اقناع بهترین راه تبلیغ مفاهیم دینی است
کد خبر: 3822785
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲

اقناع بهترین راه تبلیغ مفاهیم دینی است

گروه فرهنگی ـــ پژوهشگر حوزه ادبیات اقناع را مهمترین عامل تبلیغ دین به جای ارکان و عناصر اثباتی دانست و تاکید کرد: جامعه اما امروز نیازمند پرورش ذهن‌های قصه‌گو است.

اقناع بهترین راه تبلیغ مفاهیم دینی استبه گزارش ایکنا از قم، فریدالدین فرید، پژوهشگر حوزه ادبیات چهارشنبه شب در مراسم یابود شهید محسن حاجی آبادی که در تالار مجتمع ناشران در قم برگزار شد گفت: جایگاه داستان و قصه‌نویسی در جامعه ما بسان قصه‌نویسان مورد تجلیل قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: برخی هنوز قصه‌نویسی و قصه‌نویسان را تنها در حد یک سرگرمی و سرگرم‌کنندگان تعبیر می‌کنند؛ برخی دیگر هم که داستان را در حد پیام خلاصه می‌کنند پس از چندی دیگر حاضر هم نیستند روی همین اصل بمانند.

پژوهشگر حوزه ادبیات بیان کرد: جامعه اما امروز نیازمند پرورش ذهن‌های قصه‌گو است؛ امروزه به شدت به تربیت ذهن قصه‌گو در جامعه نیازمند هستیم؛ زیرا ذهن قصه ‌و ذهنی فعال و پویا است که به این راحتی درگیر تحلیل‌های دیگران و داستان ساخته‌های دیگران قرار نمی‌گیرند.

وی گفت: ذهن قصه گو منطقی و پر از احساس است؛ این ذهن مردم‌شناس و مردم دوست است؛ گوشی شنوا و چشمی بینا است؛ این ذهن خود را باور دارد ولی به باور دیگران هم احترام می‌گذارد و اهل تعامل است؛ این ذهن حقیقت‌طلب است.

فرید بیان کرد: کسی که قدرت تحلیل دارد مسایل را در زمان و مکان و در ارتباط با شخصیت‌ها درک و ترکیب می‌کند و نتیجه خاص خود را می‌گیرد؛ برخی از مسایل فلسفی را می‌توانیم به شکل روایت قابل درک کنیم که این بحث در فلسفه به خصوص در بحث زمان متجلی است.

وی گفت: اهل سیاست هم در سراسر جهان بسان قصه‌گویان هستند که داستان‌ها را با سناریوهای خاص خود تعریف می‌کنند و مردم هم بدون اینکه بدانند در این سناریوها بازی می‌کنند.

وی یادآورشد:  ذهن قصه گو در بند یک روایت نمی‌مانند؛ زاویه دید در یک داستان هم بسیار مهم است؛ داستان‌نویسان اهل مدارا هستند ولی مشکل از جایی آغاز می شود که دیگران با داستان نویسان سرناسازگاری دارند.

نویسنده و پژوهشگر ادبی اظهارکرد: عموم باورها و سبک زندگی مردم و معارفی که مردم با آنها زندگی می‌کنند با شیوه اقناعی حاصل می‌شود؛ در کل مردم با اقناع بهتر از اثبات ارتباط برقرار می کند؛ حتی تبلیغ دین نیز با شیوه اقناعی راه گشاتر خواهد بود.

وی گفت: شیوه‌های اقناعی پر رمرز و راز هستند و ذهن قصه‌گو نیز رازآلود است؛ سبب انگیزشی و جذب و جلب و کشش مخاطبان نیز به سبب همین عنصر رازآلودگی است.

این پژوهشگر ادبی بیان کرد: پدیده‌های دینی نیز به همین گونه هستند؛ قصه‌گوها با دین مقابله نمی‌کنند؛ به همین خاطر است که برخی فلاسفه از جمله فارابی هنرمندان را پس از پیامبران دارای بالاترین حد از تاثیرگذاری می‌دانند.

وی گفت: اگر قصه‌گوها را در جامعه جدی بگیریم و فرزندانمان را قصه‌گو پرورش دهیم آنها را با سلاح به جنگی که هر روزه علیه آنها روا می‌دارند می‌فرستیم، والا این سلاح را از دست آن‌ها گرفته و آنها رادر این ورطه حساس رها خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha