‌تعیین هدف؛‌ اولین گام در حفظ قرآن
کد خبر: 3824941
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
یک حافظ قرآن بیان کرد:

‌تعیین هدف؛‌ اولین گام در حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حجت‌الاسلام دهقانی با بیان اینکه حفظ قرآن حسنه‌ای ماندگار و منشأ برکات مادی و معنوی برای انسان است، اظهار کرد: اولین گام در حفظ قرآن این است که انسان ابتدا هدفش را ترسیم کند و بعد وارد این راه شود.

دهقانیحجت‌الاسلام محمد دهقانی، شرکت‌کننده  رشته حفظ 20 جزء چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف قم در مرحله استانی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: من دوره حفظ تخصصی قرآن را در جامعةالقرآن در مدت 10 ماه در سال 1381 گذراندم و به مرور تثبیت کردم.

وی افزود: مدت زمان حفظ بسته به انگیزه و توانایی و فرصت خود افراد دارد‌ زیرا مقتضیات زندگی هر فردی متفاوت است اما در مجموع حفظ دو یا سه ساله را ترجیح می‌دهم و به نظرم مطلوبتر است.

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه در مدارس و حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل است، تصریح کرد: اولین گام در حفظ قرآن این است که انسان ابتدا هدفش را ترسیم کند و بعد وارد حفظ شود در غیر این‌صورت اگر کسی بدون هدف وارد حفظ شود در ادامه مسیر ممکن است به مشکل روبه‌رو شود، بنابراین هدف باید تعیین و قاطعانه در این مسیر گام برداریم تا در دشواری‌ها متوقف نشویم.

وی افزود: ساده‌ترین و مهمترین هدف از حفظ قرآن این است که فرد می‌تواند با قرآن مأنوس شود حتی فرد به خاطر ماندگاری حفظ خود هم که شده باید قرآن بخواند؛ امروزه شاهد هستیم که انس مردم با قرآن کم شده و غیر از ماه رمضان خیلی به قرآن مراجعه ندارند.

دهقانی ادامه داد: حافظ قرآن به خاطر انس با قرآن و محفوظاتی که دارد، تلاوت روزانه را خواهد داشت و این توفیق بزرگی است زیرا قرآن کتاب هدایت است و کسانی که با انگیزه خدایی وارد این وادی شوند از ملامت‌ها نمی‌ترسند ضمن اینکه انسان در کنار چند ملامت احتمالی، ده‌ها تمجید و تجلیل نیز می‌شنود.

دهقانی با بیان اینکه حافظ کل قرآن است اما در مسابقات اوقاف امسال در رشته حفظ 20 جزء شرکت کرده است، در ارزیابی ‌این دوره از مسابقات گفت: این مسابقات از سطح کیفی خوبی برخوردار بود. هم شرکت‌کننده‌ها خیلی قوی بودند و هم سطح داوری بالا بود.

وی با بیان اینکه سؤالات مطروحه هیئت داوری بسیار دقیق و سخت انتخاب شده بود، افزود: این دوره از مسابقات به صورت منظم و طبق برنامه جلو رفت و بنده نقطه ضعفی در آن ندیدم.

یادآور می‌شود، چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله استانی ۱۱ و ۱۲ تیرماه در دارالقرآن علامه طباطبایی به ترتیب در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد.

انتهای پیام

captcha