تلاش آموزش و پرورش برای اجرای متوازن سند تحول بنیادین
کد خبر: 3828136
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

تلاش آموزش و پرورش برای اجرای متوازن سند تحول بنیادین

گروه اجتماعی ـ سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش، اجرای متوازن سند تحول بنیادین را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه خود در این وزارتخانه عنوان و تأكید كرد كه بر اساس این سند باید بزرگ‌ترین جایگاه‌ها را به معلم داد.

به گزارش ایكنا از فارس، سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش امروز، 27 تیرماه در آیین گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس آموزش ‌و پرورش آباده با اشاره به پیشینه آموزش‌ و پرورش کشور، گفت : در انتخاب نام برای این وزارتخانه اشتباه راهبردی صورت گرفته چرا که در این عنوان آموزش‌ و پرورش از هم تفکیک ‌شده است.
وی افزود: بر اساس این نام، بخشی از نیروهای ما به کار آموزش و بخشی نیز به کار پرورش مشغولند و برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت باید ابتدا از نام آن شروع کرد.
حسینی اظهار كرد: اگر قرار باشد بین تعلیم و تربیت اولویت قرار دهیم، بر اساس آموزه‌های دینی باید تربیت در اولویت باشد و بر همین اساس در سند تحول بنیادین، معلم فکور اثرگذار کسی است که تربیت محورانه، فرایند یاددهی و یادگیری را به ‌پیش ببرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش مربیان پرورشی در این فرایند، گفت: مربی پرورشی باید مدیریت تربیتی را بر عهده داشته باشد و با ایجاد هماهنگی بین همه عوامل مدرسه همچون معلم و منابع آموزشی، زمینه تحقق تربیت را فراهم كند.
وی، نتیجه عدم مدیریت تربیتی را تک‌سو نگری به تعلیم و تربیت و تربیت تک ساحتی عنوان کرد و گفت: با اعتراف به این کاستی‌های است که می‌توان برای تحول در نظام تعلیم و تربیت گام برداشت.
سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: اولین جوهره اساسی سند تحول بنیادین به‌عنوان میثاق دینی و ملی ما که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان و به‌ویژه فرهنگیان است، رفع عارضه تک ساحتی و تحقق تربیت تمام ساحتی است و تمام تلاش ما نیز تحقق این مهم است.
وی افزود: تمام تلاش این است تا چرخش‌های تحول‌آفرین در نظام تعلیم و تربیت صورت گیرد و به جامعه بگوییم که موقعیت‌های مختلف یادگیری را باید هم در درون و هم بیرون مدرسه خلق کرد تا کار تعلیم و تربیت، دانش‌آموز محورانه و تقاضا محو رانه پیش برود.
حسینی، عنصر اساسی نظام تعلیم و تربیت را معلمان فکور دانست و گفت: باور من این است که توان و اندازه هیچ جامعه‌ای بالاتر از اندازه معلم نیست.
سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: هر چه در دیروز، امروز و فردای جامعه روی می‌دهد حاصل کار مدرسه است و باید بین نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان کانون تحول‌آفرین با همه ابعاد جامعه پیوند مشارکت جویانه ایجاد کرد.
وی، اجرای متوازن سند تحول بنیادین را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه خود در وزارت آموزش ‌و پرورش عنوان کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین باید بزرگ‌ترین جایگاه‌ها را به معلم داد که هم‌اکنون نیز این‌گونه است.
حسینی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید و مجلس برای افزایش اعتبارات آموزش‌ و پرورش، گفت: با تلاش دولت و مجلس، بودجه آموزش ‌و پرورش از 15 هزار میلیارد تومان در سال 92 ، به 50 هزار میلیارد تومان در سال 98 رسیده است، به‌نحوی‌که سهم 9 ‌درصدی ما به بیش از 13 درصد رسیده و این در حالی است که نیاز آموزش‌ و پرورش بیش از این‌هاست .
حسینی با بیان اینکه در نظام جهانی، آموزشی و پرورشی می‌تواند تأمین کیفیت کند که حداقل 20 تا 25 درصد سهم اعتبارات کشور و ملی را به خود اختصاص دهد، گفت: هدف‌گذاری رسیدن به سهمیه 25 درصدی طی برنامه ششم، هفتم و هشتم، با همکاری دولت و مجلس است و در کنار آن توسعه مشارکت‌ها نیز مهم است که در این راستا لایحه نظام‌نامه تعامل کلیه وزارتخانه‌ها و بخش عمومی با وزارت آموزش ‌و پرورش در دست تهیه است.
سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با تأکید بر لزوم مدیریت بر منابع و مصارف، گفت : مدیریت ساعات کلاس درس و برنامه‌های مدرسه در قالب برنامه بوم، اجرای برنامه طرح تعالی مدیریت و طرح تدبیر می‌تواند موجب ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت شود.
وی با مقایسه میانگین سرانه فضاهای آموزشی استان و شهرستان آباده با میانگین کشوری، وضعیت موجود را خوب توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه عمر یک‌سوم فضاهای آموزشی این شهرستان بین 40 تا 60 سال است، بهسازی و مقاوم‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.
حسینی از برنامه خود برای ساخت 31 مرکز فرهنگی رفاهی ویژه فرهنگیان استان‌های مختلف در محدوده تجاری ثامن مشهد مقدس خبر داد و گفت: با توجه به تغییر کاربری بافت مسکونی محدوده ثامن مشهد به تجاری و نداشتن دانش‌آموز در این فضاها، از این ظرفیت برای تقویت برنامه‌های رفاهی فرهنگیان بهره خواهیم گرفت.
سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش همچنین با اشاره به فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، از ایجاد آرامش در این صندوق خبر داد و گفت: این صندوق توانسته از میانگین پرداختی 2 میلیون تومان به فرهنگیان عضو، به میانگین نزدیک به 20 میلیون تومان در سال جاری برسد.
وی افزود: هم‌اکنون صندوق ذخیره فرهنگیان بالغ‌ بر 16 هزار میلیارد تومان املاک دارد که باید سهم فرهنگیان از ارزش‌افزوده این املاک نیز پرداخت شود؛ همچنین فرهنگیان نیز در سهام کارخانه‌ها در دست تأسیس این صندوق که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند نیز شریک باشند.
حسینی با بیان اینکه رمز آموزش‌ و پرورش را یا علی مدد قرار داده‌ایم، گفت: تلاش می‌کنیم تا با مغزورزی و ایجاد اندیشه‌های ناب، دل‌ورزی و ایجاد انگیزه‌های قوی، دست‌ورزی و اراده‌های آهنین برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت گام برداریم.
انتهای پیام

captcha