اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز جشنواره قرآنی «آیه»
کد خبر: 3826746
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰

اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز جشنواره قرآنی «آیه»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 22 تیرماه می‌توان به خبر آغاز جشنواره قرآنی «آیه» اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز شنبه، 22 تیرماه در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر شد، می‌توان به خبر آغاز جشنواره قرآنی «آیه» به عنوان یکی از مهم‌ترین این اخبار اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 22 تیرماه و تا ساعت 15 تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار این صفحه در حوزه‌های مختلف معارفی به ویژه حوزه عترت قرار دارند.
با توجه به اینکه در ایام دهه کرامت و در آستانه میلاد باسعادت حضرت ثامن‌الحجج علی بن‌موسی‌الرضا(ع) قرار داریم، اغلب اخبار معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف در این حوزه منتشر شده‌اند که خبرگزاری تسنیم نیز جدای از این مسئله نیست.
تنها خبر قرآنی امروز صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم که طی امروز بدان پرداخته شده، خبری با عنوان «جشنواره قرآنی آیه آغاز شد» است که در بخش‌هایی از آن آمده است: «اجرای طرح سراسری جشنواره قرآنی «آیه» (حفظ 3 جزء) بر اساس تفاهم‌نامه همکاری آموزشی مؤسسه مهد قرآن با سازمان دارالقرآن‌الکریم در شعب مهد قرآن سراسر کشور کلید خورد.
محمود کریمی، معاون آموزشی این مؤسسه درباره این طرح گفت: علاقمندان به حفظ قرآن می‌توانند برای آموزش حفظ 3 جزء قرآن‌ کریم (شامل جزء 30 ، 1 و 2) در کلاس‌های مهد قرآن شرکت و گواهینامه حفظ دریافت کنند.
وی مخاطبان طرح را عموم علاقمندان با حداقل سن 12 سال اعلام کرد و افزود: مدت زمان اجرای این طرح از تیر تا آذر سال جاری خواهد بود و کلاس‌های آموزشی در شعب مهد قرآن سراسر کشور دایر می‌شود».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 86 قرآن کریم با صدای حامدی ولیزاده، قاری بین‌المللی قرآن کریم، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است که طبق روال معمول این صفحه منعکس شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «استقرار ۱۰ پایگاه فوریت‌های پزشکی در حرم امام رضا(ع)/ سنجش فشار خون زائران»، «اهدای جهیزیه به ۱۰۰۰ زوج نیازمند از سوی دفتر آستان قدس رضوی در تهران»، «سیاستمدارانی که نسبت به مزیت‌های کشور بی‌تفاوت باشند، دنبال مذاکره می‌روند»، «بررسی تفاوت حکم و فتوا/ انکار ولایت برای فقیه، انکار واضحات است»، «گردهمایی فرهیختگان اهل سنت برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب» و «ضرورت استفاده از 30 میلیون زائر آستان قدس برای ترویج کتابخوانی» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که اغلب این اخبار نیز در حوزه عترت قرار دارند و خبری از اخبار تخصصی قرآنی در میان آن‌ها نیست.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «گردهمایی فرهیختگان اهل سنت برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب» دارد، خبری معارفی است که اگرچه در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارد، ولی از لحاظ پرداخت به موضوع قومیت‌های مختلف کشور خبری قابل تأمل و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم لطفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با اعلام این خبر گفت: اولین نشست تبیین و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ویژه فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی اهل سنت کشور روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برابر با ٢۴ و ٢۵ تیر ماه جاری در محل دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برگزار می‌شود.
وی افزود: در مراسم افتتاحیه که ساعت ۹:۳۰ روز دوشنبه ۲۴ تیرماه آغاز می‌شود، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس اندیشکده علوم انسانی و اسلامی «صدرا» به سخنرانی خواهند پرداخت».
مهر
«آئین اختتامیه نخستین جشنواره قرآنی چلچراغ آسمانی برگزار می‌شود»، «مرحله استانی چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن تا تیرماه پایان می‌یابد»، «افتتاحیه هیات قرآنی همزمان با دهه کرامت» و «انتشار جلد نخست «تحریر نهج‌البلاغه» آیت الله جوادی آملی»، عناوین چهار خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که سه خبر از این چهار خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«آئین اختتامیه نخستین جشنواره قرآنی چلچراغ آسمانی برگزار می‌شود»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به آئین اختتامیه نخستین جشنواره قرآنی چلچراغ آسمانی در فرهنگسرای ارسباران بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «آئین اختتامیه نخستین جشنواره قرآنی چلچراغ آسمانی، امروز شنبه ٢٢ تیر، در شب میلاد امام رضا(ع) از ساعت ١٧ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
در این رویداد بزرگ قرآنی بیش از ٦ هزار نفر با ارسال آثار در بخش‌های تخصصی و عمومی شرکت کردند و افراد برگزیده در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد.
نفرات اول تا سوم هر کدام از بخش‌های تخصصی جشنواره به ترتیب ٥٠ میلیون ریال، ٢٠ میلیون ریال و ١٠ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت خواهند کرد و چهار فرد برگزیده بخش عمومی غنچه‌های آسمانی هر کدام ٢٠ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت خواهند کرد».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر با عناوین «ترس عامل بازدارنده در اجرای امر به معروف است» و «پرتوهایی از اخلاق رضوی» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان نیز تعداد چهار خبر را تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خود منعکس کرده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی همچون حوزه عترت انتشار یافته‌اند.
همانطور که اشاره شد، اخبار معارفی امروز خبرگزاری دانشجویان نیز همانند دیگر صفحات معارفی اغلب در حوزه عترت و در رابطه با میلاد باسعادت امام رضا(ع)‌ منتشر شده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
از پنج خبری که تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منتشر شده، چهار خبر مربوط به مراسم میلاد امام رضا(ع) است و خبر دیگر این صفحه نیز که عنوان «خیرین باید برای انعکاس فضای هیئت‌ها هزینه کنند/ بین عزاداری و شادی در هیئت‌ها دوگانگی ایجاد نکنیم» دارد، در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی و در رابطه با برگزاری مراسم شادی و عزاداری منتشر شده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد شش خبر با عناوین «مرکز مطالعات تخصصی امام رضا(ع)شناسی راه‌اندازی می‌شود»، «کتاب؛‌ پایدارترین جلوه وقف فرهنگی»، ««سی و ده» تمرکزی است بر وجه ممیزه روحانیت با استفاده از زبان درام»، «فیلسوف مشهوری که سواد نوشتن نداشت»، «آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا(ع) برگزار می‌شود» و «مراسم ترحیم آیت‌الله حسینی شاهرودی در تهران برگزار شد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
میزان
«هنرمندی که هنرش بر فراز گنبد طلا چشم نوازی می‌کند/سوزن‌‎هایی که عاشقانه پرچم حرم مطهر رضوی را بر هم می‌دوزد»،‌ عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
در بخش‌هایی از این خبر خواندنی و قابل تأمل که در گفت‌و‌گو با پرچم‌دوزه حرم مطهر رضوی منعکس شده، آمده است: جلال معینیان‌فر از جمله هنرمندان عاشقی است که حالا همه او را به عنوان تنها پرچم‌دوز گنبد امام رضا (ع) می‌شناسند. بخشی از این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

«حدوداً اواخر سال‌های ۱۳۶۲ بود که بخاطر علاقه‌ای که من به کار دوخت و دوز داشتم برادر بزرگم من را پیش حاج جواد آقای فرشچی که از پرچم‌دوز‌های قدیمی مشهد و خانواده پرچم دوز هستند، گذاشتند؛ وی از دوستان برادرم و همه محله‌ای‌های ما بود. بعد از اینکه کار را پیش مرحوم فرشچی و پسرش یاد گرفتم، پیش ابوالفضل فرشچی اخوی آن‌ها رفتم تا آموزش‌هایم کامل شود.

تا اینکه به سربازی رفتم و بعد از برگشتن از سربازی مجدد همین حرفه را دنبال کردم. یک مدتی متفرقه برای همکاران کار می‌کردم و شرایطم جور شد تا بتوانم برای خودم کارگاه بزنم و مستقل کار کنم.

معمولاً هیچ کس اولش این فکر را نمی‌کند که یک روز بخواهد پرچم روی گنبد مطهر «امام رضا (ع)» را بدوزد، اوایل که کار را هم شروع کردم در این حال و هوا نبودم، چون اصولاً کار دوخت پرچم‌های گنبد را اساتید و بزرگان این حرفه انجام می‌دادند، در گذشته حاج آقای ولایتی که از استادان بزرگ پرچم دوزی بود، پرچم‌های گنبد را می‌دوخت؛ بعد از وی چند تن دیگر از اساتید این کار را انجام دادند، تا اینکه حاج آقای قاجار که استاد من بود پرچم‌دوز حرم شد، ولی بخاطر اینکه کار وی بیشتر خطاطی است و به کار دوخت پرچم نمی‌رسید، وی که کارم را قبول داشت، من را به آستان قدس رضوی معرفی کرد. البته ناگفته نماند قبل از اینکه بخواهم پرچم گنبد مطهر را بدوزم تجربه کار کردن با آستان قدس را داشتم که جریان این کارم هم خودش قصه‌ای دارد».
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز نسبت به انتشار مطلبی با عنوان «فرهنگ تشـکر در اسلام» به قلم مجتبی محمدخانی در صفحه معارف خود اقدام کرده که به بررسی مورد نظر با استناد به آیات قرآن مجید و احادیث اهل بیت(ع) کرده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «از نظر آموزه‌های قرآن، شکر انسان نسبت به خالق به معنای ایمان است؛ چنانکه کفران به معنای کفراعتقادی است؛ زیرا شکر تنها محدود به شکر از نعمت نیست، که در برابر کفران نعمت قرار می‌گیرد، بلکه شکر و کفران می‌تواند به حوزه اعتقادی باز گردد؛ چرا که شاخص شکر، شناخت خالق منعم و پذیرش خالقیت و الوهیت و ربوبیت اوست. از همین رو در تعریف شکر، آن را شناخت احسان و نشر آن دانسته‌اند(لسان العرب، ج 7، ص 170، «شکر»).
هر چند که برخی گفته‌اند که شکر نعمت همان تصوّر نعمت و اظهار آن است.(مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ص 461، «شکر»).
بی‌گمان هیچ نعمتی بزرگ‌تر از خلقت انسان نیست، که انسان را از عدم به هستی آورده است. انسان در برابر چنین نعمت بزرگی باید شاکر باشد؛ چنانکه باید نسبت به نعمت‌های دیگر، چون هدایت باطنی (طه، آیه 50) و نعمت هدایت ظاهری و اسلام(بقره، آیه 2) و ارسال رسولان و کتب آسمانی(آل عمران، آیه 164؛ حجرات، آیه 17) و نعمت ولایت (نباء، آیه 8) که از بزرگترین نعمت‌های الهی است شاکر باشد».
انتهای پیام

captcha