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تغییرات بنیادین اسناد تحولی نظام است. تصمیماتی که علی القاعده، پیش از عملی شدن باید به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می رسید؛ چرا که سند برنامه درسی ملی اولین و مهمترین زیر نظام سند تحول بنیادین است و هرگونه انحراف از اسناد ملی به جای آنکه «تحول بنیادین» باشند، «تحول بنیانکن» خواهند بود و باعث بروز مسائل عدیده‌ای خواهد بود. لذا از سازمان پژوهش انتظار می‌رود به جای «خلق قانون و جعل قانون»، خود را امانتدار و مجری تمام قد قوانین مصوب بداند و كوچك‌ترین تغییر را منوط به مصوبه شورای عالی بداند.

یكی از دلایل اصلی استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم در اسناد تحولی، توجه به دلالت‌های قرآنی و روایی و سیره و سنت است. پیشینه تاریخی تعلیم قرآن کریم نشان از استقلال همیشگی این حوزه از صدر اسلام تا كنون دارد.

منبع مقاله: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی(نقد و بررسی)

مقدمه

علم قرائت قرآن كریم و «تعلیم قرآن» اولین و معتبرترین علم از علوم اسلامی است كه همزمان با نزول قرآن كریم، توسط پیامبر اكرم صلّی الله علیه و آله پایه‌گذاری شد. بررسی استقلال جایگاه آموزش قرآن كریم در كتاب و سنت، از آن جهت اهمیت دارد كه می‌تواند:

1 - در صیانت از سنت اصیل تعلیم قرآن كریم، در مقابله با هجمه‌های فرهنگی غرب كه در قالب مكاتب تربیتی جدید، آن را مورد استحاله و تخریب قرار می‌دهد، نقش‌آفرین باشد.

2 - در حفظ هویت «حوزه تربیت و یادگیری قرآن كریم» به عنوان یكی از حوزه های 11گانه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، به عنوان تجلی‌گاه مبانی نظری آموزش عمومی قرآن كشور نقش ایفا نماید و زمینه ارتقای و اصلاح منطقی این حوزه از تربیت و یادگیری را فراهم آورد.

3 - در رفع و دفع بدفهمی‌ها و كژتابی‌های فكری و روشی آموزش قرآن كه دامنگیر بسیاری از فعالیت‌های قرآنی كشور است، مؤثر واقع شود.

4 - به عنوان یكی از الگوهای مناسب تربیت اسلامی، الهام‌بخش اصلاح و رشد سایر حوزه‌های تربیت و یادگیری قرار گیرد. 

در حالی كه توجه به این اصل مهم كه آموزش و ترویج قرآن كریم در سنت نبوی و سیره علوی همواره مطرح بوده است، می‌تواند گره‌های كوری كه از دیر باز در ارتباط با قرائت و كتابت قرآن وجود دارد، بگشاید. روایات متعدد «قراء سبعه» نیز نشان می‌دهد كه پیامبراكرم صلی الله علیه و آله پیوسته درصدد تبیین ماهیت قرآن و آسان‌گیری آموزش آن بوده اند.(رجبی، سال 1381)

الف - استقلال تعلیم قرآن، در قرآن كریم

با توجه به آنچه گفته شد، پاسخ این سوال مهم و مبنایی می‌تواند خط سیر بحث را در مسیر صحیح تری هدایت كند :

  • جایگاه تعلیم قرآن, در قرآن کریم چیست؟

این كه قرآن کریم درباره خودش چه انتظاراتی از مسلمانان دارد و مسلمانان چه وظایفی نسبت به قرآن كریم دارند؟ از پرسش های اساسی است كه می تواند مبنای برنامه ریزی آموزشی و درسی در تعلیم قرآن كریم قرار گیرد. ( فصل‌نامه رشد آموزش قرآن كریم، ش23 ) توجه به دانشِ روشی آیات در كنار تبیین دانش مفهومی آن‌ها، انتظارات قرآن کریم در زمینه تعلیم قرآن را تا حدودی مشخص می‌‌کند که در این جا به صورت اجمال و با اشاره به برخی از آیات، به تعدادی از این انتظارات اشاره می‌شود:

1- قرائت 1: قرائت قرآن یک مفهوم عام و کلی است و در عین حال اوّلین و مهم‌ترین مرتبه و حداقل انس با قرآن کریم است.(موسوی بلده، سیدمحسن، 1378, ص17) در آیه 20 سوره مزمل تأكید دوباره بر خواندن قرآن و عمل به آنچه بیان شده آنقدر واضح و مشخص است كه نیاز چندانی به تفسیر و توضیح و تبیین ندارد و كاملاً بر استقلال خواندن قرآن دلالت دارد.

2- تلاوت2: یعنی رعایت آداب ظاهری و باطنی هنگام خواندن قرآن كریم(مانند احترام و عمل به قرآن)؛ این اصطلاح برای خواندن متون مقدس به کار می‌رود. ( دانشنامه قرآن، ج1 ص 261 ) در این جا نیز خواندن و فهمیدن قرآن و عمل به آن كاملاً موضوعیت دارد.

3- تدبر3:  تفکر در آیات و عبارات قرآن کریم، با توجه به نتایج و عواقب آن را شامل می‌شود. همانطور كه از بررسی آیات مربوط به تدبر در قرآن به دست می‌آید در زمینه تدبر نیز حوزه تعلیم قرآن كریم، كاملاً استقلال و موضوعیت دارد.

4- خشوع 4: به دنبال هدایت باطنی و تأثیرپذیری از آیات شریفه قرآن كریم است.

5- تأثیرپذیری1 : متجلی شدن آیات قرآن در رفتار و گفتار و افکار انسان، در اثر خواندن و فهم آیات شریفه

6- عمل به آیات قرآن 2: عمل به دستورات قرآن کریم در کلیه شئون زندگی. در این زمینه اغلب آیات از محكمات بوده و لذا خواندن و فهمیدن و تفكر و تدبر در آن كفایت می كند.

7- آموزش قرآن به دیگران3 : به عنوان یکی از وظایف پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در این زمینه نیز اولین و اصلی‌ترین وظیفه پیامبر، خواندن(تلاوت) قرآن برای مردم است و مراتب دیگری مانند تزكیه و حكمت‌‌آموزی در درجات بعدی قرار می‌گیرند.

همانطور كه ملاحظه می‌شود با نگاهی گذرا به آیات شریف قرآن كریم، شیوه‌ها و راهكارهای متعددی برای «‌تعلیم كتاب الله» مطرح شده، كه هریك به تنهایی نیز كاملاً موضوعیت و استقلال معنایی دارد. لذا از تحمیل معارف اسلامی به این بخش‌های مستقل باید پرهیز نمود؛ مگر در مواردی كه تبیین آن می‌تواند مفیدتر و سازنده تر باشد. به عنوان نمونه، به چند مورد اشاره می‌شود:

 1- وَ قُرآنًا فَرَقناهُ لِتَقرَأَهُ عَلَى النّاسِ عَلَى مُكثٍ وَ نَزَّلناهُ تَنزیلًا ﴿106﴾ سوره اسراء

و قرآن را بخش بخش كردیم تا آن را با تأنّی و درنگ بر مردم بخوانی و آن را آنگونه كه باید، به تدریج نازل كردیم.

2-  وَ قالَ الَّذینَ كَفَروا لَو لا نُزِّلَ عَـلَیـهِ القُرآنُ جُمـلَةً واحِـدَةً، كَـذالِـكَ لِـنُـثَبِّـتَ بِـهِ فُـؤادَكَ، وَ رَتَّلـناهُ تَرتیـلًا ﴿۳۲﴾

و كسانى كه كافر شدند گفتند: چرا قرآن یكجا بر او نازل نشده است؟

این گونه [ما آن را به تدریج نازل كردیم] تا قلبت را به وسیله آن استوار گردانیم و آن را به آرامى [بر تو] خواندیم.

3 وَ لا یَأتونَـكَ بِـمَـثَـلٍ إِلَّا جِئـناكَ بِالـحَقِّ، وَ اَحـسَنَ تَفـسیـرًا﴿۳۳﴾  سوره فرقان

و براى تو مثلى نیاوردند، مگر آنكه [ما] حق را با نیكوترین بیان براى تو آوردیم.

4-  لا تُـحَرِّك بِـهِ لِـسانَـكَ لِـتَعـجَـلَ بِـهِ ﴿16﴾

(ای پیامبر!) زبانت را بخاطر عجله برای خواندن آن [ قرآن ] حرکت مده.

5-  اِنَّ عَـلَیـنا جَمـعَـهُ وَ قُرآنَـهُ ﴿17﴾

زیرا كه بر عهده ماست جمع كردن و حفظ آن در سینه تو و خواندن آن برای تو

6-  فَـاِذا قَـرَأناهُ، فَاتَّـبِع قُرآنَـهُ (18) سوره قیامه

پس چون آن را خواندیم، از آن پیروی كن.

این آیات و مجموعه زیادی از آیات و روایات شریف بر شیوه صحیح و بایسته تعلیم كتاب الله تاكید و دلالت دارد؛ تحقق این آیات و روایات مستلزم خواندن همراه با فهم و درك آن‌ها و سپس داشتن عزم راسخ برای انجام تغییر در شرایط موجود است. اما گره زدن خواندن و فهمیدن و تدبر اولیه با معارف اسلامی هیچگاه مورد تأكید نبوده و بلكه در مراتب و مراحل بعدی می‌تواند، راهگشا باشد.

نكته مهم: دانستن این مطلب جالب و در عین حال مهم است كه اغلب نكات و انتظارات یاد شده، در متن سند تحول بنیادین (راهكار 3-1) و سند برنامه درسی ملی (حوزه تربیت و یادگیری قرآن كریم و عربی) و نیز اهداف آموزش عمومی قرآن (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است. اكنون این وظیفه حوزه مستقل تربیت و یادگیری قرآن كریم در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی است كه به تبیین این اسناد و تبدیل آن به نظریه‌های تربیت و یادگیری بپردازد.

ب- استقلال تعلیم قرآن در سنت

این آیات و آیات مشابه دیگر، مبنای تفكری سنت نبوی و سیره علوی در این مسیر، محسوب می‌شوند. لذا طرح سوال دوم را می‌توان براساس آن مطرح و پیگیری نمود:

  • تعریف آموزش قرآن در سنت پیامبراكرم صلی الله علیه وآله چیست؟

تعلیم قرآن در مكتب پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله عبارت است از : خواندن آیات توسط معلّم و شنیدن و تكرار آنها توسط قرآن آموز تا جایی‌كه این امر منجر به انتقال آیات قرآن از قلب معلّم به قلب متعلّم گردد و متعلّم قرآن نیز چونان معلّم خود، حامل آیات الهی گردد.4

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در تعریف «قرآن‌آموز» می‌فرمایند: «مَن جَمِعَ القُرآنَ، فَكَاَنَّما اُدرِجَتُ النُّبوةَ بَینَ جَنبَیهِ اِلاَّنَّـهُ لایوحی اِلَیهِ» یعنی « كسی كه قرآن را در قلب خود جمع كند، گویی نبوت در درون سینه او جای گرفته است، با این تفاوت كه به او وحی نمی‌شود.»5 و نیز می‌فرمایند: «خَیرُكُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ» یعنی «بهترین شما كسانی هستند كه به دنبال این باشند كه قرآن را بیاموزند و به دیگران آموزش دهند.» 6 و همچنین می‌فرمایند: «خَیرُكُم مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ أَقرَأهُ» یعنی « بهترین شما كسی است كه قرآن را بخواند و آن را به دیگران «اقراء» كند.»7            

سیر تطوّر آموزش قرآن در صدر اسلام

استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم در بررسی سیر تطور آموزش قرآن كریم در صدر اسلام و دوران زندگی ائمه معصومین علیهم السلام از چنان شفافیتی برخوردار است كه نیازی به تبیین ندارد. چه «سیره اقوالی» و چه «سیره افعالی» حضرات معصومین علیهم السلام همه دال بر استقلال تعلیم قرآن از سایر آموزش های دینی و اسلامی بوده است.

 مراحل هفتگانه تعلیم قرآن كریم، پس از بعثت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله

 تعلیم قرآن كریم و تطوّر آن در دوران رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله را می‌توان در هفت مرحله به صورت خلاصه چنین بیان كرد:

مرحله اوّل: نقطه آغازین آموزش قرآن كریم را می توان تعلیم آیات قرآن به نبی مكرم اسلام صلی الله علیه و آله ازسوی جبرئیل امین علیه السلام دانست؛ طلیعه این مرحله در آغاز نزول آیات شریف اوّل تا پنجم سوره علق است كه می فرمایید: «اِقرَء بِاسمِ رَبِّكَ الَّذی خَلَقَ ...» خداوند در آیات اوّل تا چهارم سوره الرّحمن نیز به این مسأله اشاره می‌كند و خود را اوّل معلم قرآن معرفی می‌نماید و چنین می‌فرماید: «الرَّحمنُ، عَلَّمَ القُرآنَ». طبق اقوال و آراء مفسرین، پیامبراكرم صلی الله علیه و آله پس از شنیدن آیات شریف از زبان جبرئیل علیه السلام، آن ها را به خاطر می‌سپردند.

مرحله دوم: پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله پس از دریافت آیات شریفه قرآن از جبرئیل و حفظ آن، موظّف شدند تا آن آیات را به مسلمانان بیاموزند. آیه 106 سوره اسراء به موضوع تعلیم قرآن به مسلمین توسط پیامبر صلی الله علیه و آله اشاره دارد: «وَ قُرآنًا فَرَقناهُ لِتَقرَأَهُ عَلَی النّاسِ عَلی مُكثٍ وَ نَزَّلناهُ تَنزیلًا» ( و قرآنی كه در یك جا قرار داشت، قسمت قسمت كردیم تا آن را با درنگ برمردم بخوانی [ و لذا ] آن را به تدریج برتو نازل كردیم.)

از قرائن تاریخی به دست می‌آید كه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در اجرای این وظیفه به تناسب مخاطبان قرآن، از دو شیوه «اسماع» و«اِقراء» استفاده كرده‌اند:

الف- اِسماع قرآن: «اِسماع» در لغت به معنای «شنواندن» است و این كار به همین معنا در قرآن به كار رفته است. (روم/ 52) مراد از اسماع، شنواندن قرآن به گوش مردم است كه معمولاً در مكه و نسبت به مشركان قریش، حاجیان و رهگذران صورت می‌پذیرفت. طبق شواهد تاریخی، در سال‌های ابتدای رسالت، رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد الحرام می نشست و به تلاوت قرآن می‌پرداخت و یا به نماز می‌ایستاد و سوره‌هایی را قرائت می كرد و به این ترتیب آیات قرآن را به گوش رهگذران می‌رساند. به عبارت دیگر، رسول خدا(ص) در قالب عبادات روزانه خود، رسالت تبلیغی خویش را نیز دنبال می‌كرد.

از آن جا كه استماع قرآن به تدریج موجب جذب مردم به قرآن می‌شد، مشركان تصمیم گرفتند، علاوه برخودداری از استماع قرآن(لقمان/7 )، مانع نمازخوانی یا تلاوت قرآن رسول خدا شوند.

 ب- اِقراء قرآن: آن چه مشهور است این است كه اساس و اسلوب تعلیم قرآن توسط پیامبر صلی الله علیه و آله «اقراء» بوده است. در تبیین معنای اقراء و بیان كیفیت و شیوه آن گفته‌اند: «قرائت بر كسی» یا «تلاوت بر كسی» به معنای اقراء است، یعنی اگر آیات الهی بركسی خوانده شود، به قصد این كه او نیز آنها را بشنود و تكرار كند ، این عمل «اقراء» نامیده می‏‌شود.

در سال‌های ابتدای بعثت، رسول خدا(ص) در خانه ارقم بن ابی ارقم - واقع در كوه صفا- سكنی گزید. حضرت در همین مكان، نومسلمانان را به حضور می‌طلبید و به آنان قرآن را آموزش می‌داد (عسكری، 1-133) علاوه بر این، مراكز دیگری نیز وجود داشت كه در آن مؤمنان دور از چشم مشركان به تعلیم قرآن می‌پرداختند و در واقع مطالبی را كه از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرا می‌گرفتند، به یكدیگر آموزش می‌دادند. (ابن هشام، ج1ص366). آموزش قرآن نه تنها در مسجد پیامبر، بلکه در فرصت‌های مختلف از میدان جنگ گرفته تا درون خانه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت. در این باره احادیث فراوانی وجود دارد:

  • از عثمان بن مظعون و عبدالله بن مسعود و ابی بن كعب روایت شده است كه «رسول اكرم صلی الله علیه و آله آیات قرآن را ده آیه، ده آیه به آنان می‌آموختند.»1 
  • در تفسیر نورالثّقلین آمده است كه حضرت علی(علیه السّلام) درباره روش قرآن آموختن خود نزد پیامبراكرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «هیچ آیه‏‌ای نازل نمی‏‌شد مگر آن كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله آن را بر من اقراء می‏‌فرمود و می‏‌خواند و من می‏‌شنیدم و تكرار می‏‌كردم و پس از آن، همان آیه یا آیات را بر من املاء می‏‌فرمودند و من می‏‌نوشتم3

 مرحله سوم: در این مرحله عده‌ای از مسلمین آیات و سُوَر قرآن كریم را به عده دیگر تعلیم می‌دادند و به اقراء یكدیگر می‌پرداختند. در كتاب مَناهِلُ العِرفان آمده است: « پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله برای آموزش قرآن به كسانی كه از جامعه مسلمین دور بوده‏‌اند، كسانی را می‏‌فرستاد تا قرآن را به ایشان آموزش دهند، چنان كه مُصعَبِ بن عُمَیر و اِبن اُم مَكتوم را، قبل ازهجرت به مدینه و مَعاذِ بن جَبل را نیز پس ازهجرت برای آموزش قرآن به مكه فرستادند.» (غفاری،1385) از عِبادَه بن صامت نقل شده است كه: «هنگامی كه فردی به مدینه مهاجرت می‏‌نمود و به جمع مسلمانان وارد می‏‌شد، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله او را به یكی از ما می‏‌سپرد تا به وی قرآن را آموزش دهیم.4»

مرحله چهارم: این مرحله با پدید آمدن گروهی به ثمر رسید كه تلاوت قرآن كریم و تدریس آیات و سُوَر آن به صورت اشتغالات عمده زندگی آنان درآمد؛ اینان به «قُرّاء» مرسوم بودند2. این مرحله را باید مرحله آغاز آموزش رسمی آموزش قرآن در جامعه اسلامی دانست؛ مرحله‌ای كه دورنمایی از گستره انتشار آموزش تعالیم قرآنی و اسلامی را در اقصی نقاط عالم در پی داشت.

در كتاب «المغازیِ واقدی» چنین آمده است: «در میان انصار، هفتاد مرد جوان دیده می شدند كه موسوم به «قُرّاء» بودند و به هنگام در آمدن شب به ناحیه مدینه می‌آمدند و به تعلیم قرائت قرآن می‌پرداختند و اقامه نماز می‌كردند» 3.

مرحله پنجم: عده‌ای از صحابه كه حافظ قرآن بودند، آموزش حفظ آن را برعهده گرفتند و به این كار قیام كردند. اینان عبارت بودند از: علیّ بن ابی طالب, اُبیِّ بن كَعب, عبدالله بن مسعود, زید بن ثابت, عُوَیمِر بن زید, ابو موسی اشعری, عثمان ابن عَفّان.

مرحله ششم: اعزام قاریان و حافظان قرآن كریم به بلاد اسلامی, دوره جدیدی از آموزش قرآن به مسلمانان تلقی می‌شود. از آن جمله می‌توان به رفتن عبدالله بن مسعود (صحابی پیامبر) به شهر كوفه یاد كرد. او باعث شد كه مردم كوفه بعد از مدینه در زمینه قرائت قرآن کریم, شهره شوند4.

مرحله هفتم: از این زمان یعنی نیمه دوم قرن اوّل هجری قمری, آموزش قرآن به عنوان یك ماده درسی در مساجد شهرهای مختلف کشورهای اسلامی استقرار یافت. 5

برای تکمیل این بحث شایسته است که به جایگاه آموزش قرآن به کودکان در مکتب پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام نیز اشاره کنیم.

استقلال آموزش قرآن به کودکان در سنت نبوی و سیره علوی

  • آموزش قرآن از دیدگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

شیخ طبرسی در كتاب مجمع البیان از مَعاذ نقل می‌كند، كه گفت: «شنیدم از رسول خدا(ص) كه می‌فرمود: هیچ مردی نیست كه به فرزندش قرآن آموخته شود، مگر آن كه خداوند، روز قیامت پدر و مادر آن فرزند را به تاج فرشتگان مفتخرگرداند و دو زیور از زیورهای بهشتی كه مردمان هرگز مثل آن را ندیده اند بر اندام آنها بپوشاند.»1

از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمود: «هنگامی كه معلّم به کودکی خطاب كند كه بگو بسم اللّه الرّحمن الرّحیم و کودک بگوید بسم اللّه الرّحمن الرّحیم، خداوند تعالی برائت از آتش جهنم را برای فرزند، پدر ومادر ومعلمش خواهد نوشت.»2

 

  • آموزش قرآن از دیدگاهامیر المؤمنین امام علی علیه‏السلام

امام علی علیه ‏السلام در نامه تربیتی خود به فرزندش امام‏حسن مجتبیعلیه‏السلام بعد از آن كه بر اهمیت تربیت و تسریع در آن تأكید می‏‌کنند، نخستین اقدام خود را آموزش قرآن و معارف و احكام حلال وحرام آن بیان می‏‌كند: « ... وَ اَن اِبـتَـدَئَـكَ بِـتَعـلیـمِ كِـتابِ ‏اللّهِ» یعنی «نخست تو را كتاب خدا بیاموزم ... و ( در آغاز) به چیزی غیر از قرآن نپردازم.» 3

همچنین در توصیه به فرزندش محمد بن حنیفه فرمود: « ... برتو باد به خواندن قرآن و عمل كردن به آنچه در آن است. خواندن قرآن را در شب و روز و هنگام تهجّد برخود لازم بدان چرا كه قرآن عهد نامه‏‌ای ‏است از سوی خداوند تبارك و تعالی به خلق خود، پس واجب است بر هر مسلمانی كه در هر روز به عهدنامه خود بنگرد ولو پنجاه آیه باشد. 4»

همچنین از امیرمؤمنان علیه السلام فرمودند: «حَقُّ الـوَلَـدِ عَـلَی الـوالِـدِ اَن یُـحَسِّنُ اَدَبُـهُ وَ یُـعَلِّـمَـهُ القُـرآن»، «حقِ فرزند بر پدر آن است كه فرزند را نیكو ادب كند و به او قرآن بیاموزد.1»

  • آموزش قرآن در سیره امام حسین علیه السلام

مردی به نام عبدالرحمن سلمی، سوره «حمد» را به فرزند امام حسین علیه السلام آموخت، وقتی كه آن فرزند سوره حمد را نزد امام حسین علیه السلام به خوبی خواند، امام هزار دینار و هزار حلّة گران‌بها به آن معلم جایزه داد و دهانش را پر از جواهر ساخت. 3 وقتی خواستند در این باره با آن حضرت بحث و گفت‌وگو كنند، فرمود: بخشش من كجا می‌تواند با عطای او یعنی آموزش قرآن برابری كند.» 4

4-    حضرت زینب سلام الله علیها ، معلم قرآن

«یک سال پس از استقرار علی علیه السلام در شهر کوفه، زنان و دختران، به آن حضرت پیام فرستادند و گفتند: ما شنیده‏‌ایم که دختر شما «زینب» همانند مادرش فاطمه سلام الله علیها منبع سرشار دانش و دارای علوم و کمالات است. اگر اجازه دهید از آن سرچشمه دانش بهره‏مند شویم. امام اجازه دادند تا زینب کبری سلام الله علیها، بانوان مسلمان کوفه را قرآن آموزش دهند. 5

روزی در یکی از جلساتی که حضرت زینب سلام الله علیها برای زنان کوفی قرآن می‏‌گفت، امیر مؤمنان علیه السلام وارد جلسه شدند. آن روز حضرت زینب علیها السلام آیه اوّل سوره مریم - «کهیعص‏» - را آموزش می‌داد و درباره آن سخن می‏‌گفت.»  6

همانطور كه ملاحظه می‌شود، تعلیم كتاب الله در سنت و سیره قولی و فعلی پیامبر اكرم و خاندان طاهرینش همواره به صورت مستقل موضوعیت داشته است. سیر تاریخی دوران اسلامی نیز نشان از وفاداری مسلمین به این سنت و سیره را نشان می دهد.

 سیر تطوّر آموزش قرآن در دوران اسلامی

استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم را با توجه به جایگاه مهم آموزش آن, در طول دوران اسلامی می توان به وضوح مورد مطالعه قرار داد. این دوران، دارای فراز و فرودهای فراوانی بوده است. اما رشد و تعالی و نیز جایگاه آن در حفظ اسلام اصیل و راستین بر كسی پوشیده نیست. برخی از شواهد این موضوع را می‌توان در الگوهای آموزشی زیر ملاحظه نمود:

1- مساجد: قدیمی‌ترین و معتبرترین جایگاه تعلیم قرآن كریم در مساجد بوده است. استقلال تعلیم قرآن در مساجد از گذشته تا كنون بركسی پوشیده نیست.

2- مكتب خانه‌ها: پس از مساجد، مكتب‌خانه‌ها از قدیمی ترین و معتبرترین جایگاه های مستقل آموزش قرآن كریم در كشورهای اسلامی بوده‌اند.

3- جلسات قرآن هفتگی: جلسات سنتی و خانگی قرآن از گذشته تا كنون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نقش اساسی در حفظ سنت نبوی و سیره علوی در حوزه یادگیری قرآن كریم را برعهده داشته است.

4- خانواده:‌ خانواده‌های مسلمان مهم‌ترین نقش را در تربیت قرآنی فرزندان خانواده برعهده داشته‌اند. نقش الگویی ایشان را باید از برجسته‌ترین این روش‌ها دانست.

5- نظام رسمی: نظام رسمی هم همواره به حوزه یادگیری قرآن به چشم مستقل نگریسته و برای آن، برنامه، محتوا، روش و  ... قائل بوده است.   

6- اسناد تحولی: كلیه اسناد تحولی توجه ویژه به استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم داشته و آن را مجزای از آموزش احكام، اعتقادات و اخلاق اسلامی معرفی كرده‌اند.

 راز استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم

راز استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم در كتاب و سنت و تاریخ اسلام را باید در « آیه 9 سوره حِجر» جست‌وجو كرد:

«اِنّا نَحـنُ نَزَّلـنَا الذِّكـرَ وَ اِنّا لَـهو لَحافِـظونَ»، «بدرستی که ما قرآن را نازل کرده ایم و بطور قطع از آن محافظت خواهیم کرد.»

  • منظور از « اِنّا لَـهُ لَـحافِـظونَ » چه كسانی هستند؟

حفظ و صیانت از آیات الهی، حق نخست قرآن كریم بر امت اسلام است. طبق آیه شریفه بی‌شك اراده و قدرت الهی ضامن حفظ قرآن كریم از حذف و تحریف است. چرا كه خداوند متعال از مصونیت قرآن از هر گونه تحریفی خبر داده و حفاظت از آن را خود برعهده گرفته است. (چه تحریف لفظی و چه تحریف معنوی) اما اینكه اراده الهی به چه شكلی بروز و ظهور می‌یابد، قطعاً به اراده و خواست مسلمانان در حفظ و صیانت از قرآن كریم هم بستگی دارد. امام صادق علیه السلام: «اَبَی اللهُ اَن یُجـرِیَ الاَشـیاءَ اِلاّ بِـاَسبابٍ، فَـجَـعَـلَ لِـكُلِّ شَیءٍ سَـبَـبا ...»، «خداوند ابا دارد از این كه چیزها(امور) را جز از طریق اسباب فراهم آورد. از این رو، براى هر چیزى، سببى قرار داده ... » [الكافی : 1/183/7.]

نمونه‌های متعددی از حساسیت ویژه مسلمانان در طول تاریخ نسبت به حفاظت از هرگونه تغییر در قرآن کریم وجود دارد، به گونه‌ای که حتی نسبت به حذف یک «واو» از قرآن کریم، شدیدترین عکس‌العمل‌ها را نشان می‌دادند و شمشیر را از نیام بیرون می‌کشیدند. این حساسیت، با توجه به دستورات قرآن كریم و توصیه‌های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله منجر به اهتمام مسلمانان نسبت به این حوزه از یادگیری قرآن و انس هر چه بیشتر ایشان با تلاوت، حفظ و کتابت قرآن کریم شده و نیز تقدس و احترام ویژه‌ای برای قرآن کریم به دنبال داشته است.

نتیجه بحث:

  • «قرآن»، «سنت»، «اجماع» و «عقل» (ادلّه اربعه) منابع دینی و مبانی تفكری مكتب اسلام و مذهب تشیع است. از این رو با توجه به حساسیت موضوع تعلیم قرآن كریم در جامعه اسلامی، از متولیان نظام تعلیم و تربیت کشور انتظار می‌رود تا در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، علاوه بر این که دو بخش «قرآن» و «سنت» و نیز پیشینه تاریخی این موضوع در جهان اسلام را مورد دقت و توجه قرار دهند؛ در این موقعیت سرنوشت‌ساز، با حفظ استقلال جایگاه تعلیم قرآن کریم (به عنوان اصیل‌ترین برنامه و شیوه تعلیم و تعلم در جهان اسلام  مصالح مکتب اسلام و قرآن و کشور را دستخوش تغییرات شتابزده و سطحی نگرانه نکنند. هر چند در دو بخش «عقل» و «اجماع» نیز دلالت های بسیار قوی برای حفظ استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم وجود دارد. ( كه در مقالات بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت. )
  • اسلام، تنها دینی است كه معجزه‌اش «کتاب» (قرآن) و اولین دستورش «بخوان» (اقرأ) است. و قرآن كریم تنها معجزه به جای مانده از 124 هزار پیامبر الهی است كه به واسطه آن، ارسال رُسل و انزال كتب، ختم شد. كتابی كه پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله در عظمت آن فرمودند: «فَضـلُ الـقُرآنِ عَـلی سـائِـرِ الـكَـلامِ، كَـفَضـلِ اللهِ عَـلی خَلـقِـهِ» «برتری قرآن كریم بر سایر سخنان، مانند برتری خداوند است بر بندگانش» ( اصول كافی،ج ۱، ص ۶۳) لذا باید این موقعیت و برتری را حفظ کرد و آن را افزایش داد.

اما مطالعه سیر تطور آموزش قرآن کریم در ایران، نشان از وجود شكاف فرهنگی جامعه و فاصله تدریجی از سنت اصیل تعلیم قرآن كریم دارد. خطر غربزدگی، تنها در انتخاب پوشش غربی و یا رفاه زدگی و تجمل گرایی نیست. بلكه خطرناك ترین شكل غربزدگی در «التقاط فرهنگی» است. از اصلی ترین دلایل بی سوادی قرآنی جامعه، دوری از اسلام اصیل و حركت تدریجی به سمت اسلام لیبرالیستی است كه محور آن «انسان مداری» به جای «توحید محوری» است. فقدان سرمایه گذاری لازم در زمینه انس و ارتباط مستمر و مستقیم آحاد مردم جامعه با قرآن كریم، به عنوان محوری ترین اصل در تعلیم قرآن و در مقابل شکاف تدریجی از مبانی و مبادی شیوه های اصیل آموزش قرآن به نام الگوهای نوین آموزش، از مهمترین دلایل و عوامل مهجوریت قرآن در ایران است. حاصل چنین تفكری، به سطحی نگری و ساده اندیشی در این حوزه از تربیت و یادگیری منجر شده است.

از این رو حفظ استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم، در میان 11 حوزه تربیت و یادگیری در سازمان پژوهش، نه تنها طبق قوانین و ضوابط، ضروری است، بلكه منطق عقلی و مصالح اسلامی ایجاب می کند که استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم محترم شمرده شود. این موضوع از چند جنبه حائز اهمیت است:

اولاً - در حفظ هویت «حوزه تربیت و یادگیری قرآن كریم» به عنوان یكی از حوزه های 11 گانه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه ریزی به عنوان تجلی گاه مبانی نظری و مبادی عملی تعلیم و تربیت اسلامی نقش ایفا نماید.

چرا كه بزرگ ترین ضعف آموزش قرآن در كشور را باید در نپرداختن به مبانی و مبادی تعلیم قرآن كریم دانست؛ رسالت ذاتی و حقیقی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز پرداختن به همین مطلب است که تحقق آن، در لوای حفظ استقلال «حوزه تربیت و یادگیری قرآن كریم» امکان پذیر خواهد بود.

و بالعکس، ادغام این حوزه با هر حوزه دیگری، باعث «حضور خنثی آموزش قرآن كریم در سازمان پژوهش» و بالتبع آن در نظام تعلیم و تربیت فردا و فرداهای کشور خواهد شد. تنها حوزه ای كه بر خلاف كلیه اسناد تحولی، در آستانه حذف و انحلال قرار دارد.

ثانیاً- مدیرانی كه طبق قانون برنامه ششم توسعه باید مجری تمام قد سند تحول بنیادین باشند، باید برای هر تغییری در اسناد تحولی «پیوست پژوهشی» ارائه نمایند. از شورای عالی آموزش و پرورش انتظار می رود به وظیفه خود در قبال نظارت برحسن اجرای سند تحول بنیادین و زیرنظام های مربوطه نظارت دقیق داشته باشد؛ و الا باید به جای تحول بنیادین، شاهد تحول بنیانکن در نظام تعلیم و تربیت اسلامی باشیم.

ثالثاً- صیانت از این سنت اصیل، با حفظ استقلال حوزه یادگیری قرآن كریم، (طبق سند برنامه درسی ملی) می‌تواند به عنوان یكی از مهم ترین سنگرهای مقابله با هجمه های فرهنگی غرب به شمار آید. فرهنگ ویرانگر غربی در شكل های مختلف از جمله در قالب مكاتب تربیتی جدید، در صدد استحاله و تخریب این سنت های اصیل و اسلامی است. لذا نباید اجازه داد كه این حوزه از تعلیم و تربیت كه می تواند الهام بخش سایر حوزه های تربیتی در اصلاح الگوهای تربیتی و یادگیری باشد، دستخوش تخریب و انحلال شود.

این كه پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله فرمودند: «فَـاِذَا الـتَـبَـسَت عَـلَیـكُـمُ الـفِـتَـن، كَـقِـطَـعِ اللَـیـلِ الـمُظـلِم, فَـعَـلَیـكُم بِالـقُرآنِ»، «هنگامی که فتنه‌های زمانه، مانند پاره های شب تار، شما را در برگرفت، بر شما باد که به قرآن کریم مراجعه و از آن کمک بگیرید.». ( الكافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص: 599) از جهتی تأكیدی است بر توجه به همین هشدار مهم. زنگ خطر حذف آموزش قرآن كریم، در آموزش و پرورش، سالهاست كه به گوش می‌رسد. مدیران دلسوز و با بصیرت و انقلابی به ویژه اعضای محترم شورای عالی آموزش و پرورش، باید مراقب باشند كه اصیل ترین حوزه تربیت و یادگیری در تعلیم و تربیت اسلامی (آموزش قرآن كریم) دستخوش افراط و تفریط نشود.

درخواست:

با توجه به مقاله «استقلال تعلیم قرآن در كتاب و سنت» ( مقاله اول )؛ از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انتظار می‌رود در بازآرایی تشكیلاتی سازمان و تصمیم‌های مدیریتی، عنایت لازم را به این درخواست مبذول فرماید:

«استقلالِ حوزه تربیت و یادگیری قرآن كریم و عربی (طبق سند برنامه درسی ملی) به رسمیت شناخته شود.»

 امید است با وجود اسناد ملی متعدد و تصریح قوانین مصوب، فصل الخطاب عمل به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد تحولی باشد. در این صورت است كه منویات مقام معظم رهبری در تحقق سند تحول بنیادین، امكان پذیر خواهد بود. ان شاء االله

 « وَ ما تَوفیـقی اِلّا بِاللهِ ، عَـلَیـهِ تَـوَكَّلـتُ وَ اِلَیـهِ اُنیـبُ »

 رضا نباتی/  مؤلف كتاب های درسی قرآن

كارشناس قرآن سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی 

دانشجوی دكترای فلسفه تعلیم و تربیت  

 1 – سوره مزمل /20

2 – سوره بقره /121

3 – سوره محمد / 24

4 – سوره حشر /21

 

1 – سوره حدید/ 16

2 – سوره بقره /44

3 سوره جمعه / 2  

4 - گزارش نهایی طرح پژوهشی آموزش زبان قرآن.  بخش دوم، فصل سوم

5 - اصول كافی، ج 2، كتاب القرآن      

6 - همان، خ 2351

7 - همان، خ 2354 7

1 – البیان فی تفسیر القرآن، آیه الله خویی ، ص38 ، به نقل از تاریخ قرائات قرآن ، ص 24

3 - همان مأخذ و همان صفحه

4 – البیان فی تفسیر القرآن، آیه الله خویی ، ص38 ، به نقل از تاریخ قرائات قرآن ، ص 26

2 – حجتی كرمانی، سید محمد باقر ، تاریخ قرائات قرآن ، ص 27

3 – همان مأخذ ، ص 28

4 – حجتی كرمانی، سید محمد باقر ، تاریخ قرائات قرآن ، ص 31

5 – همان مأخذ و صفحه 32

1 - وسایل. ج‏4، ابواب قرائت قرآن، ح 323

2 - همان، ح328

3 -  نهج البلاغه ، نامه 31 

4 – راجی قمی، محمد،پندهای پدران به فرزندان، ص162 و 163.

1 - نهج البلاغه، حكم 399؛ میزان الحكمة، ج‏8، ص.

3 - بحار الانوار، ج 44، ص 191، علامه مجلسی، بیروت، 1403 ق

4 - مناقب ابن شهرآشوب، ج4، ص66

5 - ریاحین الشریعه، ج‏3، ص‏57 .

6 - خصائص الزینبیه، ص‏27 .

انتهای پیام

انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۷:۰۷
0
0
شاهد از غيب رسيد.
تا كنون مي پنداشتم درس قرآن فقط در مدرسه محكوم به حذف است.
امروز ريشه اين تفكر را يافتم.

« قل كل يعمل علي شاكلته » ( سوره اسراء 84 )
از كوزه همان تراود كه در اوست.

اين كه مي گو يند :
« بيرون مردم، داخل مسئولان است. »
ظاهرا حرف گزافي نيست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۷:۰۸
0
0
سالي كه نكوست، از بهارش پيداست.
ظاهرا استحاله سند تحول و برنامه درسي ملي از همين ابتدا شروع شده است.
آن هم با درس قرآن.

اللهم اجعل عواقب امورنا خيرا
علي بركت الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۷:۰۹
0
0
هر دم از اين باغ، بري مي رسد.
تازه تر از تازه تري مي رسد.

سند تحول بنيادين را از تغيير بنيادهاي تربيت ديني يعني قرآن آغاز كرده اند.
علي بركت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۷:۱۱
0
0
سال قبل معاونت پرورشي آنگونه ساعت درسي قرآن رسمي را با طرح ملي حفظ جزء 30 مورد هجمه قرار داد و ضايع كرد، امروز هم با حذف حوزه آموزش قرآن از سازمان پژوهش به نام تحول بنيادين دارند خلاف سند عمل مي كنند.

ظاهرا درس قرآن اشتباهي وارد وزارت آموزش و پرورش شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۷:۱۲
0
0
جناب آقاي دكتر ذوعلم ! با سلام
شما معاون پژوهشي شده ايد كه سند تحول بنيادين را اجرا كنيد، نه آن كه در آن اعمال نظر كنيد.
لطفا روال قانوني را پيش بگيريد.

ممنون از شما
وهم جازم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۷:۱۳
0
0
برخی از مديران در اندیشه‌های خود، آن قدر جزميت دارند که نمی‌توان با آنها حرف زد.
کسانی که جزمیت دارند راهی جز هلاکت ندارند و کسی که در وهم جازم به سر می‌برد و توانایی گوش دادن ندارد، قطعاً هلاک می‌شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۷:۱۴
0
0
آقاي دكتر نويد
دبيركل محترم شوراي عالي
با سلام و احترام
ظاهرا ساز و كار مناسبي براي نظارت بر حسن اجراي اسناد تحولي وجود ندارد.
در اين صورت بايد شاهد اعمال سلايق مديران باشيم.

لطفاً بفرماييد شوراي عالي چه ساز و كاري براي نظارت بر سازمان پژوهش دارد؟
با تشكر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۷:۱۸
0
0
ياد فرمايشي از حضرت امام علی علیه السلام افتادم :

لا رأی، لمن انفرد برأیه
کسی که خود رأی است، رأی ندارد.
معلم قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۱۷
0
0
تلفيق حوزه تعليم قرآن با حوزه معارف اسلامي ( اعتقادات، اخلاق و احكام ) به شرطي مي تواند براي تعليم قرآن مفيد باشد كه با در نظر گرفتن حفظ استقلال حوزه تعليم قرآن كريم انجام گيرد.

و الا نه تنها كمي به يكديگر نخواهند كرد، بلكه حوزه معارف اسلامي به دليل گستردگي تعليم قرآن را كه از مهارت هاي كمي زباني است را به شدت تحت تأثير قرار خواهد داد.

لذا حفظ استقلال حوزه تعليم قرآن كريم كاملاً عقلاني و درست است.
استقلال قرآن در بيان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۲۵
0
0
علامه طباطبايي قائل به استقلال قرآن است.
تفسير قرآن به قرآن ايشان در الميزان نيز حاصل همين نظريه است.

قرآن از هر حيث استقلال دارد حتي در تعليم
آنچه ما از آن در فهم بيشتر قرآن استفاده مي كنيم در مصاديق و نطبيق آن است و نه خود قرآن

در حوزه تعليم قرآن كريم هم چون هدف تعليم خود قرآن است، اين قاعده كاملا حاكم است.
لذا درگير كردن حوزه تعليم قرآن با معارف اسلامي به فاصله گرفتن از خود قرآن منجر مي شود.

( علاقمندان نظريه استقلال قرآن در بیان علامه را مطالعه فرمايند. )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۳۰
0
0
علامه طباطايي ره در تبیین نظریة «استقلال قرآن در دلالت خویش» به چند دلیل تمسک کرده است که به‌ با توجه به موضوع بحث اختصار عبارت چنين است از :

1- قرآن كريم کلام است و به حکم کلام بودن، از معنای مراد خود پرده برمی‌دارد و به غیر نیازی ندارد.

2- هیچ دلیل دیگری وجود ندارد که مراد قرآن از این الفاظ، چیزی جز همین مراد تحت‌اللفظی آن است و دلیلی بر نفی حجیت ظواهر قرآن در دست نیست.

3. قرآن اقوام خاصی چون بنی‌اسرائیل، مؤمنان، و کفار را مورد خطاب قرار می‌دهد که لازمة آن، استقلال قرآن در ادای مفاهیم الفاظش است.

4. لازمة تحدی، قابل فهم بودن قرآن است.

5. دعوت قرآن به تدبر در آیات، دلیل روشنی است بر اینکه قرآن مستقلاً قابل فهم است و برای رساندن مرادات الفاظ خویش به غیر نیازی ندارد.

اغلب موارد در زمينه ضرورت حفظ استقلال حوزه تعليم قرآن نيز صدق مي كند. چرا كه بزنگاه و نقطه حركت ورود به قرآن تعليم آن است. ...
از مقاله استقلال قرآن در بیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۴۹
0
0
به نظر می رسد نکته کلیدي كه علامه طباطبايي در تحلیل مفهوم « تعلیم قرآن » از آن یاد می کند، در واقع از نکات بدیع علامه به شمار می آید :

« تعلیم کتاب الله که در شمار وظایف پیامبر آمده با القای معانی و مفاهیمی تعبدی به مخاطب بدون آنکه برای او فهم پذیر و تحلیل شدنی باشد، تفاوت می کند. روایات تفسیری در مقام تفسیر ظاهر آیات سخنی نمی گویند، بلکه فراتر از فهم و قدرت تحلیل مخاطب است. »

« بیانات پیامبر صل الله علیه و آله در مقام تعلیم ظاهر آیات ضرورتاً با دلالتِ خودِ آیات، نسبتی ظاهری و قابل درک و تحلیل دارد؛ زیرا خداوند آن آیات را برای القای معانی خاص فرو فرستاده؛

ازاین رو، عموم بیانات تفسیری ایشان مؤید فهم پذیری و تفسیرپذیری قرآن است. البته تأکید می شود که مرحوم علامه تفاصیل ذیلِ آیات، اعم از حوزه احکام و معارف را در شمار تفسیر ظاهری، و به عبارتی «تعلیم کتاب الله تلقی نمی کنند.

ایشان شأن پیامبر و امامان را در بیان تفاصیل احکام و معارف فراتر از شأن تعلیم و تفسیر قرآن به حسب اصطلاح می شمارند.

هرچند این نوع تلقی ممکن است با نگاه جزئی و ناظر به مفاهیم و اصطلاحات رایج از واژه تفسیر و تعلیم قابل مناقشه باشد، اما به نظر می رسد در دستگاه فکری علامه و در کلیت نظریه تفسیری ایشان از انسجام برخوردار است.
تحول بنيادين يا تحول بنيانكن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۵۳
0
0
مديراني كه طبق قانون برنامه ششم توسعه بايد مجري تمام قد سند تحول بنيادين باشند، بايد براي هر تغييري در اسناد تحولي « پيوست پژوهشي» ارائه نمايند.

از شوراي عالي آموزش و پرورش انتظار مي رود به وظيفه خود در قبال نظارت برحسن اجراي سند تحول بنيادين و زيرنظام هاي مربوطه نظارت دقيق داشته باشد؛

و الا به جای « تحول بنيادين »، بايد شاهد « تحول بنيانکن » در نظام تعليم و تربيت اسلامی باشيم.
معلم قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۰:۰۶
0
0
استقلال تعليم قرآن طبق آيه 2 سوره جمعه :

تفسير الميزان : در اين آيه، خداوند هدف از بعثت را در سه امر خلاصه کرده :

یکى جنبه مقدماتى دارد و آن تلاوت آیات الهى است،
دو قسمت دیگر یعنى «تهذیب و تزکیه نفوس » و
« تعلیم کتاب و حکمت » دو هدف بزرگ نهائى را تشکیل مى دهد.

تفسير الميزان / علامه طباطبايي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۰:۲۲
0
0
هرگونه انحراف از اسناد ملی به جای آنکه «تحول بنیادین» باشند، «تحول بنیان‌کن» خواهند بود و باعث بروز مسائل عدیده‌ای خواهد بود. لذا از سازمان پژوهش انتظار می‌رود به جای «خلق قانون وجعل قانون»، خود را امانتدار و مجری تمام‌قد قوانین مصوب بداند و کوچک‌ترین تغییر را منوط به مصوبه شورای عالی بداند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۰:۴۰
0
0
مديران منتسب به حاكميت، نبايد براي خود « اختيارات فراقانوني » قائل باشند
و نبايد تصميمات فراقانوني بگيرند.
اين به نفع نظام و انقلاب اسلامي نيست.

جمهوريت نظام اسلامي به اندازه اسلاميت آن مهم و اصيل است.
به همين دليل وقتي قانوني تصويب مي شود، همه بايد خود را ملزم به رعايت آن بدانند.

حتي اگر به درجه اجتهاد رسيده باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۰:۵۱
0
0
اين كه چرا در جامعه ما تبعیت از شرح وظایف شغلی به عنوان اصول یا قوانینی برای جهت دار شدن فعالیت افراد نادیده گرفته می شود، اما در کشورهای پیشرفته رعایت شرح وظایف شغلی برای قانونمندی حرف اول را می زند، جاي بررسي و بحث و گفت و گو دارد.

امام علي عليه السلام فرمودند :
اوصيــكُـما وَ جَـميـعَ وُلـدي وَ اَهـلي وَ مَن بَـلَـغَ كِـتابي بـتَقـوَا الله وَ « نَـظـمِ اَمـرِكُـم »
نهج البلاغه / نامه 47
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۱:۰۰
0
0
جرم، جرم است. از ناحيه هر كسي كه باشد. رئيس اداره يا آبدارچي
با اين تفاوت كه رفتار غير قانوني مديران، تبعات و هزينه هاي سنگيني در پي دارد.

پس با کوچک شمردن جرم یا نادیده گرفتن خطای مجرمان، قانون شکنی به یک رفتار عادی بدون نیاز به پیگیری و مجازات تبدیل می شود.

بنابراين نبايد در بر خورد با قانون شكنان كوتاهي كرد.
همكار سازمان پژوهش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۶:۰۱
0
0
مشكل آموزش قرآن كشور عمدتا در حوزه نظري است، و محل اين بحث هم در سازمان پژوهش است.

و ادغام حوزه ها، مانع از پرداختن به اين حوزه خواهد شد. و در نتيجه تغييري در حوزه عمل پيش نخواهد آمد.

لذا استقلال اين حوزه ضرورت دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۸:۳۲
0
0
دیوار کوتاه قرآن را همه جا دیده بودیم.
الا در سازمان پژوهش و برنامه ریزی

معلوم است که مافیای سند ۲۰۳۰ هنوز فعال است‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۸:۳۳
0
0
دیوار کوتاه قرآن را همه جا دیده بودیم.
الا در سازمان پژوهش و برنامه ریزی

معلوم است که مافیای سند ۲۰۳۰ هنوز فعال است‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۹:۲۵
0
0
اینکه در سازمان پژوهش بین مدیر و کارشناس اختلافاتی وجود دارد و این اختلافات به راحتی و بدون هیچ دلهره و نگرانی مطرح می شود، همه از ثمرات با ارزش نظام اسلامی است.
قدر این نظام مقدس را بدانید که چنین فرصتی ایجاد کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۲۱:۳۱
0
0
باسلام
در صورت عدم استقلال حوزه‌ی قرآن کریم, بیش از پیش این کتاب هدایت در آموزش و پرورش مهجور خواهد شد و قطعا فردای قیامت افرادی که مسبب این تصمیمی که با کتاب و سنت زاویه دارد شده‌اند, در پیشگاه خداوند سبحان بایستی پاسخگو باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۲۱:۴۹
0
0
از دشمنان شکایت برند پیش دوستان
گر دوست دشمن است شکایت کجا برم

جناب آقای ذوعلم
این تصمیم از افرادی با تفکر سکولار برمی آید, لیکن از جانب حضرتعالی که فردی ولایتمدار و انقلابی و داعیه دار اجرای سند تحول بنیادین هستید اصلا قابل هضم نیست.. ان شاءالله در این مورد تجدیدنظر بفرمایید و با استقلال حوزه‌ی قرآن کریم قدمی در رفع مهجوریت قرآن کریم بردارید نه. اینکه...
ان تنصروا الله ینصرکم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۰:۵۰
0
0
آقای دکتر ذوعلم

امروز حصرتعالی و معاونان و مشاوران شما اتوبوسی آمده اید و فردا با تغییر وزیر خواهید رفت.

اما قرآن کریم و حوزه یادگیری آن باید باقی بماند.
همچنان که تا کنون باقی مانده است.

پس بر کارشناسان این حوزه واجب عینی است که بر حفظ حوزه یادگیری قرآن کریم در سازمان پژوهش طبق ضوابط و اسناد تحولی مصوب بایستند.

قطعا خداوند یاورشان خواهد بود.
ان شاءالله
عبد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۲۳:۴۴
0
0
با سلام
امکانش هست از هدف نهایی این طرح ها و برنامه های به ظاهر فکر شده مطلع باشیم شاید بتونیم خودمونو از دست این برنامه های بی سر و سامان نجات بدیم .
یا بتونیم در مقابل این تغییرات روزانه و سالانه شما صبور باشیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۶:۴۹
0
0
به نظر مي رسد چنين تصميمي نه بر اساس پژوهش و تحقيق و نه منطق خرد جمعي و نه حتي بحث كارشناسي كه لازمه هر حركتي در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي است اتخاذ مي شود.

و بايد گفت حتي تصور چنين عملكردي از آقاي حجه الاسلام و المسلمين ذوعلم به عنوان يك روحاني منتسب به مقام معظم رهبري آن هم در گام دوم انقلاب اسلامي، نه تنها انقلابي نيست، بلكه چهره اي تيره و تاريك و نيز محيطي نا امن و ترسناك را براي اين سازمان به وجود مي آورد.

جبران چنين شرايط دلهره آوري پرهزينه و طولاني مدت خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۶:۵۸
0
0
آشكارا قرآن را مورد بي مهري و حتي تعرض قرار مي دهند.
تحقير و حذف قرآن و قرآنيان هميشه تاريخ تكرار مي شود.
زيرا حاكمان از گسترش فرهنگ حقيقي قرآن مي ترسند.
به ويژه آنان كه داعيه دار آن هستند.

و اتفاقا همين نشانه اضمحلال است.
چرا كه قرآن مي ماند.
و حاكماني كه مرود درگاه الهي هستند،
بايد بروند و مي روند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۷:۰۶
0
0
اين تصميم نشانه وجود تفكر ایدئولوژیکي در سازمان است که خاستگاه آن باورهای جزم‌آلود است.
و نيز نشانه وجود نگاه التقاط علمی که خاستگاه آن باورهای حیرت‌زده شبه‌علمی است.
و نيز نشانه وجود نگاه التقاط در عمل که خاستگاه آن تجربه‌های فردی است.

مدیریت اسلامی هنگامی مجال تعریف می‌یابد که از این التقاط سه پیراسته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۰:۲۳
0
0
اين كه شوراي عالي آموزش و پرورش چنين ظرفيت ارزشمندي را براي يادگيري قرآن كريم در سند برنامه درسي ملي پيش بيني و تصويب و ابلاغ كرده، بسيار ارزشمند و جاي شكر گذاري دارد.

در مقابل از دست دادن تعمدي چنين ظرفيت گرانبهايي، تصميم حكيمانه اي نيست و بلكه به نوعي، ناسپاسي در قبال قرآن و نظام جمهوري اسلامي است.

يقينا اين نوع تصميم ها پشيماني عاملان چنين پيشامدي را در آينده به دنبال خواهد داشت؛ و اين شايد مصداق آيه ي شريفه « لا تُلـقوا بِـاَيـديـکُم اِلَي التَّهـلُـکَـةِ » باشد.
تابع قانون باشيم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۰:۴۳
0
0
آقاي ذوعلم بر اساس كدام نوع از عقلانيت به چنين نظرگاهي رسيده اند كه حوزه تفكر را به قيمت تعطيلي حوزه قرآن پايه گذاري كنند؟ چه عقلانيت فطري و چه عقلانيت وحياني چنين اجازه تخلف از قوانين رسمي نظام را به هيچ مديري نمي دهد.
اوج بي هنري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۱:۳۷
0
0
حوزه هاي 11 گانه يادگيري که در سال 1390 و بر اساس مجوز شوراي عالي آموزش و پرورش و از بستر بالغ و کمال یافته و خرد جمعی اندیشمندان، صاحب نظران و سیاستگزاران مجرب و کارآزموده عرصه تعلیم و تربیت تصويب و ابلاغ گردید.

حال پس از هشت سال كه قرار است سند برنامه درسي ملي اجرا شود، به یکباره و در تلاطم توفان تصمیمات ناپخته، عجولانه و ناشیانه، از شوربختی حوزه يادگيري قرآن كريم در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اين حوزه توسط اولين و آخرين مخالف استقلال تعليم قرآن در اين سازمان مورد بي مهري و تعرض قرار مي گيرد و عملاً بر خلاف مصوبه شوراي عالي عمل مي شود.

در چنين بستري فقط مي توان گفت :
تنها نه ز سستي هنري سر نزد از ما در بي هنري نيز به جايي نرسيديم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۱:۴۱
0
0
سخني با شوراي توسعه فرهنگ قراني كشور
آقاي حميد محمدي
سلام عليكم
حضرتعالي به عنوان مدير شوراي توسعه و معاون سازمان پژوهش، نه تنها طبق قانون نتوانستيد مركز آموزش عمومي قرآن را در سازمان پژوهش تاسيس كنيد. بلكه حوزه مستقل آموزش عمومي قرآن كريم را نيز به تعطيلي كشانديد.
آيا اين بود نتيجه فعاليت هاي شوراي توسعه فعاليت هاي قرآني كشور ؟!!!!
تكرار داستان جوجه اردك زشت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۲:۳۰
0
0
داستان مهجوريت قرآن در سازمان پژوهش داستان « جوجه اردك زشت » است كه حوزه يادگيري آن در بين 10 حوزه ديگر هيچ اهميتي و جايگاهي ندارد.

اما از آنجا كه خداوند خود فرموده : « انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون »
اين جوجه اردك زشت، تبديل به يك قوي زيبا خواهد شد و بال خود را بر سر همه 11 حوزه خواهد گسترانيد. ان شاء الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۲:۵۱
0
0
از خبرگزاري محترم ايكنا خواهشمنديم اين موضوع را از طريق مصاحبه با آقايان دكتر ذوعلم و دكتر نويد ادهم پيگير شوند.
متشكريم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۲:۵۸
0
0
آموزش قرآن در آموزش و پرورش دچار مرگ مغزی شده و حیات نباتی دارد.
با این حال در سند برنامه درسي ملي کورسوی امیدی برای زنده شدن دارد.
لطفا عقلاني عمل كنيد كه چه بسا راه جبراني نداشته باشيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۴:۴۶
0
0
نهج البلاغه، خطبه، ۱۲۳
« و زود است كه پس از من بر شما روزگاری آید، که نزد مردم آن زمان، کالایی زیانمندتر از قرآن نیست، اگر آن را چنانکه باید بخوانند؛ و باز کالایی پرسودتر از قرآن نخواهد بود، اگر معنیش را تحریف کنند.
حاملان قرآن آن را واگذارند، و حافظانش آن را به فراموشی بسپارند. پس در آن روزگار قرآن و قرآنیان از جمع مردمان دورند، و رانده و مهجور.
هر دو با هم در یک راه روانند و میان مردم پناهی ندارند. پس در این زمان قرآن و قرآنیان میان مردمند و نه میان آنان، با مردمند نه با ایشان.
چه، گمراهی و رستگاری سازوار نیایند، هرچند با هم در یکجا بپایند. پس آن مردم در جدایی متّفقند، و از جمع گریزان. گویی آنان پیشوای قرآن اند، نه قرآن پیشوای آنان.

جز نامی از قرآن نزدشان نماند، و نشناسند جز خطّ و نوشته آن. »
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۱۰:۰۵
0
0
ظاهرا حاشیه امن مدیران محترم چنان بالاست که کسی را یارای مقابله با چنین تخلفاتی نیست.
همین رفتار حداقلش باعث تحقیر حوزه یادگیری قرآن در سازمان پژوهش و مدارس می شود و این زیبنده نظام مدعی قرآن کریم نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۱۱:۵۹
0
0
سالی که نکوست از بهارش پیداست ...
سند تحولی که از همین اول همراه با حذف قرآن باشد، عاقبتش معلوم است.
گوسفند و گرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۱۲:۰۵
0
0
بیچاره درس قرآن، دست هر گروه سیاسی می افته می خواهند یک بلائی سرش بیاورند. حکایت داستان سعدی است که می گه :

شنیدم گوسپندی را بزرگی
رهانید از دهان و دست گرگی

شبانگه کارد در حلقش بمالید
روان گوسپند از وی بنالید

که از چنگال گرگم در ربودی
چو دیدم عاقبت خود گرگ بودی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۱۲:۱۵
0
0
تخطی از اسناد رسمی طبق قانون جرم است.
دست کم باید مدیرانی که به هر دلیلی قانون را قبول ندارند، یا استعفا دهند و یا برکنار شوند.
هرگونه ملاحظه ای نه تنها خیانت محسوب می شود بلکه باعث بروز مشکلات جدی در مراحل و مراتب بعدی می شود. که کمترین آن تحمیل هزینه های سنگین است.
استحاله سند تحول بنیادین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۲۱:۲۱
0
0
چرا آقای ذوعلم در اجرای نظر خود قبل از اخذ مصوبه شورای عالی اصرار می ورزد :

متاسفانه آقای ذوعلم تلاش دارد با اعمال نظر و تغییر مصوبه عملا شورای عالی آموزش و پرورش را در کار انجام شده قرار دهد.

معمولا شورای عالی آموزش و پرورش در چنین شرایطی ترجیح می دهد تابع نظر و عمل مدیران آموزش و پرورش باشد.

و قطعا این روال غلط باعث استحاله سند تحول بنیادین می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۰۸:۴۷
0
0
یک حثیقت غیر قابل انکار :

تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش قلب و محور نظام جمهوری اسلامی ایران نباشد،
و تا زمانی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قلب وزارت آموزش و پرورش نباشد،
و تا زمانی که حوزه تربیت و یادگیری قرآن کریم قلب سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نباشد،
تحول بنیادین تنها در مقام حرف و سخن باقی خواهد ماند.

مگر در در ۴۰ سال گذشته غیر از این بوده است؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۰۸:۵۴
0
0
یک حقیقت غیر قابل انکار :

تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش، قلب نظام جمهوری اسلامی ایران نباشد،
و تا زمانی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، قلب وزارت آموزش و پرورش نباشد،
و تا زمانی که حوزه تربیت و یادگیری قرآن کریم، قلب سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نباشد،
تحول بنیادین تنها در مقام حرف و سخن باقی خواهد ماند.

مگر در در ۴۰ سال گذشته غیر از این بوده است؟!
تعلیم قرآن و گام دوم انقلاب اسلامی در وزارت آموزش و پرورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۷:۳۲
0
0
این که گام دوم انقلاب را با اختصاص ساعت درسی قرآن برنامه رسمی به حفظ اجباری و بدون درک و فهم جزء ۳۰ قرآن و مخالف کلیه اسناد رسمی از سوی معاونت پرورشی از یک سو
و حذف حوزه یادگیری قرآن کریم در سازمان پژوهش و برنامه ریزی از سوی دیگر
آغاز می کنیم همه و همه پیام های متعددی دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۷:۴۸
0
0
مو از هجران قرآن، چون ننالم؟
مو از پایان قرآن، چون ننالم؟
یکی ایران و یک قرآن تنها
مو از ایمان اینان چون ننالم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۹:۴۱
0
0
به نظر مي آيد حذف قرآن از صحنه زندگي مردم در رأس برنامه هاي استعماري قرار دارد. چرا كه خارج شدن قرآن از حواشي و طرح آن در زندگي مسلمانان مي تواند بسيار خطرناك باشد.

حال اين برنامه استعماري از سوي حكومت ها و دولت هاي داخلي باشد و يا فتنه هاي خارجي
گام دوم انقلاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۹:۴۵
0
0
دو صد گفته چون نيم كردار نيست.
نگاه سياسي و گزينشي به قرآن و استفاده ابزاري از آن، مراد گام دوم انقلاب اسلامي نيست. لطفا دفاع از حضور قرآن در مهم ترين نهاد تربيتي امروز و فرداي جامعه را جدي بگيريد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۱۰:۱۲
0
0
داستان تلخ كنار آمدن ما با كنار گذاشتن قرآن كريم در آموزش و پرورش را مي توان در اين بيت زيباي ابو الطيب المتنبي مشاهده كرد :

اذا تَـرَحَّلـتَ عَن قَومٍ وَقَد قَـدَروا اَن لا تُـفارِقَـهُم، فَارّاجِـلونَ هُم

چون از نزد قومی کناره بگیری و آنان بتوانند تو را راضی کنند و از ترک آنان باز دارند؛ اما چنین نکنند، پس در حقیقت آنانند که تو را ترک می‌گویند (نه تو).
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۱۲:۰۱
0
0
حكايت تلخ كنار آمدن ما با كنار گذاشتن قرآن كريم در آموزش و پرورش را مي توان در اين بيت بسيار زيباي ابو الطيب المتنبي احساس كرد :

اذا تَـرَحَّلـتَ عَن قَومٍ وَقَد قَـدَروا
اَن لا تُـفارِقَـهُم، فَارّاجِـلونَ هُم

چون از نزد قومی کناره بگیری و آنان بتوانند تو را راضی کنند و از ترک آنان باز دارند؛ اما چنین نکنند، پس در حقیقت آنانند که تو را ترک می‌گویند (نه تو).
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۲۱:۵۲
0
0
تاوان قانون شکنی مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را سند تحول بنیادین پرداخت خواهد کرد‌.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۲۱:۵۹
0
0
اگر این مطالب راست باشد معلوم می شود که حاکمیت قانون به عنوان نماد جمهوریت نظام در کشور نه رسمیت دارد و نه ارزشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۲۲:۰۶
0
0
آقای دکتر ذوعلم !
تحول فقط شعار و حرف نیست.
الگوی سبک مدرسه زندگی را با بی انضباطی و بی نظمی و قانون شکنی نمی توان پیاده کرد.
کمی قانونمداری برای جنابعالی هم می تواند مفید باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۲۳:۲۳
0
0
تخلف و دور زدن قانون، ممنوع
حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي در مراسم معارفه خود گفت : هيچكس در هيچ شرايطي و هيچ جايگاهي حق دور زدن قانون و تخلف را نخواهد داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۲۳:۲۶
0
0
رئیس محترم قوه قضائیه:
اگر بخواهيم بر يك اصلي تفاهم و توافق كنيم بايد همه بر مبناي قانون عمل كنند و نزديكترين اساس به اجراي عدالت اجراي قانون است، در كشور همه موظف اند اجراي قانون كنند و هيچكس در هيچ شرايطي و هيچ جايگاهي حق دور زدن قانون و تخلف را نخواهد داشت.

اجراي قانون را در همه سطوح كشور بايد جدي گرفت و براي تحول ما نيازمند نيروي انساني تحول خواه هستيم.
مرگ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۲۳:۴۲
0
0
حضور نامتخصصان، در جایگاه سیاست گذاری، تهیه و تولید برنامه درسی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش به مرگ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجامیده است. نمونه آن را باید در همین تصمیم خلاف قانون معاون پژوهشی وزیر مشاهده کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۲۳:۵۴
0
0
تولید و تصویب شتابزده سندهای تحولی آن هم با ص ف هزینه های سنگین، ظاهرا تبدیل به یک عادت و روال اداری شده است. این که اجرا می شوند یا نه و چه کسی بر اجرای دقیق آن ها نظارت می کند، ظاهرا محلی از اعراب ندارد.
همین امر باعث شده این همه اسناد تحولی مغایر هم و بدون صاحب رها شوند و هر کس گوشه ای از این سندها را برای حفظ موقعیت و صدارتش به دست گیرد و پشت الفاظ آن پنهان شود.
این مقدار از سطحی نگری شگفت آور است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۸:۰۷
0
0
سعدی :
از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۹:۰۶
0
0
وقتي كه نگاه رئيس « ساختمان پژوهش و برنامه ريزي » به جایگاه تعليم قرآن كريم، نگاه دست‌ چندمی است، بايد گفت اگر قرآن اولویت نظام تعليم و تربيت ما بود، يقيناً در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امروز، تا اين اندازه درماندگي و مشكل نداشتيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۹:۱۴
0
0
از شوراي محترم توسعه فرهنگ قرآني گشور انتظار مي رود چشم خود را بر حذف حوزه يادگيري قرآن كريم نبندد. هر چند انتظار اين بود كه طبق قانون پيگير تاسيس مركز مستقل آموزش عمومي قرآن باشد.

از طلا بودن پشيمان گشته ايم مرحمت فرموده ما را مس كنيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۱۴:۱۳
0
0
دفاع از قانون، نامش دگم انديشي نيست.
تحقق وعده الهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۲۳:۳۷
0
0
اگر به یاد می آوردیم که قرآن کریم " انا نحن نزل الذکر و انا له محافظون " است، هرگز در میان حوزه های تربیت و یادگیری، تنها حوزه قرآن کریم را تحقیر نمی کردیم.

چرا که " و من تعرض عن ذکری فان له معیشت ضنکی
و نحشره یوم القیامه اعمی "

مسلما خداوند متعال قرآن کریم را حفظ خواهد کرد.
و برای مخالفان جز پشیمانی سودی نخواهد بود.

این وعده الهی است که قطعا محقق خواهد شد.
دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۸:۰۳
0
0
دگران روند و آیند. و تو همچنان که هستی

اگر بدانند که قرآن کریم " انا نحن نزل الذکر و انا له محافظون " است، هرگز در میان ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری، حوزه قرآن کریم را تحقیر نمی کردند.

چرا که فرمود : " و من تعرض عن ذکری فان له معیشت ضنکی و نحشره یوم القیامه اعمی "

مسلما خداوند متعال قرآن کریم را حفظ خواهد کرد.
و برای مخالفان جز پشیمانی سودی نخواهد بود.

این وعده الهی است
كارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۸:۳۶
0
0
هر يك از حوزه هاي يادگيري 11 گانه متكفل برنامه ريزي موضوعات درسي خاص خود هستند. ( مانند حوزه قرآن، حوزه رياضي، حوزه فارسي كه ضمن توليد محتوا ( كتب درسي )، بسته يادگيري آن را نيز فراهم مي كنند. )

سؤال اينجاست كه آيا حوزه تفكر واقعاً يك حوزه تربيت و يادگيري است؟!

در مقايسه با مأموريت و وظايف ذاتي و تعريف هر يك از حوزه هاي يادگيري، پاسخ به سؤال فوق، « منفي » است.

زيرا طبق سند برنامه درسي ملي عنصر تفكر يكي از پنج عنصر الگوي هدفگذاري در برنامه درسي است. لذا براي عنصر تفكر، حوزه اي مستقل قائل شدن، جاي ترديد و تأمل جدي است.

به نظر مي رسد شوراي عالي آموزش و پرورش با حوزه شدن عنصر تفكر كه خود جزئي از الگوي هدفگذاري سند برنامه درسي ملي است، موافقت نمي كند

در نتيجه ايشان با توجه به امكان عدم موافقت شوراي عالي با حوزه شدن تفكر؛ اقدام به ادغام دو حوزه مصوب نموده اند.
پژوهشگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۸:۵۲
0
0
استحکام و انسجام هر جامعه اي، توجه به قانون و رعايت آن است و قانون پذيري و قانون گرايي در جامعه به منزله پذيرش منطق قانون است. با وجود اين، برخي از افراد روي از قانون بر مي گردانند و قانون شکني مي کنند. براي تبيين دلايل قانون گريزي همانند هر پديده اجتماعي ديگر بايد از زواياي مختلف به آن نگاه کرد.

اين که چه عواملي (سياسي، مديريتي، اقتصادي، قانوني و اجتماعي – فرهنگي)، قانون پذيري يا قانون گريزي در ايران را موجب مي شوند؟ نيازمند پژوهش است.

اين مورد كه در مقاله ذكر شده مورد مناسبي براي يك پژوهش علمي در پژوهشگاه تعليم و تربيت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۱۴:۵۸
0
0
در کشور ما چند عامل زمينه قانون‏گریزی را به وجود آورده است. يكي از مهم ترين آن ها عدم پذیرش قانون برای فرد قانون‏گریز به عنوان قانون است.
به این معنا که فرد قانون‏گریز اغلب یک ماده یا یک قانون را به هیچ وجه به عنوان قانون قبول ندارد و معتقد است در انتشار و تصویب قانون، قانون‏‌نویسان دچار اشتباه شده‏‌اند.
بنابراین قانون برای وی الزام و تکلیف نیست و با این استدلال به خودش اجازه می‏‌دهد، قانون را عمل نکند و قانون‏گریزی داشته باشد.

به نظر مي رسد در اين موضوع هم مسئولان وزارت آموزش و پرورش، عدم تمكين از قانون را اينگونه معنا مي كنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۱۵:۳۲
0
0
تعليم قرآن، محدود به خود قرآن است و بخشي از معارف اسلامي
اما در مقام تعليم اين دو، داراي دو مسير خاص خود هستند.
اين كه تعليم قرآن را با تعليم معارف اسلامي يك مطلب بدانيم چه سودي براي هر يك دارد؟!!
جز حجيم كردن محتوا و سردرگمي دانش آموزان فايده ديگري هم دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۲۲:۳۶
0
0
باسلام .
مشکل از جایی آب خورد که ما واقعا قرآن و لزوم تعلیم قرآن را متوجه نشدیم و فقط از قرآن در پیشبرد اهداف مالی استفاده کردیم قرآن یعنی زندگی و این را ظاهرا غیر مسلمانها بهتر از ما درک کرده اند حال ما در بود و نبود قرآن فعلا مانده ایم و درجا می زنیم .
آموزگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۱۹:۵۸
0
0
ای قوم رسول خدا ( ص) قرآن را دریاب !!!!! و اطيعو الرسول

«وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» آيه ی ۳۰ سوره مباركه «فرقان»،
طنین گله گزاری رسول خدا (ص) بلند است . ای وای بر عالمان و مسئولینی که این ندا و طنین جانگداز را می شنوند و دنیا را بر آخرت خود ترجیح داده و چشم فرو بسته و دل خوش کرده اند به مقام و این روزگار کوتاه و عمر ناچیز . به قدر کافی قرآن رها و تنها شده است تا کجا می خواهید ادامه دهید ؟
امام رضا علیه السلام فرمود : دلیل آنکه در نماز ، قرآن می خوانیم آن است که قرآن از مهجوریت خارج شود. ( تفسیر نورالثقلین )
ای وای بر کسانی که لباس پیغمبر بر دوش دارند و بر خلاف سیره و روش او گام بر می دارند.
« أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ » آیه ی 132 آل عمران
خدا و رسول را فرمان بريد باشد كه مشمول رحمت قرار گيريد

«هل مِن ناصر یَنصُرُنى»
ندای امام حسین علیه السلام ندای رسول خداست .
عبد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۲۰:۵۵
0
0
پیامبر اعظم ص :

صِنفانِ مِن أُمَّتِي إِذا صَلَحا صَلَحَ النّاسُ
وَ إِذا فَسَدا فَسَدَ النّاسُ: اَلْأُمَرَاءُ وَ العُلَماءُ

دو گروه از امت من، اگر صالح باشند، مردم صالح می شوند؛ و اگر فاسد شوند، مردم هم فاسد می شوند : امیران و عالمان

حال اگر عالمی امیر شود و صالح نباشد چه خواهد شد ؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۰۰:۳۴
0
0
از قرآن مي ترسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۰۶:۵۳
0
0
وقتی عادت کرده ایم با همه چیز حتی نظام تعلیم و تربیت صرفا با برخورد سیاسی روبه رو شویم، آخرش همین می شود : " قرآن زدایی "
یا از این طرف پشت بام می افتیم و می شود سند ۲۰۳
یا از آن طرف پشت بام و می شود سند تحول منهای قرآن
فاین تذهبون ؟!!!
از قرآن کریم می ترسند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۱۱:۳۴
0
0
نام دیگر قرآن، فرقان است. ( جدا کننده حق از باطل )
اگر قرآن کریم به معنی واقعی خوانده و فهمیده شود و ملت بدانند در قرآن چه سخنانی گفته شده طومار سلاطین و حاکمان ظلم در هر جایگاه و رتبه ای باشند برچیده خواهد شد.
لذا در طول تاریخ هم نگذاشتند قرآن، آنچنان که هست خوانده و فهمیده و دیده شود. در نتیجه همیشه قرآن را مانند اهلبیت علیهم السلام مهجور و زندانی و تحت نظر داشتند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۲۰:۱۳
0
0
آیه ۱۷ سوره حجرات به کسانی که مدعی دینداری هستند و خود را در صاحب دین می دانند گوشزد می کند :

يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا
قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُمْ
بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

آنها بر تو به مسلمان شدن خود منّت می‌گذارند،
بگو: شما به اسلام خود بر من منّت منهید
بلکه اگر راست می‌گویید (و ایمان حقیقی دارید) خدا بر شما منّت دارد که شما را به سوی ایمان هدایت فرموده است.

امروز هم نباید اجازه داد برخی با لباس روحانیت اما بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی عمل کنند.
yamahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ - ۰۰:۴۲
0
0
یکی از بزرگترین شکل های مهجوریت قرآن، عدم معرفت به کارآمدی قرآن درتمام شئون زندگی بشریت است. اگر جامعه دینی و مسلمان به این معرفت نایل آیند که قرآن یگانه نسخه شفابخش مشکلات همه جانبه و پیش روی آنهاست؛ اصلی ترین عامل مهجوریت قرآن زدوده خواهد شد و با ورود قرآن به متن زندگی بشریت رابطه با قرآن اصلاح شده و از پرداختن صرف به ظواهر از قبیل تجوید ، تلاوت و حفظ و مسابقه و... به تفکر و تدبّر و تنظیم زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بر مبنای قرآن پرداخته و سعادت دنیوی و اخروی که بشارت قرآن به پیروانش می باشد تأمین خواهد شد و حیات طیبه مزد این توجه حقیقی به قرآن خواهد بود.
yamahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ - ۰۱:۰۰
0
0
اگر اداره­ کل یا مرکز مستقل تحت نظر وزیر آموزش و پرورش برای مدیریت راهبردی آموزش عمومی قرآن با حضور نیروی انسانی راهبردی، فارغ، فاضل و عاشق تشکیل شود و مشارکت بخش­های ستادی آن مانند شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ­ریزی، معاونت­های ابتدایی، متوسطه و پرورشی در کنار ظرفیت مؤسسات و سازمان­های آموزش قرآن دولتی و مردمی دیگر حاصل شود شاید آن تحول مورد انتظار مقام معظم رهبری در حوزه قرآن آموزش و پرورش رقم بخورد و گرنه بایستی در دهه­ های آینده نیز همچنان همین بگومگوها و انتقادها را شاهد باشیم و با توسعه ­نیافتگی توسعه فرهنگ قرآنی دست و پنجه نرم کنیم.
تفاوت انقلابی و تندروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ - ۱۴:۴۴
0
0
تفاوت حرکت انقلابی با تندروی و افراطی گری در رعایت قوانین و ضوابط و مقررات است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۱۴:۳۳
0
0
اين تصميم سازمان پژوهش بر خلاف ماده 34 قانون مدیریت خدمات کشوری ( مصوب ۸ /۷ /۱۳۸۶ ) است.

در فصل چهارم اين قانون ( ساختار سازمانی ) ماده ۳۴ آمده است : « تنظیم شرح وظایف و ایجاد هرگونه واحد و پست سازمانی در دستگاه‌های اجرائی، صرفاً در چهارچوب وظایف قانونی مصوب آنها مجاز می‌باشد. سازمان مکلف به نظارت بر حسن انجام این کار می‌باشد. »

قاعدتاً سازمان امور اداري و استخدامي با حذف يا دغام حوزه يادگيري قرآن و نيز تاسيس حوزه جديد تفكر كه هر دو بر خلاف سند برنامه درسي ملي موافقت نخواهد كرد. انشاءالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۲۳:۰۹
0
0
مقام معظم رهبری :
" ما استاد از دست دادن فرصت ها هستیم"

تنها نه ز سستی هنری سر نزد از ما
در بی هنری نیز به جایی نرسیدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۲۳:۳۹
0
0
امام خميني ره :
‹‹ واقعيت ها را بنويسيد، هر چند به ضرر خودتان يا به ضرر کساني باشد که به آنان علاقمنديد.
من هم ممکن است اشتباه کنم. شما نبايد از کنار اشتباهاتم
يا آن چه به نظر شما اشتباه مي آيد، بي سرو صدا بگذريد؛
اين کار خلاف وظيفه اي است که بر عهده گرفته ايد.

كسي که براي خدا قلم مي زند،
نه گزاف مي گويد و نه کتمان حقايق مي کند.
سعي کنيد مورخ بي غرضي باشيد،
مسائل و حوادث را آن طور که واقع شده است، شرح دهيد.
نوشته شما مبالغه آميز نباشد،
پرده پوشي هم در آن نشده باشد،
نه اغراق کنيد و نه انکار؛
در قدم اول
با زبان ملايم،
با زبان پند و اندرز
با افراد مواجه شويم،
خواه شاه باشد يا شبان.
وظيفه در قدم اول ارشاد است
و در اين وظيفه نبايد ميان انسان ها، از نظر مقام، موقعيت و منصب فرق بگذارند. ››

(صحيفه نور ، ج‏۶، ص ۱۵)
captcha