شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
کد خبر: 3814093
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱

شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان آمده‌است:« خدایا در ماه رمضان مرا به اعمال صالح راهنمایی کن.»

شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضانبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله مجتهدی شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان را اینگونه آورده‌است: اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ؛ خدایا در ماه رمضان مرا به اعمال صالح راهنمایی کن.

واعظی در قم به نام میرزا محمد تقی اشراقی بود، ایشان از قول والدشان نقل می‌کرد که سحردر نجف اشرف هفتاد تن از علما را دیدم که دعای ابوحمزه ثمالی را از حفظ در قنوت نماز  وتر می‌خواندند آن هم با حالت  گریه لذا سعی کنید دعاها را خودتان بخوانید و سعی کنیم اهل عمل باشیم ، در قدیم حرف با عمل توام بود اما الان فقط حرف است و شنیدن.

اهل منبر باید کلمات اهل‌بیت (ع) را برای مردم بیان کنند و «قال الصادق» و «قال الباقر» بگویند، نه اینکه تمامی مطالب منبر مسایل سیاسی، روزنامه و ... شود، محور اصلی مباحث و تعالیم اهل‌بیت (ع) باشد.

خدایا در ماه رمضان به اتیان اعمال صالح یاریم کن، توفیق بده اهل قرائت قرآن باشم که یکی از اعمال صالح تلاوت قرآن است؛ بهترین چیزها تلاوت قرآن است که زنگار دل را از بین می‌برد، مخصوصا در سحرها مقید باشید دو یا سه صفحه قرآن بخوانید؛ استغفار نیز زنگ دل را می‌برد، دست بر سر یتیم بکشی نیز زنگ دل را از بین می‌برد.

وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ؛ خدایا احتیاجات مرا برآورده کن و هر آرزوی شرعی که دارم برای من مستجاب کن.

شرط قبولی دعا و برآورده شدن آرزوهای تو این است که امیدت فقط به خدا باشد و اگر دلت به جای دیگر گرم باشد و امیدت به دیگری بود، بدان که حاجتت برآورده نمی‌شود.

دعای تو زمانی مستجاب می‌شود که از همه نا امید بشوی؛ و آن وقت؛ زمان استجابت دعای توست.

برای برآورده شدن حاجات خود توسل به اهل‌بیت (ع) داشته باشید، مخصوصا به حضرت نرجس خاتون (س) مادر امام زمان (عج)؛ حدود 30 الی 40 سال قبل یکی از اولیای الهی این مطلب را به من آموختند و به هر کسی که گفته‌ام از توسل به حضرت نرجس خاتون (سلام الله علیها) نتیجه گرفته‌اند.

ایشان مادر ولی وقت است، اگر شما به ایشان متوسل شوید و مادر با امام زمان (عج) در میان بگذارد، حضرت نیز درخواست مادر بزرگوارشان را رد نمی‌کند و این توسل بسیار راهگشا و مجرب است و سرعت در اجابت، از خصوصیات توسل به حضرت نرجس خاتون است.

یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ؛ ای خدایی که احتیاج نداری که من حاجتم را برای تو تفسیر و شرح کنم.

چرا که خداوند عالم است به گرفتاری و مشکل من، نه تنها خداوند نیاز به شرح و تفسیر حاجاتمان ندارد، بلکه ائمه (ع) نیز اینگونه‌اند، چراکه عالم به حاجات و دعاهای ما هستند. خدایا برای برآورده کردن حاجات ما، حتی احتیاج به شنیدن درخواست ما  نداری کسانی که از تو درخواستی نیز ندارند تو کار آن‌ها را راه می‌اندازی، در دعای ماه رجب می‌خوانید که:

« یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تُحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً؛ ای خدایی که اعطاء می‌کنی حاجات کسانی را که از تو درخواست می‌کنند و به‌جا می‌آوری حاجات کسانی را که از تو درخواست نکرده‌اند و تو را نمی‌شناسند».

«یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ؛ چرا تو احتیاج به تفسیر و توضیح حاجات بندگانت نداری، برای اینکه تو عالم  هستی به هر امری که در دل بندگانت است، تو با خدای خود باش تا خدا کارت را درست بکند».

«صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین؛ خدایا درود بفرست بر محمد و خاندان طاهر و پاک او».

انتهای پیام

captcha