صهیونیسم به کمتر از «نیل تا فرات» قانع نیست/ پاسخ به یک شبهه در مورد حمایت از فلسطین
کد خبر: 3815675
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم:

صهیونیسم به کمتر از «نیل تا فرات» قانع نیست/ پاسخ به یک شبهه در مورد حمایت از فلسطین

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به یک شبهه معروف که چرا ایران وقتی برخی فلسطینیان حاضرند در مورد سرزمینشان کوتاه بیایند باید کاسه داغتر از آش شده و هزینه بپردازد پاسخ داد.

صهیونیسم به کمتر از «نیل تا فرات» قانع نیست/ پاسخ به یک شبهه در مورد روز قدسحجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با تاکید بر این‌که اگر سرزمین اسلامی مورد تعرض دشمن قرار بگیرد در تفکر دین قابل پذیرش نخواهد بود، بیان کرد: در قرآن کریم آمده‌است که اگر سرزمینی از مسلمانان مورد تعرض دشمن قرار گرفت ما وظیفه داریم که در برابر تعرض از سرزمین مسلمان دفاع کنیم، فرقی نمی‌کند این سرزمین اسلامی در کدام منطقه قرار دارد.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر این‌که ایشان از تعرض دشمن به سرزمین اسلامی که خلخال را از پای زن مسیحی درآوردند، بسیار ناراحت شدند و فرمودند اگر کسی از این مسئله بمیرد جا دارد افزود: این روایت بیانگر این است که مسلمانان باید از آن سرزمینی که متعلق به اسلام است، محافظت و دفاع کنند.

قدس، قلب جهان اسلام است

یوسفی‌مقدم با اشاره به این‌که قدس، قلب جهان اسلام است ادامه داد: قدس سرزمین مقدس اسلامی است که مورد تعرض دشمن قرار گرفته و بر همه مسلمان واجب است که از این سرزمین دفاع کنند؛ اگر در جایی مسلمانی مورد تعرض قرار بگیرد وظیفه مسلمانان این است که در دفاع از آن‌ها به پا خیزند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام مبنی بر این‌که«اگر مسلمانی طلب یاری کند و مسلمان دیگر جوابش ندهند، باید در مسلمان بودن خودش شک کند و نمی‌تواند باور مسلمان بودن را داشته باشد.»، گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید:مسلمانان در تعاطف و تراحم مانند یک جسد هستند، زمانى كه عضوى از این جسد به درد آید، سایر اعضاى بدن با تب كردن و بیدارى، آن را همراهى خواهند كرد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم تصریح کرد: ملت ایران هم از بعد سرزمینی و جغرافیای طبیعی و هم از بعد جغرافیای انسانی وظیفه دارند از مسلمانانی که مورد تعرض قرار گرفتند، دفاع کنند و علی‌الخصوص که امروز در شرایط ویژه‌ای‌ قرار داریم.

یوسفی مقدم تاکید کرد: در شرایط امروز به دلیل این‌که یک حرکت عمومی و مقاومت افزایی در بین جهان اسلام در حال شکل‌گیری است، استکبار دستپاچه شده و دشمنان قصد دارند پیش از آن‌که این مقاومت بتواند اقدامات خود را در برابر استکبار انجام بدهد، کار قدس را تمام کنند .

دولت‌های اسلامی گمان می‌کرد با مذاکره حقوق فلسطین را خواهد گرفت

وی با اشاره به این‌که امروز استکبار جهانی باطن خود را عریان کرده‌است، بیان کرد: دولت‌های اسلامی به اهداف و افکار شوم صهیونیست توجهی نداشتند و از طریق سازش، گفتگو و مذاکره گمان می‌کردند می‌توانند حقوق فلسطینی‌ها را محقق کنند اما امروز با آشکار شدن باطن استکبار همگان متوجه شدند که ترامپ همان واقعیت نظام سلطه و استکبار بود که قصد داشت قدس را از پیکره اسلام جدا کند و در حال حاضر ترامپ ادعا می‌کند که قدس پایتخت اسرائیل است.

این قرآن‌پژوه با بیان این‌که نیت شوم دشمنان بسیار نگران‌کننده است اما چون امروز آشکار شده‌ باعث خوشحالی است، تصریح کرد: امت اسلام باید متوجه شوند که چه خطر بزرگی در منطقه غرب آسیا و کشورهای اسلامی در حال شکل‌گیری است و لذا در فهم و درک این مسئله دیپلماسی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد یعنی باید از طریق دیپلماسی به جهان اسلام متذکر شویم.

وی با اشاره به این‌که اخیرا یکی از روسای احزاب اسلامی در کشور مالزی به دولت مالزی اعتراض کرده‌بود که چرا در برابر تهاجمی که آمریکا به منطقه غرب آسیا کرده سکوت کرده است؟، تاکید کرد: دشمنان باید بدانند که تهاجم به ایران در حقیقت تهاجم به قدس است زیرا مهم‌ترین پشتوانه‌ای که قدس را حمایت می‌کند و در برابر استکبار ایستادگی می‌کند، جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: برخی از احزاب و اندیشمندان مسلمان جهان به درستی این موضوع را متوجه شدند اما امت اسلامی باید این توجه را عمیق‌تر و گسترده‌تر کند و همه دولت‌های اسلامی باید بدانند که تهاجم به جمهوری اسلامی ایران، تهاجم به قدس است.

یوسفی مقدم اظهار کرد: تهاجم به جمهوری اسلامی ایران تهاجم به مملکت سعودی نیست زیرا در قلب مملکت اسلامی که مدینه است سمیناری برای به رسمیت شناختن دشمن‌ترین دشمنان اسلام یعنی صهیونیست برگزار می‌شود پس ما می‌توانیم بگوییم که کسانی مدینه را اشغال کردند که برای شکست جهان اسلام در حال برنامه‌ریزی و در کنار اسرائیل هستند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: تصور می‌کنم که امسال راهمپیایی در روز قدس نسبت به هر سال از اهمیت بیشتری برخواردار است و مردم ما باید امسال در داخل و مسلمانان در جهان اسلام به راهپیمایی روز قدس اهتمام ویژه داشته‌باشند و امیدوارم با اهتمام به وجود آمده مسلمانان بر دشمن صهیونیست پیروز شوند.

معامله قرن، التزام به کیان سرزمین‌های اسلامی را تغییر نخواهد داد

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند چرا ایران کاسه داغتر از آش است و وقتی برخی از فلسطینیان خودشان به مذاکره تن می‌دهند چرا ما باید از آنان حمایت کنیم بیان کرد: در اینجا باید بررسی کنیم که آیا نسبت به اسلام، شریعت و کیان سرزمین‌های اسلامی التزام داریم یا خیر؟ اگر جامعه‌ یا دولتی التزام خود را به اسلام از دست داد دلیلی نمی‌شود که ما هم التزام خود را از دست بدهیم زیرا دفاع از فلسطین مسئله‌ای انسانی، شرعی و حتی مرتبط با منافع ملی ایران است؛ برای مثال بحرین که امروز به مرکزی برای معامله قرن تبدیل شده‌ و به صهیونیست التزام پیدا کرده‌است یا دولت عربستان سعودی و امارات که با دشمن همراهی می‌کنند، ولی ما نمی‌توانیم بگوییم به ما ارتباطی ندارد.

یوسفی‌مقدم ادامه داد: وظیفه ما این است که مسئولیت خودمان را در قبال اسلام، سرزمین فلسطین و قدس شریف عملی کنیم و مطمئن هستیم که اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم خداوند متعال کمک خواهد کرد و نباید به دلیل این‌که دیگران سست شدند و به وظایف خود عمل نکردند ما نیز سهل‌انگار شویم.

وی با تاکید بر این‌که امروز در جامعه اسلامی امر دایر بین عزت و ذلت است، یادآور شد: دشمن سرزمین‌های اسلامی مانند سوریه و عراق را بدون اجازه اشغال کرده‌است که این حضور ظالمانه و تجاوز تلقی می‌شود و قصد دارد مردم آن سرزمین را تسلیم مطالبات خود کند و عزت آن‌ها را از بین ببرد؛ عقل حکم می‌کند که ما جانب عزت را بگیریم یعنی در برابر دشمن مقاومت کنیم و اگر کسی جانب باطل را گرفت به این معنا نیست که ما نیز باید از آن‌ها پیروی کنیم.

انتهای پیام

captcha