هدایت سیاسی توجه به معیار‌ها و استاندارد‌های دینی است
کد خبر: 3824537
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰

هدایت سیاسی توجه به معیار‌ها و استاندارد‌های دینی است

گروه معارف- امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: هدایت سیاسی توجه به معیار‌ها و استاندارد‌های دینی است که از شاخص‌های بارز روحانیت است و مصداق استاندارد‌های دینی اکنون جامعه مرجعیت دینی و در راس آن‌ها مقام معظم رهبری هستند.

هدایت سیاسی توجه به معیار‌ها و استاندارد‌های دینی استبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد 13 تیرماه در آیین افتتاحیه دفتر آیت‌الله جوادی‌ آملی در استان یزد اظهار کرد: خیلی خوشحال و خرسند هستیم که در آغاز دهه کرامت شاهد افتتاح دفتر مرجع تقلید و فقیه ارزشمند آیت‌الله جوادی‌ آملی هستیم و به وجود شخصیت‌هایی که امروزه برای همه‌ ما الگو هستند و یکی از دیگری از حیث علم و عمل، تقوا و پشتکار، بصیرت و بینش، همراهی و همکاری با مردم سرآمد هستند.

وی افزود: آیت‌الله جوادی‌ آملی از شخصیت‌هایی هستند که حدود 18 ساعت از روز مشغول به کار علمی هستند و این در حالی است که بالای 80سال سن دارند اما یک سجایای رفتاری و منش اخلاقی به خصوصی دارند و برای هر بشری الگو و ممتاز هستند.

امام جمعه محمد آباد یزد ادامه داد: به طور کلی سه وظیفه اصلی بر عهده‌ روحانیت است، یکی هدایت دینی به معنای آگاه سازی جامعه، دیگری هدایت سیاسی به معنای هوشیارسازی دیگران و خدمات اجتماعی و همراه سازی است که سه مسئولیت مهم روحانیت است. در ارتباط با هدایت دینی منابعی داریم که عمدتا قرآن کریم و سنت هستند. از محدود شخصیت‌هایی که از این دو منبع اساسی به همراه عقل به تمام معنا برای عصر جدید و عصر‌های آینده بهره برداری کرده‌اند آیت‌الله جوادی‌ آملی هستند و کمتر شخصی وجود دارد که عرفان را با عقل و فقیه و اصول و منطق و کلام در هم آمیخته باشد و به جامعه تحویل دهد.

مدرسی تصریح کرد: هدایت سیاسی توجه به معیار‌ها و استاندارد‌های دینی است که از شاخص‌های بارز روحانیت است و مصداق استاندارد‌های دینی اکنون جامعه مرجعیت دینی و در راس آن‌ها مقام معظم رهبری و ولایت فقیه هستند که ان‌شاءالله از حضور پر برکت‌شان بهره‌ ببریم.

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، ریاست بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء نیز در این مراسم اظهار کرد: علماء و مرجعیت دینی و علمی ارزش‌های جامعه اسلامی هستند.

وی گفت: همه‌ علماء در طریقه اهداف اصلی و ارتقا مقام والای دین و نظام اسلامی گام برمی‌دارند و از همه‌ کسانی که در ساخت این بنای ارزشمند گام برداشته‌اند تشکر می‌کنیم و از کسانی که وقت گذاشته‌اند تا این فضای خوب را آماده کنند صمیمانه سپاسگزار هستیم.

جوادی‌ آملی افزود: دین یک حقیقت فوق‌العاده سنگین است وقتی خدای عالم از دین یاد می‌کند به پیامبر اسلام می‌فرماید: دین را قول سنگین می‌داند و شناخت آیات دینی نیاز به شرح صدر دارد و دریافت وحی بسیار سنگین است و ما با پوسته‌ دین آشنا هستیم نه با واقعیت آن سعی می‌کنیم از پوسته‌ی دین به مغز دین پی‌ببریم. ما یک عده‌ محدودی در مکتب والا هستیم که باید به همه‌ مردم جهان که از حقایق و اوصاف دین خبری ندارند، نه تنها از معارف و احکام دین خبری ندارند و دین ندارند کمک کنیم. حکومت اسلامی رسالت بسیار عمیقی دارد و باید به اندیشه وصل باشد.

وی ادامه داد: تاکنون نزدیک به 170 اثر از عالم بزرگ و مرجع والا مقام به چاپ رسیده‌ است. ایشان به مدت 14 سال در پای درس آیت الله آقا سید محمد محقق داماد یزدی زانو می‌زدند و تاکنون 10 جلد کتاب فقهی از این شخص یزدی به یادگار مانده‌ است. شهر و استان یزد شخصیت‌های ممتاز و بزرگی از این استان مبین است و از لحاظ، مالی، روحی و بینش‌های سیاسی و اجتماعی عمیق در این استان وجود دارد.

جوادی آملی بیان کرد: از آیت‌الله جوادی‌ آملی 70جلد کتاب تفسیری منتشر شده و ان‌شاءالله به 100 جلد خواهد رسید. بسیاری هستند که گرایش علمی دارند ولی بین معارف اللهی و حقیقت دینی با علم نمی‌پردازند ولی ایشان با یک هماهنگی ارزشمند و علمی باعث پیشرفت شده اند. رسالت این دفتر برای این است که تفکرات این عالم برای مردم استان یزد باز و تشریح شود.

وی گفت: اول جامعه علمی حوزوی و دانشگاهی باید در کنار هم باشند. این تاکید آیت‌الله‌ جوادی‌ آملی است و معتقدند که هر کجا جهان قول خدا و گفتار الهی است را حوزه پرده برداری می‌کند و هرکجا کلام خدا فعل و جهان تکوین است توسط دانشگاه پرده برداری می‌شود.

ریاست بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء افزود: نقشه راه ما کتاب مفاتیح ااحیات است که سلوک عبادی و روش بندگی است که امروزه به عنوان سبک زندگی یاد می‌کنند ولی ما روش بندگی داریم و سلوک عبادی ما از ابتدا تا انتها در کتاب مفاتیح‌الحیات آمده است. این کتاب در آلمان توسط یک شخص به مدت یک ربع در ماه رمضان به زبان انگلیسی ترجمه می‌شد و 300هزار بیننده داشت.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم این است که امروزه کار فردی دیگر تاثیر ندارد و چه بسا خرده فرهنگ و خرده دین به صورت فردی و تکی نه تنها فایده ندارد بلکه آفت‌هایی را ایجاد می‌کند. بسیاری از جهت‌هایی که به نام دین و امام زمان و امام حسین شکل گرفته به این دلیل که منقطع از جریان اصیل دین و مرجعیت است راه به جای دیگه برده‌ است و منهای روحانیت اصیل و مهدویت اصیل است و از نهاد مقدس دین دور شده است. نباید از معرفت دینی اصیلی که مرجعیت دینی و ولادیت دینی پرچم دار آن هستند دور شد و لازم است یک حرکت اصیل و تشکیلاتی با برهان عقلی و نقل معتبر همراهی شود.

انتهای پیام

captcha