امامزادگان عامل تقویت فرهنگ تشیع در ایران هستند
کد خبر: 3826257
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
مدیرکل اوقاف قم:

امامزادگان عامل تقویت فرهنگ تشیع در ایران هستند

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف قم اظهار کرد: مهاجرت امامزادگان به ایران و تلاش‌های آن‌ها موجب تقویت فرهنگ تشیع و سربلندی مردم ایران در طول تاریخ شده‌ است.

امامزادگان سبب تقویت فرهنگ تشیع در ایران هستندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اسکندری، مدیرکل اوقاف استان قم شامگاه 19 تیرماه در افتتاحیه طرح تابستانی نشاط معنوی اظهار کرد: هارون‌‌الرشید مشهورترین خلیفه عباسی بود و در ۲۳ سالگی به خلافت رسید، او آنقدر مغرور بود که به خورشید می‌گفت بتاب، هر جا بتابی جزو محدوده خلافت من است.

وی افزود: بهترین دوران اقتصادی خلافت اسلامی در دوران هارون رقم خورد به طوری که تجارت، زراعت، صنعت و ارتباط با دیگر کشورها در سطحی عالی قرار داشت لذا وضع مالی دولت عباسیان در آن زمان بهتر از هر زمانی بود به همین دلیل دوران خلافت او را هنگامه طلایی عباسیان می‌دانند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه هارون خلیفه‌ای مغرور و قدرتمند بود، گفت: همین حاکم قدر قدرت، از امام کاظم(ع) به شدت واهمه داشت و ۱۴ سال ایشان را در زندان نگاه داشت تا مبادا ایشان علیه حکومت قیام کند.

وی ادامه داد: هارون طاغوت آن زمان بود و امام کاظم(ع) هم مظهر نور، هیچگاه نور و با طاغوت در کنار هم قرار نمی‌گیرند و ترس خلیفه عباسی نیز از همین جهت بوده‌ است.

اسکندری با اشاره به تصمیم هارون برای به شهادت رساندن امام هفتم شیعیان یادآور شد: با این حال همین اقدام سبب تزلزل حکومت عباسیان شد و اختلاف میان دو پسر هارون هم بر این آشفتگی افزود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم بیان کرد: هارون در سفری از بغداد به خراسان و با هدف راضی کردن مأمون برای پذیرش خلافت امین، مُرد و یک سال کشمکش بر سر خلافت میان دو پسرش جریان داشت و در نهایت مأمون موفق به کشتن برادرش امین شد.

وی با بیان اینکه مأمون از تجربه زمان پدرش درس گرفته بود و تصمیم داشت به وسیله حیله‌ای مردم را آرام کند، گفت: او امام رضا(ع) را به اجبار از مدینه به خراسان آورد و ولیعهد خود کرد اما با دو مشکل روبرو شد، نخست اینکه مردم به شدت به امام رضا(ع) علاقه‌مند شدند و از سوی دیگر، بنی‌عباس از در اختلاف با مأمون درآمدند و نسبت به ولیعهدی امام رضا اعتراض کردند.

اسکندری تصریح کرد: مأمون امام رضا(ع) را به ایران آورد و به دنبال ایشان، تمام بستگان و فرزندان ائمه اطهار(ع) هم راهی کشورمان شدند و در شهرهای مختلف شیعه‌نشین اقامت گزیدند زیرا در مقر حکومت بنی عباس امنیت جانی نداشتند و همین مسئله دلیل وجود امامزادگان بسیاری در کشورمان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به نبرد احمد بن موسی(ع) مشهور به شاهچراغ برادر امام رضا(ع) با طرفداران عباسیان در شیراز، گفت: ایشان برای دیدار با برادر بزرگوارشان راهی ایران شده بودند که در شیراز به شهادت رسیدند و مرقد مطهرشان نیز در همین شهر قرار دارد.

وی اظهار کرد: مأمون قصد داشت به اهل‌بیت(ع) ضربه بزند و تشیع را از بین ببرد ولی امامزادگان مانع این نقشه او شدند لذا باید قدردان آن‌ها باشیم زیرا همین افراد مکتب اهل‌بیت(ع) را به ما معرفی کردند و ما امروز در سطح جهان، صاحب یک انقلاب نورانی و یک رهبری بزرگ باشیم و سرمان را بالا بگیریم.

اسکندری با بیان اینکه امامزادگان در طول تاریخ موجب تقویت فرهنگ ناب تشیع شده‌اند، گفت: همزمان با دهه کرامت، روز ملی بزرگداشت و تکریم امامزادگان در تقویم کشورمان به ثبت رسیده‌است تا بیشتر با این بزرگواران آشنا شویم و قدردان تلاش‌ها و زحماتشان باشیم.

وی ادامه داد: مهاجرت امامزادگان به ایران و تلاش‌های آنها موجب تقویت فرهنگ تشیع و سربلندی مردم ایران در طول تاریخ شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: حضرت احمد بن موسی(ع) برادر امام رضا(ع)، فردی بسیار شجاع و دارای کرامات زیادی بود به طوری که بعد از شهادت امام کاظم(ع) عده‌ای به عنوان امام هشتم با او بیعت کردند ولی او همراه آن افراد به منزل برادرش در مدینه آمد و گفت من در بیعت امام رضا(ع) هستم و شما نیز با او بیعت کنید.

انتهای پیام

captcha