ضعف تجوید در مسابقات تبدیل به پدیده‌ای رایج شده است/ متولیان قرآنی برنامه‌ریزی کنند
کد خبر: 3826800
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
ستوده‌نیا:

ضعف تجوید در مسابقات تبدیل به پدیده‌ای رایج شده است/ متولیان قرآنی برنامه‌ریزی کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک داور بین‌المللی و مدرس قرآن کریم گفت: حافظان و قاریان ایرانی، صوت و لحن را در حد خوبی رعایت می‌کنند اما در چند سال اخیر شاهد هستیم که از تجوید استاندارد فاصله گرفته‌اند و اگر این وضعیت در تجوید جلو برود سقوط خواهیم کرد.

مهم‌ترین ضعف قاریان و حافظان ایرانی اداء و تجوید استمحمدرضا ستوده‌نیا، داور بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم که در حاشیه مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم برگزار شد با اشاره به آسیب‌شناسی سطح تجوید در مسابقات قرآن، گفت: با وجود اینکه نوجوانان و جوانان ما در زمینه حفظ، قرائت و ترتیل زحمات زیادی متحمل می‌شوند و پیشرفت‌های خوبی به لحاظ صوت و لحن نیز داشته‌اند اما در تجوید ضعف جدی مشاهده می‌شود.

ستوده‌نیا با بیان اینکه حافظان و قاریان ایرانی به درستی تلاوت می‌کنند و صوت و لحن را در حد خوبی رعایت می‌کنند، بیان کرد: با این وجود در مسابقات به خصوص در چند سال اخیر شاهد هستیم که قاریان و حافظان شرکت‌کننده از تجوید استاندارد فاصله گرفته‌اند و نمراتی که در این رشته کسب می‌کنند متوسط است البته این اختصاص به یک شهر نیز ندارد و این آسیب مع‌الاسف در مسابقات قرآنی همه استان‌ها مشهود است.

این داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه ضعف در تجوید تبدیل به یک پدیده شده‌است، اظهار کرد: حافظانی که به صورت شخصی کار می‌کنند و یا در یک موسسه آموزش دیده و تربیت می‌شوند عموما  تجوید خوبی ندارند و می‌طلبد که اقدام جدی نسبت به تقویت بخش تجوید و اداء در سطح کشور انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه اوقاف و سایر مراکز قرانی باید برنامه‌ریزی آموزشی و کارگاه‌هایی برای تقویت تجوید اجرا و برگزار کنند، گفت: چند سال متوالی است که حافظان ما به کشورهای مختلف جهت مسابقه اعزام می‌شوند ولی جز یکی دو مورد اصلا نتوانسته‌اند رتبه بیاورند و یکی از علت‌های مهم آن نیز ضعف در اداء حروف و لهجه‌هایی است که عربی خالص نیست.

مدرس قرآن کریم بیان کرد: در برخی اعزام‌هایی که به عنوان داور و یا همراه با حافظان به خارج از کشور اعزام شدم برخی از داوران آن کشورها نیز این نکته را متذکر شدند که حافظان ایرانی حسن حفظ، صوت و لحن خوبی دارند اما از نظر تجوید و اداء حروف ضعیف هستند و مورد پسند واقع نمی‌شوند لذا ما باید این کمبود را جبران کنیم، زیرا نوع اداء حروفی که مورد قبول داوران بین‌المللی قرار می‌گیرد با نوع اداء حروف حافظان ایرانی متفاوت است.

ستوده‌نیا با بیان اینکه بر اساس آئین‌نامه، یک قاری یا حافظ قرآن کریم در هر جای دنیا اگر اداء خوبی داشته‌باشد نمره به دست می‌آورد، یادآور شد: چندسالی است که به شدت تجوید در بین قاریان و حافظان قرآن کریم افت کرده و ما تشنه این هستیم که در مسابقات افرادی را ببینیم که نمرات بالا در تجوید می‌گیرند لذا نهادهای مربوطه باید نسبت به این مسئله اهتمام ویژه بورزند که البته به خاطر دخالت لهجه‌های محلی در اداء حروف این مسئله در برخی استان‌ها واضح‌تر است و لازم است با تشکیل کارگاه و مباحث آموزشی این نقیصه رفع شود.

این داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه سطح تجوید در سراسر کشور پایین است و قاریان و حافظان قرآنی به ندرت نمره 35 یا بالاتر را کسب می‌کنند، تاکید کرد: اگر این وضعیت در تجوید جلو برود سقوط خواهیم کرد و  در مسابقات کشورهای دیگر هم نباید انتظار کسب رتبه‌های برتری داشته‌باشیم.

یادآور می‌شود مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم روزهای 12و 13 تیرماه با حضور 140 نفر از آقایان و بانوان حافظ و قاری در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت ترتیل و تحقیق و دعا و اذان برگزار شد.

انتهای پیام 

captcha