معنامحوری در مسابقات قرآن تقویت شود
کد خبر: 3819905
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

معنامحوری در مسابقات قرآن تقویت شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی مسابقات اوقاف با بیان اینکه معنامحوری در مسابقات تا حدی لحاظ شده است، تأکید کرد: با این وجود کماکان فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم.

معنامحوری در مسابقات قرآن تقویت شودمحمدابراهیم شادالویی، قاری شرکت‌کننده در چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در ارزیابی خود از این مسابقات گفت: مسابقات امسال از انسجام بیشتری نسبت به سال گذشته برخوردار بود و به خصوص تفکیک مسابقات سبب شد تا با نظم بهتری برگزار شود.

وی با بیان اینکه سخت‌گیری برخی داوران به خصوص در بحث تجوید سبب می‌شود تا شرکت‌کنندگان تلاش کنند که خود را به نظر داوران نزدیک کنند و همین عامل سبب رشد می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه جو رقابت زیادی به مسابقات قرآن حاکم است گرچه تلاش شده است تا این جو کم شود ولی هنوز این روند وجود دارد و سبب فشار روانی زیاد بر روی قراء می‌شود.

شادالویی با بیان اینکه معنامحوری در مسابقات تا حدی لحاظ شده است، تأکید کرد: با این وجود کماکان فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم. کسانی که علاقه‌مند به قرائت هستند ابتدا باید استعداد خود را در نزد استاد کشف کنند سپس به تقلید و تمرین مستمر بپردازند.

وی با تأکید بر نقش اخلاق در مسابقات قرآن افزود: یکی از مسائلی که در مسابقات قرآن کمرنگ شده است افزایش نگاه مادی به مسابقات و رقابت به جای رفاقت است.

شادالویی اظهار کرد: نباید در مسابقات قرآن رقابت بر رفاقت چیره باشد، همچنین یکی از مسائلی که باید مورد توجه بیشتر باشد دوری از قرائت کلیشه‌ای و تقویت قرائت مجلسی و حسی است.

وی تأکید کرد: باید مسابقات را به سمت قرائت‌های مجلسی و جذاب برای مردم سوق دهیم و صرفاً به گونه‌ای نباشد که همه بخواهند وارد اوج تلاوت شوند؛ زیرا ممکن است کسی اوج چندانی هم نداشته باشد ولی بتواند مفهوم قرآن را به جان مخاطب بنشاند.

یادآور می‌شود، چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله مقدماتی در دو بخش بانوان و آقایان روزهای ۲۴ و ۲۵ خردادماه در رشته‌های حفظ کل، تحقیق، ترتیل، حفظ ۲۰، ده و ۵ جزء همچنین اذان و دعاخوانی و با حضور ۵۰۰ نفر برگزار شد.

انتهای پیام 

captcha