تمسّک به ثقلین مانع گم کردن راه می‌شود
کد خبر: 3814711
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

تمسّک به ثقلین مانع گم کردن راه می‌شود

گروه معارف ــ معاون آموزشی دانشگاه شهید مطهری زاهدان گفت: رسول خدا(ص) از قرآن کریم به‌عنوان ثِقل اکبر و از اهل بیتشان به‌عنوان ثِقل اصغر یاد می‌کنند؛ تمسک به این دو یادگار ارزشمند پیامبر(ص) مانع گم کردن راه می‌شود و فاصله گرفتن از این دو، موجب ضلالت و گمراهی انسان است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام علی نظری، معاون آموزشی دانشگاه شهید مطهری زاهدان، صبح امروز، 5 خردادماه در محفل جزء‌خوانی و تفسیر قرآن کریم که از سوی جهاددانشگاهی استان در حسینیه بقیة‌الله الأعظم(عج) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: خداوند در آیه 45 سوره مبارکه عنکبوت که آخرین آیه جزء بیستم قرآن است می‌فرماید «اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ» یعنی آنچه را از کتاب به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز از زشتی‌ها و گناه بازمی‌دارد، و یاد خدا بزرگتر است و خداوند می‌داند شما چه کارهایی انجام می‌دهید.
وی ادامه داد: در این آیه خداوند دو مورد از ابزارهای رسیدن به سعادت را معرفی می‌کند؛ یکی تلاوت قرآن، که این‌روزها بهار تلاوت قرآن است و بحمدالله در هر مسجدی نوای جمع‌خوانی قرآن بلند است و دیگری نماز، که خداوند می‌فرماید از فحشا و منکر بازمی‌دارد.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) حدیث مشهوری دارند که در آن می‌فرمایند «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ» یعنی میان شما دو چیز سنگین و گران‏بها مى‌‏گذارم، اگر بدان چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: قرآن و عترت من أهل بیتم، و این دو از هم جدا نشوند تا در كنار حوض کوثر بر من درآیند.
وی افزود: سپس رسول خدا(ص) از قرآن کریم به‌عنوان ثِقل اکبر و از اهل بیتشان به‌عنوان ثِقل اصغر یاد می‌کنند؛ تمسک به این دو یادگار ارزشمند پیامبر(ص) مانع گم کردن راه می‌شود و فاصله گرفتن از این دو، موجب ضلالت و گمراهی انسان است.
نظری اظهار کرد: پیامبر(ص) مکرّراً فرموده‌اند که اگر می‌خواهید گمراه نشوید و دچار سقوط نشوید، باید به یک دست شما قرآن و به دست دیگر، عترت باشد.
وی ادامه داد: در ادامه آیه شریفه 45 سوره عنکبوت، خداوند به نماز توصیه کرده است. در ایام رمضان مساجد بحمدالله شلوغ است و جوانان به سمت نماز جماعت جذب می‌شوند، اما متأسفانه به محض تمام شدن این ماه، مساجد خلوت می‌شود؛ ما بنده خدا هستیم، نه بنده رمضان؛ رمضان فرصتی برای نزدیک شدن به خدا در اختیار ما قرار می‌دهد.
معاون آموزشی دانشگاه شهید مطهری زاهدان عنوان کرد: نماز همراه با حضور قلب، انسان را متوجه خدا و قیامت می‌کند، چنین کسی که روزی پنج بار خدا و قیامت را یاد کند، نمی‌تواند مرتکب گناه کبیره شود و در صورت ارتکاب گناه صغیره، با نماز فرصت بندگی و توبه و استغفار پیدا می‌کند.

انتهای پیام

captcha