نبود مدیریت بر فضای مجازی، زمینه‌ساز فحشا در جامعه است
کد خبر: 3814323
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم:

نبود مدیریت بر فضای مجازی، زمینه‌ساز فحشا در جامعه است

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عدم مدیریت فضای مجازی، زمینه‌ساز فحشا در جامعه است، گفت: کسانی که می‌توانند در این راستا اقدامی کنند اما انجام نمی‌دهند، بدانند دست آن‌ها در تمام فجایعی که به واسطه این فضای مجازی افسارگسیخته به وقوع می‌پیوندد، سهیم است.

عدم مدیریت فضای مجازی، زمینه‌ساز فحشا در جامعه استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)‌العالمیه امروز، سوم خردادماه در آیین ترتیل‌خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به سوره نور بیان کرد: سوره نور از سوره‌های مهم قرآن است و یکی از محورهای اصلی این سوره عفاف و پاکدامنی حامعه است.

وی با اشاره به«إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ؛نور/11»گفت: در شان نزول این آیات آمده‌است که یکی از همسران پیامبر در سفری همراه با پیامبر بود و شب هنگام از کاروان فاصله گرفت و در بیابان گم شد، کاروان بدون اطلاع از اینکه همسر پیامبر جا مانده‌است، حرکت کرد و به سمت مدینه بازگشت.

حاج‌ابوالقاسم افزود: همسر پیامبر(ص) می‌گوید شبانه در بیابان تا صبح سپری کردم و صبح به دنبال مسیر بازگشت بودم که متوجه شدم یکی از مردان سپاه اسلام نیز مانند من از کاروان بازمانده‌است و مرکب خود را جلو آورد و من سوار بر مرکب وی شدم و همراه او به مدینه بازگشتم؛ برخی از مردان مدینه با دیدن این صحنه به همسر پیامبر اتهام زدند و این شایعه در شهر مدینه منتشر و سبب شد همسر پیامبر بیمار شود و در بستر بیفتاد.

وی با اشاره به اینکه چند روز بعد از این حادثه آیات سوره مبارکه نور نازل شد و خداوند متعال هشدار می‌دهد، ادامه داد: خداوند متعال می‌فرماید کسانی که دروغ بزرگی را در جامعه منتشر کردند بخش‌هایی از این مردم هستند و گمان نکنید که این کار به ضرر شماست بلکه به نفع شما تمام شد به این دلیل که منافقان رسوا خواهند شد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)‌العالمیه تصریح کرد: انسان‌هایی که به دنبال ایجاد تفرقه و فساد انگیری در جامعه هستند نقشه‌های آن‌ها برملا می‌شود و هرکدام از آن‌ها به اندازه خودش در این گناه سهیم است؛ اگر گناه یا دروغی را صد نفر نشر دادند همه آن‌ها در گناه این دروغ شریک هستند و عامل اصلی یعنی کسی که این گناه را در جامعه نشر داده‌است گناه بزرگی کرده و عذاب عظیمی در انتظار اوست.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ ؛نور/12» اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: «چرا وقتی این خبر دروغ را شنیدید، نسبت به خودتان ظن خیر نبردید؟ چرا نسبت به خودتان بد گمان شدین؟».

وی افزود: این تعبیر «خودتان» به این معنی است که مردم در جامعه اسلامی، همه را مانند یک پیکر واحد ببینند و این ارتباط و صمیمیت بین همه اعضای جامعه باید برقرار باشد که اگر دیدم برادر مومن در فرسنگ‌ها دورتر مورد اتهام واقع شده، احساس کنم این اتهام به من وارد شده‌است و نه تنها اتهام را نشر ندهم بلکه از وی دفاع کنم.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)‌العالمیه با اشاره به «لَوْلَا جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ؛نور/13»،گفت: کسانی که فحشا را به کسی نسبت می‌دهند نباید حرف آن‌ها پذیرفته شود، در اسلام برای این مسئله محدودیت بسیاری آمده‌است.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید: باید چهارنفر در نزد قاضی شهادت دهند تا این مسئله به اثبات برسد و لذا جامعه مؤمن باید بداند آبروی مومن آن‌قدر مهم است که اگر کمتر از چهارنفر شاهد عادل نزد قاضی شهادت دادند حق پذیرش ندارد و دربرخی روایت آمده‌است حتی اگر 50 نفر نزد مردم به عمل زشت کسی شهادت دهند و پیش قاضی نروند مردم حق ندارند این مطلب را علیه وی منتشر کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به«إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ؛نور/19»بیان کرد: خداوند خطاب به کسانی که در صدد نشر فحشا هستند می‌فرماید:« فحشا به معنای کارهای زشتی است که زشتی آن‌ها آشکار است و کسانی که دوست دارند فحشا در جامعه گسترش پیدا کند عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند و این عذاب برای انتشار فحشاست نه ارتکاب فحشا.

وی با تأکید بر اینکه نشر فحشا در جامعه گناه بزرگی است، گفت: امام باقر(ع) می‌فرماید:« فردای قیامت بنده‌ای را می‌آورند در حالیکه دست او به هیچ خونی آلوده نیست اما کاسه‌ای خون در مقابل او می‌آورند و ندا می‌رسد تو از کسی مطلبی را شنیدی و این مطلب را در جامعه نشر دادی تا به دست یک ستمگر رسید و آن ستمگر به واسطه این دروغ شخصی را بی گناه به قتل رساند و تو در خون آن شخص بی گناه سهیم هستی.

طلبه همدانی
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماجرای قتل طلبه همدانی یادآور شد: یک نامرد دروغی را منتشر می‌کند و شخص ناآگاهی این دروغ را در فضای مجازی نشر می‌دهد و شخص نادان دیگری تحت تاثیر این دروغ قرار می‌گیرد و یک طلبه بی‌گناه را به قتل می‌رساند، فردای قیامت تک تک این کسانی که در انتشار این دروغ سهم داشتند باید پاسخگو باشند و همه این افراد در خون این طلبه بی گناه سهیم هستند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که بستری برای نشر اخبار دروغ فراهم می‌کنند در فجایع دردآوری که به واسطه این اخبار پدید می‌آید سهیم هستند، تاکید کرد: کسانی که می‌توانند با راه‌اندازی و تقویت اینترنت داخلی شبکه ملی اطلاعات فضای مجازی کشور را مدیریت کنند اما انجام نمی‌دهند در این فجایع سهیم هستند زیرا عدم مدیریت فضای مجازی، زمینه ساز فحشا در جامعه است.

 حاج‌ابوالقاسم افزود: کسانی که می‌توانند در این راستا اقدامی کنند اما انجام نمی‌دهند یا مانع اقدام دلسوزان می‌شوند، بدانند دست آن‌ها در تمام فجایعی که به واسطه این فضای مجازی افسار گسیخته به وقوع می‌پیوندد سهیم است و اگر خونی بر زمین ریخته شود، آن‌ها نیز در این خون سهیم خواهند بود.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در شب قدر توبه کنیم و از خداوند بخواهیم دل‌های ما را پاک کند، بیان کرد: این دست حق‌الناس چه بسا بر گردن همه ماست؛ اگر گاهی بی‌اطلاع در فضای مجازی یک خبر را منتشر کنیم و چه بسا عواقب نادرستی داشته باشد ما در این عواقب سهیم هستیم.

انتهای پیام

captcha