بیان چند نکته در ابتدای راه مدیریت جدید شبکه قرآن؛ پیشتاز ارائه سبک زندگی قرآنی باشید
کد خبر: 3825065
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۶

بیان چند نکته در ابتدای راه مدیریت جدید شبکه قرآن؛ پیشتاز ارائه سبک زندگی قرآنی باشید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ می‌توان در همین ابتدای فعالیت مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما، پیشتازی این شبکه را در میان دیگر شبکه‌ها در زمینه ترویج سبک زندگی قرآنی و تحقق دو امر مهم بیانیه گام دوم انقلاب یعنی اخلاق و معنویت انتظار داشت.

ترویج سبک رندگی قرآنی؛ مهمترین چالش پیش روی مدیریت جدید شبکه قرآناولین روز این هفته، طی حکمی از سوی معاونت سیمای سازمان صداوسیما، جواد شیخ‌اکبری که از حیث سن و سال نسبت به مدیران اسبق این شبکه جوان محسوب می‌شود، پس از سرپرستی هفت‌ماهه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی به عنوان مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما معرفی شد.

با توجه به سوابقی که در خبر انتصابش از سوی معاونت سیما اعلام شده است؛ «محقق و پژوهشگر مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، سردبیری برنامه‌های زنده و بخش‌های مختلف خبری، دبیر شورای راهبردی، مدیریت گروه اقتصاد و سیاسی شبکه خبر، مدیرکلی تولید و تأمین برنامه‌های خبری شبکه خبر، عضو شورای طرح و برنامه شبکه سه و پنج سیما، عضو شورای راهبردی شبکه شما، مشاور تولید مدیر شبکه پنج سیما، عضو شورای نظارت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و مدیرگروه مستند شبکه ایران‌کالا و...» به نظر می‌رسد، باید مسیری متفاوت برای ادامه کار این شبکه متصور بود. در این معرفی موردی از فعالیت در عرصه‌های قرآنی به چشم نمی‌خورد. البته نظر قطعی در این‌باره را باید به زمانی موکول کرد که رزومه کاملی از شیخ‌اکبری در دست باشد؛ چرا که یکی از ویژگی‌هایی که برای مدیر شبکه قرآن در ذهن متبادر می‌شود این است که وی نیز در این عرصه دستی بر آتش داشته باشد. البته این‌که تا چه حد این انتظار درست است که مدیر یک شبکه تخصصی، حداقل در یکی از رشته‌های آن حوزه، صاحب‌نظر باشد، باید بر روی آن مداقه کرد. از این سوابق می‌توان چنین انتظار داشت که این شبکه بیشتر به سمت ارائه تحلیل از مسائل روز جهان برود و صبغه سیاسی و اجتماعی به خود بگیرد.

در ادامه به مواردی از چالش‌های بر سر راه مدیر جدید شبکه قرآن اشاره خواهد شد که همین چالش‌ها می‌تواند اولویت کاری وی باشد:

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، جذب مخاطب بیشتر با وجود همین ظرفیت فعلی شبکه است. جذب اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و حفظ مخاطب گذشته از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما منظور از مخاطب گذشته کیست؟ این مخاطبان را بیشتر باید در میان متدینینی جست‌وجو کرد که به برنامه‌های معارفی علاقه دارند و نیز قشری که به دلیل فعالیت در این عرصه به آنان فعالان قرآنی گفته می‌شود و شامل قاریان، مدرسان، حافظان قرآن و ... هستند. انتظار می‌رود که شبکه قرآن و معارف سیما نیز در این زمینه یعنی افزایش مخاطبان خود از طریق راه‌های مختلف به ویژه تهیه برنامه‌های جذاب، تولید سریال‌های فاخر ویژه این شبکه که مطالبه همیشگی مخاطبان بوده، بهره‌مندی از کارشناسان رسانه، حضور بیشتر در شبکه‌های مجازی و... گام بردارد.

یکی از چالش‌های دیگری که مدیریت جدید شبکه قرآن و معارف سیما با آن مواجه است، ترویج سبک زندگی قرآنی در میان آحاد جامعه است. با توجه به اینکه شبکه قرآن، رسانه‌ای دیداری است و تأثیرگذاری بیشتری در میان مردم دارد، انتظار می‌رود که پرچمدار این حرکت باشد و خط‌‌دهی به دیگر شبکه‌ها را برعهده گیرد. این مسئله باید همراه با ترویج معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تعمیق و گسترش دین‌باوری و ارزش‌های اخلاقی، معنوی و انقلابی در جامعه، آن هم با زبانی ساده و زیبا باشد.

تعامل با نهادها، سازمان‌های فرهنگی، مؤسسات و تشکل‌های فعال قرآنی نیز از دیگر چالش‌های مدیر جدید شبکه قرآن است. با توجه به اینکه این تعامل طی این سال‌ها مهم شده، مدیر جدید بهتر است هرچه زودتر جلسات و دیدارهای خود را با جامعه قرآنی آغاز کند. همان‌طور که مشخص است، شبکه قرآن و معارف سیما طی چند سال اخیر در این زمینه گام‌های خوبی برداشته که اجرای طرح قرآنی «بشارت 1453» که هر سال در کشور انجام می‌شود از نمونه‌های این اقدامات است. همچنین می‌توان به پوشش زنده رویدادهای مهم چون مسابقات بین‌المللی و نمایشگاه قرآن اشاره کرد. تعامل حداکثری با سازمان‌های قرآنی و نمایش فعالیت‌های قرآنی این نهادها علاوه بر اینکه جامعه را با این قبیل فعالیت‌ها در دستگاه‌های مختلف آشنا می‌کند، این سازمان‌ها را نیز به سمت انجام فعالیت‌های مطلوب‌تر و تأثیرگذارتر ترغیب می‌کند. البته از شیخ‌اکبری با توجه به سابقه در تولید آثار مستند، این معرفی‌ عملکرد دستگاه‌ها می‌تواند رنگ و لعاب جدیدی به خود گیرد.

به چالش کشیدن امور قرآنی کشور و تولید برنامه‌های خبری و تحلیلی بیشتر، یکی از مواردی است که از شبکه قرآن و معارف سیما انتظار می‌رود؛ البته شبکه، طی چند سال اخیر، برای تولید و پخش چنین برنامه‌ای اهتمام داشته و برنامه «رصد» را می‌توان از جمله آن دانست که در واقع نوعی مجله خبری اطلاع‌رسانی با نگاه نقادانه به فعالیت‌های قرآنی کشور است. تولید چنین برنامه‌هایی می‌تواند نقش مهمی در آگاه‌سازی جامعه در رابطه با برنامه‌های قرآنی کشور داشته باشد، مشکلات فعالان قرآنی را به گوش مسئولان برساند و از کارشناسان برای رفع آن پرسش شود. البته مهم‌تر این است که خود شبکه نیز روحیه پذیرش نقد را داشته باشد.

به‌ نظر می‌رسد هم‌افزایی با رسانه‌ها و دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی از دیگر چالش‌های پیش روی مدیریت جدید شبکه قرآن و معارف سیما باشد. ارتباط با دیگر شبکه‌های تلویزیونی جهت اختصاص زمان‌هایی هر چند کوتاه از کنداکتور برنامه‌هایشان به برنامه‌های قرآنی که هدایت آن از طریق شبکه قرآن صورت گیرد و در بخش دوم نیز ارتباط مستمر با رسانه‌های مختلف از جمله شبکه‌های رادیویی به ویژه رادیو قرآن، خبرگزاری‌ها و ... می‌تواند در ترویج فرهنگ قرآنی از طریق رسانه ملی بسیار مؤثر باشد.

امید است شبکه قرآن و معارف سیما به نقطه‌ای از فعالیت برسد که بتواند در مسیر فرهنگ‌سازی قرآنی در جامعه، همان طور که مد نظر مقام معظم رهبری و مطالب بیانیه گام دوم انقلاب است، حرکت کند.

مجتبی افشار
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۱۰:۵۲
0
0
عالی بود . احسنت
سینایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۲۲:۵۴
0
0
برای ایشان آرزوی موفقیت دارم
captcha