مقبولیت ایران در سطح جهان اسلام رو به فزونی است
کد خبر: 3827024
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا:

مقبولیت ایران در سطح جهان اسلام رو به فزونی است

گروه اجتماعی ــ دیپلمات سابق کشورمان، پیروزی ایران بر داعش و استکبار و نیز ترامپ‌ستیزی را از جمله عواملی دانست که باعث افزایش مقبولیت ایران در جهان اسلام شده است.

مقبولیت ایران در سطح جهان اسلام رو به فزونی استبه گزارش ایکنا از قم، رضا میرابیان، دیپلمات سابق کشورمان امروز 23 تیرماه در نشست تخصصی حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام که در بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، گفت: روابط ایران و عربستان در دو سال گذشته دچار آفتی به نام محمد بن سلمان شده است.
وی افزود: در مسئله فاجعه منا، از کسانی بودم که بر این امر پافشاری می‎کردیم که حج نباید تعطیل شود، زیرا عدم حضور در حج بیشتر به ما ضربه می‎زند.
سفیر سابق ایران در کویت تصریح کرد: با تلاش‌هایی که در معاونت بین‌الملل بعثه شد، فعالیت‎های گسترده‎ای در این بخش انجام شد؛ وزیر حج عربستان بیان کرد که از همه کشورهای اسلامی برای بهتر برگزار شدن حج دعوت کرده‎ایم، ولی چنین دعوتی از ما به عمل نیامده بود.
وی افزود: در اینجا بود که به سعودی اعلام کردیم که چنین دعوتی را دریافت نکردیم؛ این پیام به این معنی بود که ما سیگنال شما را گرفتیم، ولی لازمه این امر، دعوت کتبی بود و سپس امر ارسال انجام شد و حج سال گذشته برگزار شد.
دیپلمات سابق کشورمان بیان کرد: مسئله حضور در سال گذشته در حج با حساسیت‎های خاصی برخوردار بود، ولی تلاش کردیم که زمینه حضور ما در حج مخدوش نشود.
کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا یادآورشد: عربستان به حدی برای حضور ایرانی‎ها حساسیت ایجاد کرده است که هرگونه تماس ایرانی‎ها با حجاج دیگر به سان یک جرم تلقی می‎شود؛ دستورالعمل‎های بسیار سختی به ساختار امنیتی عربستان داده شده است که مبادا ایرانی‎ها با حجاج دیگر کشورها تماسی داشته باشند.
وی گفت: در آینده نزدیک عربستان می‎خواهد محوریت حافظت و سیستم امنیتی نفتکش‎ها را به عهده بگیرد، ولی امارات در این زمینه و به خصوص شکست در یمن دچار تردید شده‎ است.
میرابیان یادآور شد: نگرش جهان اسلام نسبت به ایران در سال‌های اخیر بهبود پیدا کرده است و گرایشاتی که پس از جنگ سوریه بود، دستخوش تغییر شده است؛ در نظرسنجی‎ها، نگاه مردم و حتی مدیران بسیاری از کشورها بهبود پیدا کرده است؛ مبارزه ایران با داعش و نجات منطقه از شر داعش از جمله دلایل افزایش مقبولیت بوده است.
وی با اشاره به اهمیت ارتباط نخبگان ایران و جهان اسلام گفت: سعودی‎ها با ابزارهای مختلف به دنبال قطع ارتباطات ما هستند؛ نباید اجازه بدهیم که این طنابی که دشمنان می‎خواهند به گردن ما بیاندازند، کامل شود و باید خود را با تدبیر از این شرایط نجات دهیم.
وی افزود: ترکش آمریکا به تن همه مردم منطقه خورده است و سیاست‎های نفرت‌انگیز آمریکا در منطقه امنیت مناطق را دچار تهدید کرده است و به همین خاطر فرصت مناسبی داریم که روی این مسئله کار کنیم.
وی گفت: امروز ترامپیسم به دنبال آزار کشورها و ملت‎ها است و مشخص است که تنها کشوری که در مقابل او ایستاده، ایران است و این مطلب را همه مسلمانان می‎دانند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
این کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا بیان کرد: نگاه ترامپ به مسلمانان با نژادپرستی گره خورده است؛ او سیاست‎های آمریکا را به شکلی مبدل کرده که به دستمایه خوبی برای وحدت جهان اسلام تبدیل شده است.
وی با ذکر این مطلب که استکبارستیزی ایران عیار و محبوبیت ایران را در جهان اسلام و نخبگان آنها افزایش داده است، گفت: سیاست‎های آمریکا امروز علیه کشورها جهان‌شمول شده است و به همه کشورهای دنیا ضربه می‎زند.
میرابیان افزود: امروزه کارشناسان و سیاسیون عربی نیز بر این باور هستند و می‎گویند که محمد بن سلمان با شعار حقوق بشر و اسلام معتدل و روشفنکری و آزادی حجاب روی کار آمد، ولی همه فعالان حقوق بشر و معتدلیون و روشنفکران را یا اعدام کرد یا به زندان افکند.
وی گفت: امروزه عربستان از یکی از فاسدترین خوانندگان زن برای برگزاری کنسرت دعوت می‎کند، ولی او به دلیل اینکه عربستان حقوق زنان و همجنس‌گرایان را رعایت نمی‎کند، این دعوت را رد کرد.
وی با ذکر این مطلب که بن سلمان امروزه شمشیر را علیه اسلام از رو بسته است، بیان کرد: در مدت اخیر کنسرت‏‎های مفتضح و قوانین غیراسلامی را ایجاد کرده است و بسیاری از شخصیت‎های دینی دستگیر شده‎اند و قوانین ضد شرعی را حاکم کرده است؛ همین الان نیز به دنبال لغو تولیت پدر و جد بر زنان هستند که البته الان این بحث را به شکل چراغ خاموش دنبال می‎کنند.
وی گفت: راه بن سلمان، نقض اسلام و حرمین شریفین و مبارزه آشکار با اسلام و زندان کردن علما، ایجاد بحران در جهان اسلام، همپیمانی با آمریکا و اسراییل بوده است.
سفیر سابق ایران در کویت یادآورشد: یکی از عمیق‎ترین روابط بین جهان عرب و اسراییل، روابط عربستان با این رژیم است. هزاران کد وجود دارد که این ارتباط را تایید می‎کند. این مسایل باید برای جهان اسلام معرفی شود که این سیاست‎ها غیر از رواج فسق و فجور، از بین بردن قدرت اسلام و... است.
وی گفت: برگزاری کنسرت در مدینه منوره از بدترین فعالیت‎های فرهنگی او بوده است؛ جهان اسلام باید بیدار شوند که چنین سیاست‌هایی از سوی آمریکا با چنین دست نشانده‎هایی در حال انجام است؛ البته نمی‎توان در حال حاضر انتظار فعالیت گسترده‎ای علیه او را از سوی جهان اسلام داشت، ولی باید همگان را آگاه کنیم که چنین جریاناتی ایجاد شده است.
وی عنوان کرد: اگر این سیاست‎ها دنبال شود، قطعاً در سال‌های آینده حضور حاجیان در حج را نیز از ابعاد مختلف متاثر خواهد کرد.
انتهای پیام

captcha