آشنایی با تفسیر لازمه حضور فعالان قرآنی در تحولات اجتماعی است
کد خبر: 3819579
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
نصراللهی‌نیا:

آشنایی با تفسیر لازمه حضور فعالان قرآنی در تحولات اجتماعی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شرکت‌کننده ‌رشته ترتیل مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم گفت: لازمه حضور فعالان قرآنی در تحولات سیاسی و اجتماعی، این است که خود قراء، مرتلان و حافظان با محتوا و تفسیر قرآن آشنا باشند.

آشنایی با تفسیر لازمه حضور فعالان قرآنی در تحولات اجتماعی استمحمدتقی نصراللهی‌نیا، شرکت‌کننده در رشته ترتیل مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با ابراز رضایت از زمانبندی مسابقات در این دوره همچنین اطلاع‌رسانی مناسب و انتخاب مکان خوب برای این مسابقات گفت: یکی از کارهایی که لازم است مرتلان در طول سال مدنظر قرار بدهند ارتباط با استادان است.

وی با بیان اینکه غالباً افراد کار تمرین ترتیلشان منحصر به ایام نزدیک به مسابقه است، بیان کرد: کسانی که در این مسابقات صاحبه رتبه می‌شوند مثلاً 10 نفر برتر استان خوب است که از سوی اوقاف دعوت شده و تحت آموزش استادان متخصص در رشته‌های مختلف در طول سال قرار بگیرند و ترتیل آنان تقویت شود و این مسئله سبب ایجاد انگیزه برای شرکت‌کنندگان است.

نصراللهی‌نیا با بیان اینکه مرتلان و قاریان و حافظان قرآن در جامعه دیده نمی‌شوند، اظهار کرد: متأسفانه در مساجد هم گاهی شاهدیم که برخی افراد ناتوان مدیریت قرائت طرح تلاوت نور را برعهده دارند واز وجود قراء و مرتلین خوب استان استفاده نمی‌شود و این مسئله نیز موضوعی قابل بحث برای متولیان مساجد است.

وی افزود: لازمه حضور فعالان قرآنی در تحولات سیاسی و اجتماعی، این است که خود قراء، مرتلان و حافظان با محتوا و تفسیر قرآن آشنا باشند؛ الان چیزی که بنده حس می‌کنم این است که بسیاری از فعالان قرآنی در این عرصه و حتی مؤسسات و مراکز آشنایی زیادی با تفسیر و محتوای قرآن و نسبت آن با مسائل سیاسی و اجتماعی ندارند و این آسیب بزرگی است.

این مرتل قرآن ادامه داد: باید برداشت‌هایی از قرآن برای حل شبهات و جریان‌سازی اجتماعی و سیاسی صورت بگیرد از این رو انس با تفسیر و آشنایی ضروری است؛ گاهی متأسفانه شاهدیم که استاد قرآن در سر کلاس برای آن که مطلبی را به قرآن‌آموزان منتقل کند از روایت استفاده می‌کند نه استناد به آیه قرآن.

وی افزود: البته استفاده از روایت و استناد به آن چون کلام معصوم هم نور است بسیار خوب است اما استاد قرآن باید ابتدا در انتقال مفهومی خاص از قرآن بهره ببرد و در کنار آن هم به روایت استناد کند. این که حافظ قرآن نتواند نکته اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ... استخراج کند نشانه آن است که او در این زمینه کار نکرده است.

وی تأکید کرد:  باید برنامه‌ای از سوی حوزه و یا نهادهای دیگر برای حافظان قرآن ایجاد شود تا این افراد با تفاسیر به خصوص المیزان آشنا شوند و خود آنان موتور متحرکه برای آشنایی دیگران باشند وگرنه اینکه حافظان فقط به فکر حفظ و قاریان فقط به فکر هنرنمایی صوت و لحنی باشند شاید نتوان تحول چندانی در عرصه سیاسی و اجتماعی داشته باشند.

یادآور می‌شود، چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله مقدماتی در دو بخش بانوان و آقایان روزهای ۲۴ و ۲۵ خردادماه در رشته‌های حفظ کل، تحقیق، ترتیل، حفظ ۲۰، 10 و ۵ جزء همچنین اذان و دعاخوانی و با حضور ۵۰۰ نفر برگزار شد.

انتهای پیام

captcha