نگاه صرفاً علمی به قرآن آسیب بزرگی برای جامعه است
کد خبر: 3814517
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
فقهی‌زاده:

نگاه صرفاً علمی به قرآن آسیب بزرگی برای جامعه است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آسیب بزرگی است که ما قرآن را صرفاً کتاب علم بدانیم، گفت: بسیار خوب است که قرآن را کتاب علم بدانیم اما بیش و پیش از آن باید کتاب حقیقت و زندگی بدانیم.

نگاه صرفا علمی به قرآن آسیب بزرگی برای جامعه استبه گزارش ایکنا از قم، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، چهارم خردادماه در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در قم گفت: برخی مطالعات قرآنی را به دو دسته هنجاری و غیرهنجاری تقسیم می‌کنند و آنچه در این نمایشگاه‌ها می‌بینیم همدلانه و هنجاری و درصدد کشف قواعد و بازگشایی گره‌های فهم و زمینه فراهم کردن برای بیان است.

وی افزود: ما در عین حال نباید از مطالعات ضدهنجاری و غیرهنجاری هم غافل باشیم؛ مطالعات مخالفانه مانند آنچه عموم مستشرقان در طول تاریخ چندصدساله در لوای ظاهراً پژوهشی و فرهنگی رقم زده‌اند؛ گرچه میان آنان عده‌ای مانند ایزوتسو بوده‌اند که مطالعات همدلانه داشته‌اند. 

فقهی‌زاده با بیان اینکه از دوره صفویه عده‌ای از مستشرقان در ایران زندگی کردند و تاریخ ما را نوشته و حضور مؤثر در ایران داشته‌اند، تصریح کرد: گرایشات ضدهنجاری ‌میان آنان قوی است و آثاری که در مورد قرآن و علوم اسلامی نوشته‌اند هم این طور است و شبهاتی دمادم از دل این مطالعات ضدهنجاری می‌روید و مبانی این شبهه‌سازی‌ها را فراهم کرده که به زبان‌های ساده و تخصصی و ... آن را طرح می کنند.

دفتر تبلیغات مولود انقلاب است
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اندک اندک هوشیاری و آمادگی برابر این طیف به وجود آمده است؛ دفتر تبلیغات مولود انقلاب است و توانسته عده‌ای از دانشوران آشنا با ادبیات فرهنگ دینی را جمع‌آوری و گروه‌های تخصصی در این زمینه شکل دهد.

فقهی‌زاده اظهار کرد: آنچه در نمایشگاه عرضه شده است کارنامه درخشان و پرافتخاری است و با دو حوزه تولید و توزیع مرتبط است؛ اما از عرضه تا یافتن مخاطب و راهیابی به عینیت زندگی راهی طولانی است.

وی افزود: محمدعبده، در یکی از آثارش این سؤال را طرح کرده که قرآن، زندگی‌آفرین و نقش‌آفرین در تحولات روحی و اجتماعی است، اما چه شده که حرکتی برنمی‌انگیزد و  تحولی نمی‌آفریند؛ او جواب می‌دهد که قرآن را کتاب زندگی می‌دانستند و ما آن را کتاب علم می‌دانیم؛ آسیب بزرگی است که ما قرآن را صرفاً کتاب علم بدانیم؛ بسیار خوب است که قرآن را کتاب علم بدانیم اما بیش و پیش از آن باید کتاب حقیقت و زندگی بدانیم.

فقهی‌زاده اظهار کرد: قرآن در هیچکدام از خطابات خود، مرده‌ای را مخاطب قرار نداده بلکه با افراد زنده سخن می‌گوید ولی ما با قرآن چه کرده‌ایم؛ البته به یمن انقلاب و امام، قرآن را کتاب علم قرار دادیم و خوب هم چاپ و نشر می‌دهیم و تحولاتی ایجاد شده که در جهان اسلام بی‌نظیر است، اما باید با هم بیاندیشیم که چگونه تولیدات ما به دل‌ها راه یابد و تربیت کند و ایمان بسازد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حیات طیبه به تعبیر علامه طباطبایی، اعتقاد صحیح دینی است و باید عمل صالح در کنار استمرار ایمان وجود داشته باشد تا بتوانیم این حیات طیبه را به زندگی مردم وارد کنیم.

فقهی‌زاده تأکید کرد: می‌توانیم رابطه هم‌افزایی بیش از گذشته برای ثمربخشی بیشتر فعالیت‌ها در معاونت قرآن و عترت و بخش مؤثری از حوزه قم فراهم کنیم و امیدواریم در زمینه علمی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی، رسانه‌ای و هنری بتوانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha