مبلغ زود از کوره در نمی‌رود/ امر به معروف با زبان خیرخواهانه و دلسوزانه
کد خبر: 3821024
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
آیت‌الله حسینی بوشهری:

مبلغ زود از کوره در نمی‌رود/ امر به معروف با زبان خیرخواهانه و دلسوزانه

گروه اجتماعی ــ نایب رییس جامعه مدرسین با بیان اینکه مبلغ زود از کوره در نمی‌رود، گفت: باید در هنگام نهی از منکر خوبی‌ها و شخصیت طرف مقابل را در نظر بگیرید و ضمن اشاره به آن خوبی‌ها، با احترام مطلب خود را بیان کنید.

مبلغ زود از کوره در نمی‌رودبه گزارش ایکنا از قم، آیت الله حسینی بوشهری، نایب رییس جامعه مدرسین، امروز 30 خردادماه در همایش تبیین طرح پارسا که در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، گفت: امیرالمومنین(ع) فرمودند غایت دین در امربه معروف و نهی از منکر و اقامه حدود است. در این حدیث عامل قوام دین امر به معروف و نهی از منکر بیان شده‌ است تا عظمت دین اسلام بر همگان نمایان شود.
وی ادامه داد: طبق بیانات رسول اکرم(ص)، کسی که امر به معروف می‌کند، باید امربه معروفش نیز معروف باشد، یعنی باید در این مسیر از شیوه‌های درستی استفاده کند تا مبادا در مسیر انجام معروف، منکری صورت بگیرد، یکی از وظایف کلیدی و اصلی ما این است که در حد دانش و توانایی خودمان دین خود را تبلیغ کرده و از آن حراست کنیم.
حسینی بوشهری عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم، 3 معیار را برای تبلیغ کنندگان آموزه‌های قرآن و دین ذکر می‌کند، اول آنکه این افراد در تمام برهه‌های تاریخی، مسئول رساندن پیام و رسالات خداوند به مردم هستند، دوم آنکه فقط از خدواند می‌ترسند، سوم آنکه در این مسیر به قضاوت دیگران اهمیت نمی‌دهند و تنها به خداوند توجه دارند، و شما آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز باید به این سه ویژگی توجه ویژه داشته باشید.
هرکسی نمی‌تواند مدعی مبلغ دین خدا باشد
وی ادامه داد: مبلغ دین خداوند ویژگی‌های خاص خود را دارد و هرکسی نمی‌تواند مدعی مبلغ دین خداوند بودن باشد، و از آن ویژگی‌ها شناخت کافی است، چرا که انسان زمانی می‌تواند چیزی را تبلیغ کند که آن را به درستی بشناسد، پس اگر آمر به معروف نداند که منکر و معروف در آموزه‌های دینی چه تعاریف و مصادیقی دارند، ممکن است امر به معروف و نهی از منکر وی، موجب جابه‌جایی معروف و منکر در تصور مردم شود، به همین خاطر باید برای آمران به معروف و ناهیان از منکر کلاس‌های آموزشی و مهارتی برگزار شود تا تبلیغ موثری صورت گیرد.
نایب رییس جامعه مدرسین عنوان کرد: مبلغ زود از کوره در نمی رود، نهایت صبوری و بردباری را دارد و هنگام مشاهده یک صحنه ناهنجار طوری رفتار نمی‌کند که نشان دهنده بی‌حوصلگی وی باشد، چراکه تبلیغ نیازمند حوصله فراوان است و خداوند نیز در قرآن کریم موهبت خود به پیامبر که موجب موفقیت ایشان شده را، نرم‌خویی و دریادلی ایشان بیان می‌کند.
 اظهار نگرانی مراجع نسبت به وضع حجاب در قم 
وی بیان کرد: مراجع و علما بارها و بارها نسبت به وضع کنونی قم اظهار نگرانی کرده‌اند، مقام معظم رهبری حداقل در دو نوبت که به صورت رسمی رسانه‌ای شده نگرای خود را نسبت به وضع فرهنگی قم ابراز کرده‌اند، واقعیت این است که فرهنگ ما و آداب ما دشمن دارد، چراکه نمی‌توان بر کشوری که مردم آن معتقد اند به سادگی سلطه پیدا کرد، هنگام سلطه مسلمانان بر آندلس یا همان اسپانیای امروزی، دشمن از طریق توزیع مشروبات مجانی و ترویج بی‌عفتی در میان مسلمانان آن منطقه اقدام به شکست اقتدار آنان کرد، در نتیجه جامعه‌ی اسلامی درگیر فحشا شده و نگاه‌های غیرت‌مند آنان به نگاه‌های بی تفاوت بدل شد.
حسینی بوشهری ادامه داد: امروز نیز 260 شبکه ماهواره‌ای و هزاران سایت مستهجن به زبان فارسی برای حیازدایی در جامعه ایران مشغول فعالیت هستند، دشمنان در جنگ تحمیلی موفق به شکست ما نشدند، در جنگ اقتصادی نیز به فضل الهی موفق نخواهند شد و به همین خاطر سال‌هاست که در جنگ فرهنگی در حال فعالیت هستند و اکنون با تمام وجودشان به حجاب و عفاف بانوان جامعه ما حمله می‌کنند.
امربه معروف نیاز به بسیج مردمی
نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: در سال‌های گذاشته برخی مسئولان دولتی به مراتب پایین‌تر خود بخشنامه می‌کردند که نسبت به حجاب مراجعان توجهی نشود، نسبت به پوشش پرسنل سخت‌گیری نشود و امثالهم، به همین خاطر صراحتا عرض می‌کنم که در مسئله حجاب تنها علما و مراجع و طلاب مسئول نیستند، بلکه وزارت‌خانه‌ها و مسئولان دولتی نیز در این زمینه وظیفه دارند.
وی ادامه داد: برای موفقیت طرح امر به معروف و نهی از منکر نیاز به یک بسیج مردمی داریم، اکنون آمر به معروف در جامعه تنهاست و هنگامی که امر به معروف می‌کند، مورد سرزنش عابران و مغازه‌داران شاهد آن اتفاق قرار می‌گیرد، مردم ما مردم متدینی هستند که ما باید این حس مسئولیت نسبت به دین را در آن‌ها بیدار کنیم.
حسینی بوشهری ضمن اشاره به لزوم تقویت نهادهای متولی امر به معروف و نهی از منکر از نظر اقتصادی، گفت: سرچشمه‌ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی، مسائل اقتصادی است که اگر آن‌ها حل شوند از شمار این ناهنجاری‌هلای فرهنگی نیز کاسته می‌شود.
آمر به معروف باید خیرخواه و دلسوز باشد
وی در پایان درخصوص نحوه برخورد آمر به معروف عنوان کرد: مخاطب شما باید از لحن و لفظ شما، خیرخواهی و دلسوزی شما را استنباط کند، باید در هنگام نهی از منکر خوبی‌های طرف مقابل را در نظر بگیرید و ضمن اشاره به آن خوبی‌ها، با احترام مطلب خود را بیان کنید، باید عمل را مورد سرزنش قرار دهید نه عامل را، باید شخصیت طرف مقابل را در نظر بگیرید و بیان شما طوری باشد که مخاطب شما را در حال برتری جویی بر خود نبیند، باید حس کند که شما به‌عنوان یک برادر و خواهر مسلمان از سر دلسوزی و خیر خواهی نکته‌ای را بیان می‌کنید.
انتهای پیام
captcha