متولیان گردشگری در قم موازی‌کاری می‌کنند
کد خبر: 3826135
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

متولیان گردشگری در قم موازی‌کاری می‌کنند

گروه اجتماعی ــ یک پژوهشگر در عرصه گردشگری دینی قم با بیان اینکه این استان دغدغه مدیریت گردشگری دارد، افزود: در این استان ۲۲ سازمان مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری ارتباط دارند اما بازخورد خوبی نداشته و موازی کاری دارند.

بهره‌گیری مطلوب از گردشگری مذهبی برای مقابله با سیاه‌نمایی دشمنبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی بنیاد قم‌پژوهی،  حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرفندرسکی، پژوهشگر در عرصه گردشگری دینی، امروز، 19 تیر در نشست هفتگی بنیاد قم‌پژوهی که با موضوع «قم؛ قطب گردشگری مذهبی» با حضور فعالان گردشگری و اعضای قم‌پژوهی در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، بیان کرد: گردشگری مذهبی صنعتی است که در حال حاضر در کشور به عنوان ظرفیتی برای معرفی ارزش‌ها، عقاید و فرهنگ شناخته شده‌است و می‌توان برای آشنایی گردشگران با مکتب اهل بیت (ع) و هم‌چنین معماری ایرانی و اسلامی از آن بهره برد.

وی افزود: حتی مسیحیت و یهودیت هم برای این نوع گردشگری برنامه‌ریزی کلانی داشته و اکنون در حال طبقه‌بندی این نوع گردشگری هستند ولی در شهر قم با این همه ظرفیت هنوز آن طور که باید و شاید خوب کار نکردیم باید زیرساخت‌های شهری قم هم‌طراز با گردشگری ارتقا یابد.

این دانشجوی دکتری در رشته مطالعات اسلامی گفت: گردشگری مذهبی بسیار حساس است و باید طوری برنامه‌ریزی شود تا در رسانه‌های دشمن علیه افکار و عقاید تشیع سیاه‌نمایی نشود.

وی اظهار کرد: اکنون قم مقصدی برای گردشگران غیر مسلمان است حتی خود توریست‌ها هم می‌دانند سفر به قم حساسیت‌هایی را دارد؛ لذا اگر با خاطره خوبی از قم بروند می‌توانند مبلغ خوبی برای گردشگران دیگر برای حضور در این شهر باشند.

حجت‌الاسلام میرفندرسکی افزود: برای بهره‌گیری بهتر از این نوع گردشگری دو نکته را مد نظر داشته‌باشیم؛ قم مقصد و قطب گردشگری مذهبی است نه زیارتی و این نوع گردشگری تنها به زیارت از بارگاه کریمه اهل‌بیت(ع) و مسجد جمکران ختم نشود در این شهر جلوه‌های خوبی برای گردشگری مذهبی وجود دارد حتی می‌توان از ظرفیت جامعه‌المصطفی هم استفاده کرد.

این پژوهشگر گفت: وقتی گردشگر خارجی با برنامه‌ریزی منسجمی وارد قم شود و با مهمان‌نوازی و معرفی مطلوب جاذبه‌ها و هم‌چنین عقاید تشیع و حقیقت آن روبرو شود می‌توان با سیاه نمایی رسانه‌های غول دشمنان مقابله کرد.

وی بیان کرد: باید برای بهره‌گیری از گردشگری مذهبی رویکرد شهر قم مشخص باشد مسئولان برای بالا بردن این ظرفیت زیرساخت‌های گردشگری و شهری را ارتقا دهند و باید خلاقیت و ایده داشته‌ باشیم؛ ایده‌ای که به بومی‌سازی این نوع گردشگری مختص شهر قم ختم شود و اهداف نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند شهرداری، استانداری و میراث فرهنگی در یک خط باشد موازی‌کاری ممکن است خدشه‌ای بر این گردشگری وارد کند.

در ادامه این نشست یک فعال گردشگری گفت: قم دغدغه مدیریت گردشگری دارد در این استان ۲۲ سازمان مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری ارتباط دارند اما بازخورد خوبی نداشته و موازی کاری دارند چندین استاندار و مدیر اجرایی تغییر کردند در حالی که شعار همه این مدیران توسعه گردشگری مذهبی بوده و تنها به آمار و ارقام ختم شده‌ است.

انتهای پیام

captcha