عید فطر؛ فرصت بازگشت به فطرت
کد خبر: 3817376
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷

عید فطر؛ فرصت بازگشت به فطرت

گروه اجتماعی ـ یکی از فلسفه‌های عید سعید فطر که از آن به عید بازگشت به فطرت یاد می‌شود شاید همین باشد که فرصتی بسیار استثنایی برای بندگان به منظور بازگشت به فطرت فراهم آمده است.

خدای متعال یک ماه روزه ماه رمضان را که در ادیان گذشته مخصوص پیامبرانش بود، بر مسلمین واجب کرد و بعد از پشت سر گذاشتن لیالی قدر و بخشیدن گناهان و خسارات گذشته، توفیقی بس عظیم بر مومنانش فراهم کرد.
به عبارتی ماه مبارک رمضان می‌تواند همانند ماشین زمان افسانه‌ای عمل کند. یکی از ذکرهایی که بزرگان اخلاق به سالکین طریق محبت و معرفت و عبودیت توصیه می‌کنند؛ ذکر شریف یا مقیل العثرات است.
در حقوق تجارت اقاله به معنی فسخ معامله و برگشت عوض و معوض به طرفین است و اگر هر دو طرف معامله، اقاله را قبول کنند بدین معنی است که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.
لذا علمای اخلاقی به مداومت بر این ذکر شریف جهت جبران گذشته تصریح دارند و توصیه می‌کنند، با زبان حال با خدای خود عرض کنیم که خدایا بیا و تمام اعمال ما را و به خصوص گناهانمان را اقاله کن؛ انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است و به قول شاعر: خداوندا به حق هشت و چارت ز ما بگذر، شتر دیدی؛ ندیدی
یکی از فلسفه‌های عید سعید فطر که از آن به عید بازگشت به فطرت یاد می‌شود شاید همین باشد که فرصتی بسیار استثنایی برای بندگان فراهم آمده است.
خوشا به حال افرادی که از حق‌الناس‌ها رهیده‌اند و صاحبان حقوق را راضی کرده‌اند و از آنجایی که با کریمان کارها دشوار نیست، در ماه رمضان با ارتباط با خالق یکتا و حی ودود به این سفره کریمانه وارد شده‌اند و توشه خود را بی کم و کاست هدیه گرفته‌اند.
عید سعید فطر امسال با رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همچنین قیام خونین 15 خرداد نیز قرین شد. یادش بخیر پیر جمارانی که به فرزندش نامه‌ای نوشت و فرمود: چگونه است که در حدیث شنیده‌ایم که هر مومنی چهل روز خود را برای خدا خالص گرداند، خداوند چشمه‌های حکمت را از قلبش به زبانش جاری می‌سازد و چرا ما بعد از چهل سال و بیشتر نیز این اتفاق برایمان نیفتاده است...
گرچه آن عارف بالله زبانحال چون منی را می‌فرمود، اما یاد و ذکر آن رهبر روحانی و سالک طریق الی‌الله نوید مژده‌ای است برای بندگانی که فرصت ایام ماه مبارک رمضان را جهت خالص کردن کارهایشان غنیمت شمردهاند و می‌توانند این اخلاص را در ده روز آینده ادامه دهند و نتیجه آن را بنابر حدیث شریف مشاهده کنند.
علی ای حال صاحب خانه کریم است و ما نیز مهمان و این ساعات عید سعید فطر نیز جزو مهمانی محسوب می‌شود، پس حاجات را گرانسنگ و در شأن صاحبخانه مدنظر قرار دهیم و نه به اندازه کوچکی مهمان... ( وافعل بی ما انت اهله و لا تفعل بی ما انا اهله ) و راه را سفیران هدایت نشان دادند که فرمودند: الهی هب لی کمال الانقطاع الیک ...
سخن آخر اینکه مهماندار این مهمانی باعظمت وجود ذی جود حضرت مهدی صاحب‌الزمان(عج) است و یکی از امیدهای ما به فضل و کرم الهی قبولی طاعاتمان به واسطه آن نور آخرین هدایت است.
لذا بی معرفتی است که برای تعجیل در ظهورش دعا نکنیم و فقط یه فکر حاجات خود باشیم، که فرمود برای فرج دعا کنید که گشایش کارهای شما نیز به همین واسطه است... و فی ذلک فرجکم... و به قول شاعر چشم دل باز کن که جان بینی/ آنچه نادیدنی است، آن بینی...
حجت‌الاسلام محمد شریف حسینی
انتهای پیام

captcha